«Καμπάνα» 27,2 εκατ. σε τέσσερις κατασκευαστικές

Σε τέσσερις τελικά από τις δεκάδες κατασκευαστικές εταιρείες που είχαν ή εθεωρείτο ότι είχαν εμπλακεί στο «καρτέλ των εργολάβων», και δεν είχαν υπαχθεί στη διαδικασία διευθέτησης διαφορών, επιβλήθηκαν πρόστιμα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.) συνολικού ύψους 27,23 εκατ. ευρώ. Για αρκετές από όσες δεν καταδικάστηκαν από την αρχή κρίθηκε ότι δεν είχαν συμμετοχή στο καρτέλ, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, αν και διαπιστώθηκε η συμμετοχή τους, τα αδικήματα έχουν παραγραφεί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει αρμοδιότητα να επιβάλει κυρώσεις. Η εν λόγω απόφαση ελήφθη από την Επιτροπή Ανταγωνισμού υπό την προηγούμενη σύνθεσή της.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πρόστιμα επιβλήθηκαν στις ακόλουθες επιχειρήσεις: στην Alpine Bau GmbH, πρόστιμο 7.200.438,68 ευρώ, στην FCC Construccion SA, πρόστιμο 18.657.488,10 ευρώ, στην Archirodon Group NV, πρόστιμο 1.265.349 ευρώ και στην Αφοί Ιακώβου Κατασκευαστική ΕΠΕ πρόστιμο 108.679 ευρώ.

Με την ίδια απόφαση η Ε.Α. διαπίστωσε κατά πλειοψηφία ότι δεν στοιχειοθετείται η συμμετοχή των εταιρειών Vinci Construction Grands Projets SAS, Salini Impregilo SpA, Seli SpA, Θεμελιοδομή Α.Ε. και Alstom Transport SAS στην παράβαση της περιόδου 2005-2012. Μεταξύ αυτών που μειοψήφησαν ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, και ο ίδιος ο τότε πρόεδρος της Ε.Α. Δημήτρης Κυριτσάκης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόστιμο των 18,65 εκατ. ευρώ στην FCC Construction είναι το δεύτερο μεγαλύτερο που επιβλήθηκε μεταξύ των επιχειρήσεων ελληνικών και ξένων που εμπλέκονταν στο «καρτέλ των εργολάβων», με μεγαλύτερο αυτό που είχε επιβληθεί στην «Ακτωρ» ύψους 38,49 εκατ. ευρώ.

Για τον υπολογισμό των προστίμων που επιβλήθηκαν στις παραπάνω εταιρείες ελήφθη υπόψη το γεγονός ότι είχαν εμπλοκή σε πολύ λιγότερα έργα από πολλές άλλες ελληνικές που είχαν υπαχθεί στη διαδικασία διευθέτησης διαφορών, ενώ δεν έγινε καμία άλλη έκπτωση. Αρμόδιες πηγές με γνώση της υπόθεσης υποστήριξαν, μιλώντας στην «Κ», ότι οι διαμαρτυρίες των ελληνικών εταιρειών για διακριτική μεταχείριση των ξένων κατασκευαστικών είναι μάλλον όψιμες. Και αυτό, διότι όταν ξεκίνησε η διερεύνηση της υπόθεσης, αρκετοί από τους ελληνικούς ομίλους ζητούσαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να μην «αγγίξει» τις ξένες επιχειρήσεις, προκειμένου να μη διαταραχθούν συνεργασίες που έχουν κυρίως σε έργα εκτός Ελλάδας.

Για παραβάσεις που έγιναν την περίοδο 1989-2000 και αφορούσαν τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημοσίων έργων, η Ε.Α. έκρινε ομόφωνα ότι συμμετείχαν 18 κατασκευαστικές εταιρείες και δύο ενώσεις επιχειρήσεων (ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών - ΣΑΤΕ και ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων - ΣΤΕΑΤ). Ωστόσο, η εξουσία της Ε.Α. να επιβάλει κυρώσεις έχει παραγραφεί. Το ίδιο ισχύει και για εννέα εταιρείες που έπραξαν το ίδιο κατά τις περιόδους 1981-1988 και 2001-2002.

Τέλος, η Ε.Α. έκρινε ομόφωνα ότι δεν στοιχειοθετείται συμμετοχή εννέα εταιρειών, ελληνικών και ξένων, στην παράβαση της περιόδου 2005-2012, η συμμετοχή της Θεμελιοδομής στην παράβαση της περιόδου 1989-2000, η συμμετοχή της εταιρείας Van Oord Dredging and Marine Contractors BV για έργο στον ΟΛΘ, καθώς και ακόμη οκτώ τεχνικών εταιρειών σε έργα κυρίως οδικών αξόνων.

Υπενθυμίζεται ότι το 2017 η Ε.Α. επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 80,7 εκατ. ευρώ σε δέκα κατασκευαστικές εταιρείες. Στα εν λόγω πρόστιμα υπήρξε έκπτωση 45% (15% επειδή συμμετείχαν στη διαδικασία διευθέτησης διαφορών και 30% λόγω της οικονομικής κρίσης), ενώ επιπλέον μείωση 18% έγινε στα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στις εταιρείες «Ακτωρ» και «J&P Αβαξ».

kathimerini.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!