Υπό συζήτηση στο κυβερνητικό επιτελείο φαίνεται ότι βρίσκεται σχέδιο νόμου που θα προβλέπει την φορολόγηση των διαφημιστικών εσόδων των παγκόσμιων ψηφιακών και τεχνολογικών κολοσσών (Google, Facebook, Twitter, Linkedin, Apple, Amazon, κ.α.) στην Ελλάδα, υλοποιώντας ένα πάγιο αίτημα των εκπροσώπων του κλάδου (Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου, Ένωση Διαφημιζομένων Ελλάδας, Ένωση Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος ,κ.α.) για ισότιμη φορολογική αντιμετώπιση καθώς και την εξάλειψη των στρεβλώσεων της ελληνικής αγοράς.
Όπως αποδείχτηκε στην πράξη, ο Νόμος Ν. 4498/2017 δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και δεν άλλαξε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί την τελευταία δεκαετία αφού οι μεγάλοι αμερικανικοί πολυεθνικοί κολοσσοί συνεχίζουν να καταβάλλουν στα ταμεία του ελληνικού κράτους ως φόρο, ποσά δυσανάλογα με τον ετήσιο τζίρο τους στην Ελλάδα.
Αντιθέτως, ο συγκεκριμένος νόμος επιβαρύνει τις ελληνικές εταιρείες που δεν έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν την Ιρλανδία (και τις Μπαχάμες) για να «μαγειρεύουν» τα οικονομικά τους στοιχεία (έξοδα, έσοδα, δικαιώματα, κτλ) και ουσιαστικά να καθορίζουν οι ίδιες την φορολογική τους…επιβάρυνση.
Την ίδια στιγμή η αφαίμαξη των ελληνικών εταιρειών (διαφημιζομένων και ψηφιακών μέσων) με την υψηλή φορολογία και τις λοιπές «παρακρατήσεις», σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της παρατεταμένης κρίσης, δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπό την ανοχή της ελληνικής πολιτείας.
Μόνο το 2017 – την πρώτη χρονιά ισχύος του νέου νόμου – η διαφημιστική δαπάνη για ψηφιακή διαφήμιση και προβολή στα social media των ελληνικών εταιρειών ήταν αυξημένη σημαντικά με την περίοδο 2015-2016 αλλά η διαφήμιση στα sites των Ελλήνων εκδοτών και ψηφιακών μέσων ήταν μειωμένη κατά 20%, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Αντιθέτως, η αύξηση της δαπάνης σε Facebook και Google την ίδια χρονιά ήταν ακριβώς 20%!
Το σχέδιο, όπως μαθαίνει ο Joker, θεωρείται σημαντικό ουσιαστικά – αφού μπορεί να αποδώσει εκατοντάδες εκατομμύρια στο Υπουργείο Οικονομικών – αλλά και επικοινωνιακά καθώς θα ικανοποιήσει τους εκπροσώπους της αγοράς, που με την σειρά τους θα προβούν σε δηλώσεις και στους πολίτες θα δείξει μια εικόνα ισχύος, αποτελεσματικότητας και πολιτικής θέλησης σε ένα ζήτημα που απέφευγαν …όπως ο διάολος το λιβάνι, οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Μάλιστα, εξετάζονται ήδη όλα τα εναλλακτικά σενάρια, με βάση το νομοθετικό πλαίσιο και τις μελέτες απόδοσης από το “Γαλλικό μοντέλο” (φορολογούνται οι επιχειρήσεις που παρουσιάζουν τζίρο 750 εκατ. ευρώ σε παγκόσμιο επίπεδο και 25 εκατ. ευρώ εντός της Γαλλίας), τον Βρετανικό νόμο που θα ισχύσει από τον Ιανουάριο (επιβολή φόρου 2%) και το “Αυστριακό μοντέλο”, για την φορολόγηση όλων των ιντερνετικών επιχειρήσεων (με φόρο που αντιστοιχεί στο 5 % των κερδών των εταιριών από τις διαφημίσεις).
H αντίστοιχη πρόθεση της (πρώτης) κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είχε προσκρούσει σε… τείχος συμφερόντων και είχε ολοκληρωθεί πριν τις εκλογές του Ιουλίου με δηλώσεις και αιχμές προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις, με πρώην υπουργό να κάνει ένα βήμα παραπάνω, συσχετίζοντας τον αριθμό των απασχολούμενων στις δυο εταιρείες (σε Ελλάδα και εξωτερικό) με τα έσοδά τους από την ελληνική αγορά.
Το μεγάλο πλεονέκτημα για την σημερινή κυβέρνηση είναι πως έχει το “πράσινο φως” (αν όχι τις …ευλογίες) της Κομισιόν, του Ευρωκοινοβουλίου, του ΟΑΣΑ και της Συνόδου των 20 ισχυρότερων κρατών του πλανήτη (G20), όπου οι υπουργοί Οικονομικών της “G20” – ανάμεσά τους και των ΗΠΑ – συμφώνησαν να προχωρήσουν στη δημιουργία κοινών κανόνων για να κλείσουν τα «παραθυράκια», τα οποία χρησιμοποιούν οι κολοσσοί της παγκόσμιας τεχνολογίας, για να μειώνουν την φορολόγησή τους.
emea.gr