Ετοιμάζεται η προκήρυξη για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης

Την απόφαση με την οποία περνά στο υπουργείο Υποδομών η ευθύνη της δημοπράτησης του Βόρειο Οδικού Άξονα Κρήτης υπέγραψε πρόσφατα ο υπουργός Χρίστος Σπίρτζης, επιδιώκοντας την προετοιμασία ενός από τα σημαντικότερα έργα της Κρήτης αλλά και από τα μεγαλύτερα έργα νέας γενιάς που μελετά η κυβέρνηση.

Το υπουργείο αναλαμβάνει με την απόφαση αυτή, την αρμοδιότητα της Αναθέτουσας Αρχής, για την σύνταξη των τευχών του διαγωνισμού άνω του 1 δισ. ευρώ και την ανάθεση της Μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού. Για την υλοποίηση του σχεδιασμού αυτού θα υπογραφεί Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ του υπουργείου και του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης που είχε ως σήμερα το ρόλο της αρμόδιας υπηρεσίας. Ωστόσο κρίσιμα θέματα για την δημοπράτηση του έργου δεν έχουν ακόμη ξεκαθαρίσει. Το κυριότερο είναι οι πηγές χρηματοδότησης, αλλά και πόσα κομμάτια του προβληματικού οδικού δικτύου θα μετατραπούν σε σύγχρονο κλειστό αυτοκινητόδρομο. Μέχρι σήμερα από το σύνολο του οδικού δικτύου της Κρήτης, έχουν κατασκευαστεί 43 χιλιόμετρα που είναι οι παρακάμψεις των πόλεων (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο) και υπό κατασκευή είναι άλλα 19 χλμ. Επιπλέον 66 χιλ. είναι υπό μελέτη και για τα υπόλοιπα 73 χιλ. δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση. Πρόκειται για συνολικά 201 χιλιόμετρα στη διαδρομή από Χανιά έως Άγιο Νικόλαο που λόγω κυκλοφορίας είναι αναγκαίο να γίνει διπλός κλάδος.

Μέσω της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού συνολικού κόστους 4 εκ. ευρώ, το υπουργείο θα καθορίσει τη χάραξη του έργου, τους κυκλοφοριακούς φόρτους και το κόστος και με αυτά τα στοιχεία θα επιβληθεί και το χρηματοδοτικό μοντέλο, αναφέρουν στελέχη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. Το υπουργείο έχει ανακοινώσει την χρηματοδότηση του έργου από την ΕΤΕπ με ταυτόχρονη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, πιθανότατα μέσα από το μοντέλο των πληρωμών διαθεσιμότητας. Ως άλλες εναλλακτικές μεθόδους χρηματοδότης εξετάζει την χρήση βινιέτας για χιλιομετρική χρέωση. Όμως από το παζλ λείπουν ακόμη σημαντικά κομμάτια για να ληφθούν οριστικές αποφάσεις.

Ο Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ένα από τα πλέον προβληματικά οδικά δίκτυα της χώρας με δεκάδες θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα κάθε χρόνο. Αποτελούσε πάγιο αίτημα της Κρητικής κοινωνίας η υλοποίησή του, καθώς μέχρι σήμερα τα όποια έργα έχουν γίνει, έγιναν με αποσπασματικό τρόπο. Στο υπουργείο Υποδομών εξετάζουν την πιθανότητα, να επιλεγούν για να κατασκευαστούν κάποια μεγάλα τμήματα του έργου και σε αυτή την περίπτωση το κόστος, θα μπορούσε να πέσει στο μισό. Στον ΟΑΚ, υποστηρίζουν ότι οι πληρωμές διαθεσιμότητες είναι μια ασφαλής λύση χρηματοδότησης καθώς τα διόδια στην Κρήτη θα ήταν αδύνατο να λειτουργήσουν από την στιγμή που δεν υπάρχει εναλλακτικό οδικό δίκτυο.


newmoney.gr