Βόρεια Ελλάδα: Πέντε μεγάλες χώρες στηρίζουν τον τουρισμό

Η «καρδιά» του τουρισμού της Βορείου Ελλάδος κτυπάει σήμερα στη Θεσσαλονίκη, στο Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο.

Από τη 1 μμ. μέχρι τις 6 το απόγευμα τα πέντε διμερή Επιμελητήρια - Ελληνο-Αμερικανικό, Ελληνοβρετανικό, Ελληνογαλλικό, Ελληνογερμανικό, Ελληνο-Ιταλικό- οργανώνουν το 4ο Συνέδριο Τουρισμού, που φέτος έχει ως θέμα «Τουρισμός: το μοντέλο του μέλλοντος».

Μια συζήτηση για τον τουρισμό -τις οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις του- στη Βόρεια Ελλάδα έχει στη δεδομένη συγκυρία αυτονόητο ενδιαφέρον. Κι ας ελπίσουμε ότι θα καταλήξει έστω σε ένα πρακτικό και εφαρμόσιμο συμπέρασμα. Διότι στην πραγματικότητα όλα τα σχετικά ζητήματα στην περιοχή παραμένουν ανοιχτά. Όχι μόνο για το μέλλον, αλλά και για το παρόν, καθώς η Μακεδονία, η Θράκη και η Ήπειρος έχουν ωφεληθεί από τη διόγκωση των μεγεθών του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια, σε πολύ μικρότερο βαθμό από τη νότια και τη νησιωτική Ελλάδα. Τα προηγούμενα χρόνια, στις αντίστοιχες ημερίδες των πέντε επιμελητηρίων, πολλά συζητήθηκαν, αλλά τα στοιχήματα παραμένουν ανοιχτά. Σημειώστε:

Η αναζήτηση τουριστικής ταυτότητας παραμένει ζητούμενο για τις περισσότερες περιοχές του βορειοελλαδικού τόξου. Αν εξαιρέσει, κανείς, τη Χαλκιδική που παραμένει εδώ και δεκαετίες ένας καθιερωμένος διεθνώς τόπος διακοπών ξεκούρασης και αναψυχής, με βασικό στόχο στην παρούσα φάση την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου από τους έξι μήνες στους εννέα, οι υπόλοιπες περιοχές κινούνται μεταξύ αυτόματου πιλότου και μεμονωμένων πρωτοβουλιών. Η Θάσος –για παράδειγμα- έχει ευνοηθεί από την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού και αυτό καταγράφεται στην αύξηση του αριθμού των επισκεπτών της. Η Πιερία –άλλο παράδειγμα- εξακολουθεί τα καλοκαίρια να βασίζεται σε Βαλκάνιους τουρίστες, με ότι σημαίνει αυτό για το εισόδημα της περιοχής. Χωρίς να αξιοποιεί επαρκώς άλλα πλεονεκτήματα, όπως είναι οι φυσικές ομορφιές του Ολύμπου, αλλά και το γεγονός ότι το βουνό των Θεών είναι τοπόσημο παγκόσμιας εμβέλειας. Όσο για τις πόλεις της περιοχής –κυρίως τη Θεσσαλονίκη, τα Ιωάννινα, την Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη- έχουν αυξήσει τον τουρισμό τους με Έλληνες και ξένους επισκέπτες –κυρίως Βαλκάνιους, Ισραηλινούς και Τούρκους-, αλλά η κατάσταση δείχνει εύθραυστη, ίσως διότι οι εξελίξεις οφείλονται περισσότερο στην ιστορία και τη γεωγραφία, παρά στην προβολή κάποιου συγκεκριμένου τουριστικού προϊόντος.

