Γ. Μασούτης: Φυσική εξέλιξη της ανάπτυξης της εταιρείας η επέκταση στην Αττική

Ο Γιάννης Μασούτης, Διευθύνων Σύμβουλος της «Μασούτης» και Πρόεδρος του ΕΒΕΘ, μιλάει στο epixeiro.gr και το Χρήστο Κοτσακά, για τα σχέδια και τη στρατηγική της γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, με αφορμή και την «άφιξη» της στην Αττική.

Το σήμα της Μασούτης βρίσκεται πλέον και στην Αττική. Τι σημαίνει η είσοδος σας σε αυτήν την - ιδιαίτερα ανταγωνιστική - αγορά;

Για εμάς, όπως έχω ξαναπεί, η παρουσία μας και στην Αττική είναι μια φυσική εξέλιξη της αναπτυξιακής πορείας της εταιρείας μας. Δεν αντιμετωπίσαμε την Αττική διαφορετικά από τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας.

Είναι μια περιφέρεια που μας δίνει μεγάλη δυνατότητα ανάπτυξης. Προς το παρόν τα μερίδιά μας είναι χαμηλά και στόχος μας είναι να τα αυξήσουμε μέσα στα επόμενα χρόνια.

Οι φήμες που κυκλοφορούσαν μιλούσαν για εξαγορά της Μασούτης, τελικά εσείς «απαντήσατε» εξαγοράζοντας την Προμηθευτική. Είναι στα σχέδια σας η συνέχιση της στρατηγικής των εξαγορών και των επενδύσεων, προς περαιτέρω επέκταση του δικτύου;

Η εξαγορά της Προμηθευτικής δεν ήταν απάντηση σε τίποτα, παρά μόνο συνέχεια της στρατηγικής ανάπτυξης της εταιρείας μας, που μέσω εξαγορών έχει φτάσει στο σημείο που είναι σήμερα. Για παράδειγμα, το 1999 προσθέσαμε στην εταιρεία μας 53 καταστήματα με την εξαγορά δύο μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, των «Δύο Άλφα» και «Αφοί Μπίσκα». Αυτές και άλλες εξαγορές που έχουμε κάνει δείχνουν ότι η εταιρεία επιλέγει αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης οπότε έτσι θα συνεχίσουμε, εφόσον παρουσιαστούν αντίστοιχες ευκαιρίες ανάπτυξης.

Η ιστορία της Μασούτης ξεκινάει από το 1976 και φτάνει στις μέρες μας. Με βάση την εμπειρία όλων αυτών των ετών, πως κινηθήκατε στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, τι αλλαγές κληθήκατε να κάνετε και τι προσδοκίες έχετε από την επόμενη ημέρα;

Παραμείναμε σταθεροί στις αξίες μας, αυτές στις οποίες θεμελίωσε την εταιρεία ο ιδρυτής της Διαμαντής Μασούτης το 1976, και συνεχίσαμε με την ίδια επιχειρηματική ηθική. Διατηρώντας αυτές τις αξίες, δεν χρειάστηκε να αλλάξουμε κάτι, δεν μειώσαμε μισθούς ούτε παροχές προς το προσωπικό της εταιρείας.

Η εξαγορά της Προμηθευτικής δεν ήταν απάντηση σε τίποτα, παρά μόνο συνέχεια της στρατηγικής ανάπτυξης της εταιρείας μας

Υπάρχουν αλλαγές που βλέπετε στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, τα τελευταία χρόνια; Κατηγορίες προϊόντων που δεν επιλέγουν ή άλλες που παρουσιάζουν αυξημένη ζήτηση;

Όπως ξέρουμε, τα τελευταία χρόνια έχει παρουσιαστεί μεγάλη αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και της συρρίκνωσης των εισοδημάτων των καταναλωτών. Κάποιες κατηγορίες προϊόντων έχουν επηρεαστεί, όπως π.χ. τα ποτά και τα τρόφιμα, με τους καταναλωτές να επιλέγουν πλέον φθηνότερες εναλλακτικές στις κατηγορίες αυτές αλλά και προϊόντα που έχουν καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής, όπως π.χ. προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Και από άποψη brand πηγαίνουν σε οικονομικότερες λύσεις αλλά και επιλέγουν προϊόντα που είναι από τη φύση τους πιο φθηνά, όπως όσπρια, ρύζια και ζυμαρικά.

Βλέπουμε επίσης να επιλέγουν πλέον μικρότερες συσκευασίες σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. Πολύ χαρακτηριστικό στις καταναλωτικές συνήθειες τα τελευταία χρόνια είναι ότι επιλέγουν ελληνικά προϊόντα και Έλληνες παραγωγούς.

