Οι Έλληνες σχεδιαστές που "απογειώνουν" το μάρμαρο


Ο σχεδιασμός βασίζεται, μεταξύ άλλων παραγόντων, στη σωστή χρήση των υλικών για να θεωρείται επιτυχημένος. Υπάρχουν περιπτώσεις, καθόλου σπάνιες, που η επιλογή υλικού είναι το κύριο στοιχείο στην εξέλιξη του σχεδιασμού. Το μάρμαρο είναι ένα ιδιαίτερα δυναμικό στοιχείο της φύσης που μπορεί να συμβάλει στην παραγωγή σχεδιασμού λόγω της γνησιότητάς του, της απλότητάς του καθώς και της αξεπέραστης αισθητικής του αξίας. Στην Ελλάδα πολλές περιοχές είναι συνυφασμένες με την παραγωγή και εξαγωγή μαρμάρου: η Πεντέλη, η Τήνος, η Θάσος και η Πάρος για να αναφέρουμε μερικές.

Εδώ έχουμε συγκεντρώσει μερικές από τα αγαπημένα μας σχεδιαστικά brands που έχουν ανανεώσει αυτό το αρχαίο υλικό και το έχουν μετατρέψει σε έργα τελευταίας τεχνολογίας.

On • Entropy

Όπως έξυπνα αποκαλύπτεται στο όνομά του, αυτό το ελληνικό ατελιέ, με έδρα την Αθήνα και το Λονδίνο, στοχεύει να πειραματιστεί με τον ποικίλο χαρακτήρα και τις δυνατότητες του μαρμάρου. Η Νίκη και η Ζωή Μοσκόφογλου κατανοούν τη βιωσιμότητα του υλικού καθώς και την περίπλοκη φύση του που ισορροπεί μεταξύ σταθερότητας, βάρους και ελαφρότητας, ευθραυστότητας. Συνδυάζουν λεπτές επιφάνειες από μάρμαρο με ατσάλι και μπρούτζο ή χρησιμοποιούν μεγάλες μάζες από γλυπτό μάρμαρο για να δημιουργήσουν αντικείμενα με απλές και κομψές γραμμές, έντονες γωνίες και γλυπτική διάθεση.

The Greek entry to London Design Biennale 2016 | onentropy.co.uk

Objects of common interest

Η Ελένη Πεταλωτή και ο Λεωνίδας Τραμπούκης οραματίζονται εφήμερες εγκαταστάσεις και διαχρονικά αντικείμενα που πραγματεύονται τη σωματικότητα, την εννοιολογικότητα και τη χωρικότητα. Μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης συμμετέχουν ενεργά σε εκθέσεις όπου εντυπωσιάζουν επιδεικνύοντας τις δυνατότητες των υλικών, αναδεικνύοντας τον μοναδικό τους χαρακτήρα και ανατρέποντας τη βαθιά ριζωμένη αντίληψή μας για αυτά. Τα αντικείμενά τους είναι μονολιθικοί όγκοι, ωδή στο μάρμαρο και την απλότητα. Προκύπτουν από το συνδυασμό διαφορετικών ποιοτήτων ή από τη γεωμετρική τοποθέτηση και τοποθέτηση βαρέων όγκων ή λεπτών επιφανειών.

Bent Stool, 2016 | objectsofcommoninterest.com


Savvas Laz


Ένας ανερχόμενος Έλληνας σχεδιαστής που κατακτά τον κόσμο με τις δημιουργίες του, εμπνευσμένες από τη φύση και τη σχέση φυσικού και τεχνητού. Χρησιμοποιεί μάρμαρο, δέρμα, μπρούτζο καθώς και ανακυκλωμένα υλικά για να παράγει αντικείμενα με διαχρονικές γεωμετρίες και σκληρό στυλ. Για να δημιουργηθεί αυτό το ξεχωριστό στυλ επιστρατεύεται το παράλογο στοιχείο αλλά και ο Ελληνισμός.


Neo-ancient, 2019 | savvaslaz.com


Aristotelis Barakos


Με έδρα την Αθήνα και λύνοντας θέματα σχεδιασμού και μεθοδολογίας με το χέρι, ο Αριστοτέλης Μπαράκος είναι υποστηρικτής του έντιμου, αισθητικά αρεστού αλλά και λειτουργικού σχεδιασμού σε κάθε επίπεδο. Για αυτό, αντλεί έμπνευση από τη Μεσόγειο και το αρχαίο ελληνικό στυλ, ενσωματώνοντάς τα σε λειτουργικά αντικείμενα με μοντέρνο στυλ.


Théros 0.1, 2020 | aristotelisbarakos.com


Anaktae


Η αγάπη για την κλασική καλλιτεχνική αξία της αρχαίας Ελλάδας, είναι αυτή που έφερε κοντά την Ντιάνα Καρβούνη και τη Βίβιαν Φιλιππά. Η χειροτεχνία συναντά τη μνημειακότητα, τη διαχρονικότητα και το μοντέρνο στυλ, με διαπεραστική θηλυκότητα και μοναδικότητα που θυμίζει επίσης το παλάτι ως τόπο (η ελληνική λέξη για το παλάτι είναι «ανάκτορο»). Τα έπιπλα και τα αντικείμενα που σχεδιάστηκαν αποτελούν ταυτόχρονα παραδείγματα αρχιτεκτονικής, σχεδιασμού προϊόντων και εσωτερικού σχεδιασμού. Έτσι, αρχαία σύμβολα και μορφές επαναπροσδιορίζονται, γεννώντας νέες κλασικές γεωμετρίες, που εκδηλώνονται με τη χρήση φυσικών και αγνών υλικών όπως το μάρμαρο.

Phylax, 2019 & Philos, 2019 | anaktae.com

Unprocessed realities


Η Νίκη Δανάη Χάνια μαζί με τον Δημήτρη Ταμπάκη και τον Γιάννη Δελατόλα, δημιούργησαν το στούντιο Un.Processed Reality στην Τήνο το 2018. Μέσα από τη δουλειά τους καταδεικνύουν ξεκάθαρα την προσπάθεια του ανθρώπου να κυριαρχήσει στη φύση και τον ανεξέλεγκτο χαρακτήρα της εκβιομηχάνισης. Ανεπεξέργαστα κομμάτια τηνιακού μαρμάρου - απομεινάρια εγκαταλελειμμένων ορυχείων, διαπερνούν inox σωλήνες με φωτισμό led. Έτσι, επικρατεί η αντίθεση ανάμεσα σε ένα φυσικό και καθαρό στοιχείο και ένα ανώνυμο προϊόν της βιομηχανίας -στοιχεία που παραμένουν σε συνεχή μάχη-.

Un[processed], 2019 | unprocessedrealities.com


Αυτοί είναι μόνο λίγοι από τους Έλληνες σχεδιαστές που διαπρέπουν με τις ξεχωριστές δημιουργίες τους. Αυτά είναι απόδειξη ότι ακόμη και η πιο βαριά ύλη, όπως το μάρμαρο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για λειτουργικά αντικείμενα που προσφέρουν νόημα, εκτός από απαράμιλλη αισθητική. Γιατί το σχέδιο αφορά την εικόνα αλλά και το νόημα.

Πηγή: designsociety.gr / Συντάκτης: Βασίλης Ξιφαράς