ΓΝΩΜΕΣ: «Αναγκαιότητα η ανάδειξη της καινοτομίας»

της Λίνας Γιάνναρου |
«Αν φτιάξεις ένα business plan, έχεις κάνει τον μισό δρόμο». Οπως λέει στην «Κ» ο καθηγητής του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (www.eltrun.gr) Γιώργος Δουκίδης, οι φοιτητές των τεχνικών σχολών δεν επιθυμούν να εγκλωβιστούν στο εργαστήριο, αλλά, αντίθετα, να δοκιμαστούν στην αγορά. «Ομως δεν ξέρουν τον τρόπο. Αυτό που τους λέω είναι να αποτυπώσουν την ιδέα τους σε ένα επιχειρηματικό σχέδιο. Ετσι θα διαπιστώσουν εάν πρόκειται όντως για μια ελκυστική πρόταση, αφού θα λάβουν πολύτιμο feedback, ενώ έτσι θα καταλάβουν και οι επενδυτές περί τίνος πρόκειται».

Δέκα χρόνια πριν

Μολονότι η χώρα μας είχε πάντα να επιδείξει θαυμαστά επιτεύγματα σε επίπεδο έρευνας, αυτό ήταν γνωστό μόνο στα πανεπιστήμια – στον χρηματοοικονομικό χώρο, στη βιομηχανία, η πληροφορία έφτανε με δυσκολία. «Οταν πριν από 10 χρόνια δημιουργούσαμε στην ΑΣΟΕΕ μονάδα καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, μας κοίταγαν περίεργα και μας ρωτούσαν “τι κάνετε;”» θυμάται ο κ. Δουκίδης. Σήμερα η κατάσταση έχει βελτιωθεί, όμως το επενδυτικό κλίμα είναι δυσμενές. «Σήμερα είναι δύσκολο μια ιδέα να φτάσει να γίνει επιχειρηματική δραστηριότητα, καθώς υπάρχει έντονο πρόβλημα χρηματοδότησης. Ο τραπεζικός τομέας δεν λειτουργεί, οι venture capitalists είναι φειδωλοί». Γι’ αυτό όταν του ζητήθηκε να συμμετάσχει στο επιστημονικό συμβούλιο του 2ου Διαγωνισμού του ΣΕΒ και της Eurobank «Η Ελλάδα Καινοτομεί» (σ.σ. μόλις ολοκληρώθηκε η Α’ φάση με την ανακοίνωση των 20 προκριθέντων), δεν το σκέφτηκε πολύ.

«Ετοιμες» προτάσεις

«Αυτοί οι θεσμοί είναι σημαντικοί γιατί αναδεικνύουν τα αποτελέσματα της έρευνας που γίνεται στα πανεπιστήμια, διευκολύνοντας παράλληλα τη χρηματοδότηση από επενδυτές», λέει στην «Κ».

Και αυτή τη φορά, το επίπεδο των προτάσεων είναι υψηλό. «Αρκετές από αυτές τις προτάσεις είναι ιδιαίτερα ώριμες, ενώ σε πολλές έχει ήδη αρχίσει η διαδικασία αξιοποίησης και εξόδου τους στη διεθνή αγορά». Από τις 216 προτάσεις που αξιολογήθηκαν στον 2ο διαγωνισμό, το 1/3 αφορά τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, το 14% σχετίζεται με την παραγωγή ή την εξοικονόμηση ενέργειας, το 11,6% με τη μηχανική, το 10,6% με την ιατρική και εφαρμογές υγείας, το 8,3% με τη διαχείριση αποβλήτων και την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης σημαντικός αριθμός προτάσεων αφορά τη βιολογία, την επιστήμη υλικών, τα τρόφιμα, λύσεις για ΑμεΑ, καθώς και τεχνολογίες υψηλής εξειδίκευσης όπως laser, αισθητήρες κ.λπ. Οι προτάσεις προήλθαν από όλη τη χώρα και υποβλήθηκαν από επιχειρήσεις όλων των μεγεθών, από τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ, καθώς και από αυτόνομα ερευνητικά κέντρα. Το 45% των προτάσεων προήλθε από την Αττική, το 21% από τη Μακεδονία, το 10% από την Πελοπόννησο και το 8% από την Κρήτη. Τις περισσότερες προτάσεις προσείλκυσε η κατηγορία της καινοτομίας (161) έναντι της εφαρμοσμένης έρευνας (52).

Η σημασία της παρουσίασης

Ο Γιώργος Δουκίδης είναι επίσης ιδρυτής και υπεύθυνος του φοιτητικού διαγωνισμού Ψηφιακής Καινοτομίας και Νέας Επιχειρηματικότητας E-nnovation (www.ennovation.gr), ο οποίος έχει προσελκύσει φέτος το ενδιαφέρον άνω των 300 φοιτητών, κυρίως πολυτεχνικών σχολών. «Είναι φανερό ότι η έρευνα ευδοκιμεί στην Ελλάδα. Χρειάζεται απλώς εξωστρέφεια και ετοιμότητα. Οι ομάδες των ερευνητών να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, να γνωρίζουν ότι η τύχη της πρότασής τους μπορεί να κριθεί μέσα στα τρία λεπτά της παρουσίασής τους», καταλήγει.

kathimerini.gr