Έχετε όμως τη δική σας δραστηριότητα και στον τομέα της χονδρικής, με τα Cash & Carry της Μασούτης. Ποια είναι τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά χονδρικής και τι ζητάει πλέον ο επαγγελματίας;

Τα Cash & Carry είναι κάτι διαφορετικό από τη λιανική. Εξυπηρετούμε πολλούς επαγγελματίες. Ο επαγγελματίας γνωρίζει καλύτερα τα προϊόντα και ξέρει να αναγνωρίζει πού βρίσκεται το συμφέρον του. Ο επαγγελματίας ζητάει αυτά ακριβώς που προσφέρουν τα δικά μας Cash & Carry: ειλικρινή συνεργασία, συνέπεια, σταθερότητα. Έπειτα, γνωρίζει και εμπιστεύεται το όνομα «Μασούτης». Ξέρει ότι μια εταιρεία του μεγέθους μας, με τις υποδομές και τις δυνατότητες του δικτύου διανομής, θα είναι ο ιδανικός συνεργάτης για να στηρίξει την επιχείρησή του. Τα Cash & Carry υποστηρίζουν και το δίκτυο franchise express market της εταιρείας σε όλη την Ελλάδα, που αυτή τη στιγμή αριθμεί 245 καταστήματα.

Τα τελευταία χρόνια, βλέπουμε μια νέα είσοδο στην αγορά των supermarket, εκείνη των διαδικτυακών. Ποια η άποψη σας για αυτά; Είναι το μέλλον των supermarket στο internet ή θα συνεχίσει η παρουσία φυσικών καταστημάτων;

Υπάρχει όντως μεγάλη ανάπτυξη των online supermarket και φυσικό είναι όλες οι αλυσίδες που διατηρούν φυσικά καταστήματα να διεκδικούν μερίδια και στα online. Πιστεύω ότι το φυσικό κατάστημα πάντα θα έχει ένα πλεονέκτημα που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κανένα ηλεκτρονικό μέσο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα πάρουν και τα online το μερίδιό τους.

Πως προχωράει το μέτρο με την χρέωση της πλαστικής σακούλας και η ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού σε αυτό;

Ήταν ένα ξεκάθαρο και αποτελεσματικό μέτρο. Φαίνεται τελικά ότι ο καταναλωτής μπορεί να συνεισφέρει, αρκεί να βρεθεί ο σωστός τρόπος και, στην προκειμένη περίπτωση, παρότι η χρέωση δημιούργησε αρχικά αντιδράσεις, τελικά αποτέλεσε το κίνητρο για την επιτυχία του μέτρου.

Το κοινό ανταποκρίθηκε, η χρήση πλαστικής σακούλας έχει μειωθεί, η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει αλλάξει ριζικά.

Τέλος, εκτός από CEO της Μασούτης, είστε και επικεφαλής του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ). Ποια η εμπειρία σας από τη θέση του Προέδρου και ποιοι οι στόχοι που θέλετε να πραγματοποιήσετε;

Δραστηριοποιούμαι πολλά χρόνια στον επιχειρηματικό τομέα και στο επιμελητήριο και θεωρώ ότι ο θεσμός θα πρέπει να εκπροσωπείται από έμπειρους επιχειρηματίες. Η διοικητική επιτροπή και το ΔΣ του ΕΒΕΘ απαρτίζονται από τους πιο ενεργούς και δυναμικούς επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης, με σημαντική παρουσία σε κάθε κλάδο.

Κάθε αξιόλογο μέλος, ανάλογα με το είδος της εταιρείας του, μεταφέρει τις γνώσεις και την εμπειρία του και εκπροσωπεί τον κλάδο του γνωρίζοντας καλά τις ανάγκες που έχει. Όλοι μαζί δημιουργήσαμε μια ισχυρή ομάδα και ο στόχος μας είναι να πετύχουμε το καλύτερο για την επιχειρηματικότητα στην πόλη μας και την ευρύτερη περιοχή.

Βασικά προβλήματα έχω επισημάνει ότι είναι η υπερβολική φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση, το έλλειμμα ρευστότητας, η τεράστια γραφειοκρατία. Επίσης, η φοροδιαφυγή, το λαθρεμπόριο, η παραοικονομία είναι πληγές για τις νομίμως λειτουργούσες επιχειρήσεις και φυσικά για το κράτος. Θα πρέπει, λοιπόν, να βρεθούν λύσεις ως προς αυτά τα θέματα για να δημιουργηθεί ένα πιο φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον.