της Μαριάννας Τζάννε
Τη δυναμική της ηλεκτροκίνησης στον τομέα των αστικών μεταφορών σκοπεύει να αξιοποιήσει η ΔΕΗ υλοποιώντας ένα φιλόδοξο σχέδιο σε συνεργασία με την πολωνική Solaris Bus & Coach, η οποία κατασκευάζει φιλικά προς το περιβάλλον αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ.
H συμφωνία, που επισφραγίστηκε μεταξύ των δύο εταιρειών το περασμένο φθινόπωρο, ενεργοποιείται βάζοντας στο επίκεντρο της στρατηγικής της την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το δίδυμο ΔΕΗ - Solaris έχει απευθυνθεί ήδη σε 10 δήμους προτείνοντας συνεργασία στον τομέα της ηλεκτροκίνησης με ένα ολοκληρωμένο προϊόν. Οπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές της ΔΕΗ στο «business stories», η πρόταση περιλαμβάνει την προμήθεια ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, τη συντήρησή τους, αλλά και την εγκατάσταση των αναγκαίων υποδομών φόρτισης.
Το προϊόν θα περιλαμβάνει επίσης την παροχή της αναγκαίας ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία μάλιστα στόχος της ΔΕΗ είναι να προέρχεται από καθαρές πηγές ενέργειας, δηλαδή ΑΠΕ. Υπάρχουν, για παράδειγμα, σκέψεις, όπου είναι εφικτό, να εγκατασταθούν «πράσινοι» σταθμοί ώστε η παραγόμενη ενέργεια να φορτίζει αποκλειστικά τα οχήματα της δημοτικής συγκοινωνίας.
Η επέκταση της ΔΕΗ στην ηλεκτροκίνηση εντάσσεται στον σχεδιασμό της εταιρείας για ανάπτυξη σε νέα πεδία δραστηριοτήτων, πολιτική που υπαγορεύεται και από τη σταδιακή συρρίκνωση του λιγνιτικού χαρτοφυλακίου της. Κουμπώνει μάλιστα με τη στρατηγική του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), ο οποίος έχει σχεδιάσει να αναπτύξει πιλοτικά 1.400 σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την Ελλάδα. Η θυγατρική της ΔΕΗ έχει έτοιμο σχέδιο και για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στα νησιά, προωθώντας την κατασκευή 100-150 σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα.
Ωστόσο η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι πολύ περιορισμένη και αυτό, σύμφωνα με το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (Ελ.Ιν.Η.Ο), οφείλεται στην έλλειψη κινήτρων από την πλευρά της Πολιτείας. Την τελευταία πενταετία υπολογίζεται ότι στη χώρα μας μπήκαν 450 έως 500 ηλεκτροκίνητα οχήματα τόσο από ιδιώτες όσο και από ερευνητικούς φορείς, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη ΔΕΗ.
Οπως όμως σημειώνει ο επίτιμος πρόεδρος του ινστιτούτου Διονύσης Νέγκας, το ποσοστό στον συνολικό στόχο οχημάτων είναι μόλις 0,01% όταν, για παράδειγμα, στη Νορβηγία φτάνει το 40% των οχημάτων που κυκλοφορούν. Η έλλειψη κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων θεωρείται σοβαρό εμπόδιο στην ανάπτυξη της αγοράς - η Γερμανία π.χ. εκτός από φορολογικά κίνητρα παρέχει και χρηματοδότηση ύψους 7.000 ευρώ για την αγορά αντίστοιχων αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με το Ελ.Ιν.Η.Ο, ένα επιπλέον πρόβλημα είναι ότι η Πολιτεία δεν αναγνωρίζει ως ηλεκτροκίνητα τα ανεφοδιαζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να αντλούν ενέργεια από το δίκτυο ηλεκτρισμού. Αυτό τους παρέχει τη δυνατότητα να συνδέονται με την πρίζα για να κινηθούν στον αστικό ιστό και όταν εξέρχονται από αυτόν για υπεραστικά δρομολόγια να χρησιμοποιούν καύσιμο. Σήμερα τα ηλεκτρικά οχήματα αυτής της κατηγορίας έχουν πολύ υψηλό κόστος αγοράς καθώς η Πολιτεία δεν τα απαλλάσσει από τα τέλη ταξινόμησης.
Στον τομέα της φόρτισης υπάρχουν σημαντικές πρωτοβουλίες από ιδιωτικούς φορείς και τον ΔΕΔΔΗΕ, ωστόσο ο κ. Νέγκας εκτιμά ότι δεν αρκούν και ότι χρειάζεται ένα εθνικό σχέδιο δράσης για πού θα τοποθετηθούν οι μονάδες φόρτισης και ποιοι θα τις λειτουργήσουν. Η έλλειψη σημείων φόρτισης είναι ο δεύτερος παράγοντας που εμποδίζει το άνοιγμα της αγοράς της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Επίσης, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης έχει εξαγγείλει ένα ξεχωριστό από τη ΔΕΗ πλάνο για τη χρήση ηλεκτρικών λεωφορείων στις γειτονιές της Αθήνας. Πρόκειται για οχήματα που θα αξιοποιηθούν για τις μετακινήσεις στο κέντρο της πρωτεύουσας, αλλά και σε πυκνοκατοικημένες περιοχές. Ο ΟΑΣΑ σχεδιάζει να προμηθευτεί 12 αντίστοιχα λεωφορεία στο πλαίσιο του προγράμματος ανανέωσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, το οποίο χρηματοδοτείται με 30 εκατ. ευρώ από το ΠΕΠ Αττικής.
newmoney.gr