Η προώθηση σημαντικών επενδύσεων είναι ένα ακόμη ανοιχτό θέμα για τη Βόρεια Ελλάδα, που υστερεί τόσο στις τουριστικές, όσο και στις γενικότερες υποδομές. Ιδιαίτερα στις παραθαλάσσιες περιοχές, αλλά και στις πόλεις –εκτός ίσως της Θεσσαλονίκης- χρειάζονται νέα, σύγχρονα καταλύματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Δράμας, όπου η μετατροπή ενός παλιού καπνομάγαζου σε ξενοδοχείο υψηλών προδιαγραφών, συνέβαλε στο να φθάσουν στην περιοχή καινούριοι επισκέπτες. Ακόμη και στη Χαλκιδική, όπου έχουν επενδυθεί από τον ιδιωτικό τομέα σημαντικά κεφάλαια, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη κινήσεις που θα ενισχύσουν το ξενοδοχειακό απόθεμα και θα αναβαθμίσουν την περιοχή, οι υποδομές είναι προβληματικές. Πολλές οδικές προσβάσεις θέλουν ακόμη πολύ δουλειά για να είναι ασφαλείς και άνετες. Τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης σε πολλά σημεία κατασκευάστηκαν πριν από 50 χρόνια και το καλοκαίρι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν την μεγάλη αύξηση του πληθυσμού. Οι κοινόχρηστες υπηρεσίες των δήμων (αποκομιδή απορριμμάτων κ.λπ.) πάσχουν. Η ομορφιά της περιοχής συχνά υπονομεύεται από αυτές τις αδυναμίες.

Ο τρόπος επικοινωνίας και προβολής της Βορείου Ελλάδος στην παγκόσμια τουριστική αγορά είναι ένα ακόμη θεμελιώδες ζήτημα για την περιοχή. Προϋποθέτει την ύπαρξη συγκεκριμένου τουριστικού προϊόντος και διακριτής ταυτότητας, όπως επίσης και αξιοποίηση όλων των σύγχρονων μεθόδων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες και τα δίκτυα. Προφανώς χρειάζονται και οι εκθέσεις, αλλά στον 21ο αιώνα με τον γενικευμένο ανταγωνισμό, στον οποίο συμμετέχουν οι πάντες, το κομμάτι της προβολής είναι καθοριστικό. Αυτό σημαίνει ότι, πλέον, «το χέρι πρέπει να μπει βαθιά στην τσέπη», ακόμη και στις περιπτώσεις που κάτι τέτοιο δε συνέβαινε.  

Το 4ο συνέδριο για τον τουρισμό της Βορείου Ελλάδος, το οποίο λόγω της σημασίας του ενδεχομένως θα άξιζε μια δεύτερη ημέρα, διοργανώνουν τα πέντε μεγαλύτερα διμερή επιμελητήρια της χώρας, τα οποία ενώνουν τις δυνάμεις τους. Κάτι που δεν είναι τυχαίο και αξίζει να υπογραμμιστεί. Οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία και η Ιταλία είναι χώρες με σημαντικές επενδύσεις στην Ελλάδα, εκτεταμένο διμερές εμπόριο, ενώ οι κάτοικοι των χωρών αυτών συγκαταλέγονται ανάμεσα στους καλύτερους πελάτες του ελληνικού τουρισμού. Το ζητούμενο, βέβαια, είναι η άνοδος του οικονομικού επιπέδου των τουριστών που επισκέπτονται τη Βόρεια Ελλάδα, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να αυξηθούν όσοι προέρχονται από τις πέντε αυτές χώρες. Πολύ περισσότερο που το 2019 έχει μπει σχετικά… μουδιασμένο για τον ελληνικό τουρισμό, με τις κρατήσεις να είναι λιγότερες από πέρσι για δύο λόγους: Αφενός τις ευρωεκλογές, που γίνονται στα τέλη Μαΐου, περίοδο κατά την οποία πολλοί Ευρωπαίοι έφτανα στην Ελλάδα και αφετέρου, τη δυναμική επιστροφή στο τουριστικό προσκήνιο της Ανατολικής Μεσογείου, χωρών που τα τελευταία χρόνια λόγω εσωτερικών προβλημάτων βρίσκονταν σε αγρανάπαυση, κυρίως της Τουρκίας και της Αιγύπτου.   

Πηγή: voria.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!