Το μεγαλύτερο πρόστιμο στην ιστορία της, το οποίο ανέρχεται σε 31,45 εκατ. ευρώ, επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού και μάλιστα με ομόφωνη απόφασή της στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Πρόκειται για την κατάληξη μιας εκ των πλέον πολύκροτων υποθέσεων που έχει χειρισθεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού και για την οποία βρέθηκε στο στόχαστρο πολλών και διάφορων επικριτών ουκ ολίγες φορές για ολιγωρία. Η ανεξάρτητη αρχή διαπίστωσε ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της, εφαρμόζοντας αντιανταγωνιστικές πρακτικές σε όλα τα κανάλια διανομής (χονδρική, σούπερ μάρκετ και μαζική εστίαση), πρακτικές που σύμφωνα με όσα προέκυψαν από τον έλεγχο της Επιτροπής φτάνουν ακόμη και στη χρηματοδότηση επιχειρήσεων με ποσά ακόμη και διπλάσια του τζίρου τους.
Σημειώνεται ότι ο έλεγχος που διενεργήθηκε στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία αφορά τα έτη 1998 έως 2013. Ο φάκελος της υπόθεσης, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα ηλεκτρονικά έγγραφα, ανέρχεται σε περίπου 8.000 σελίδες. Κατά τη διάρκεια της έρευνας έγιναν 59 επιτόπιοι έλεγχοι σε χονδρεμπορικές επιχειρήσεις (κάβες), σούπερ μάρκετ, εστιατόρια-μπαρ καθώς και σε τρεις ζυθοποιίες.
Βάσει των όσων αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η πολιτική της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, πρακτικές που κατέτειναν σε αποκλειστική προμήθεια στην αγορά επιτόπιας κατανάλωσης με τη χορήγηση σ’ αυτούς σημαντικών χρηματικών και άλλου είδους ανταλλαγμάτων υπό τους όρους όμως αποκλειστικότητας ή/και περιορισμού του εφοδιασμού τους από ανταγωνιστικούς προμηθευτές, καθώς και με την επιβολή, υπό τις αυτές πάντοτε δεσμεύσεις, εκπτώσεων πίστης και στόχων πωλήσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα αυτά δεν αποτυπώνονταν σε έγγραφες συμβάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» από την εσωτερική αλληλογραφία εργαζομένων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας διαπιστώθηκε ότι σε εκθέσεις υπαλλήλων προς τους προϊσταμένους τους αναφέρονταν οι πρακτικές που εφήρμοζαν προκειμένου να διασφαλίσουν ότι στα καταστήματα εστίασης θα πωλούνται αποκλειστικά τα προϊόντα της εταιρείας. Οι πρακτικές αυτές ήταν εκπτώσεις, δωρεάν ποσότητα προϊόντων, ακόμη και χρηματοδότηση της ανακαίνισης των καταστημάτων. Οι παροχές, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έφταναν ακόμη και στο διπλάσιο του τζίρου. Τα οικονομικά ανταλλάγματα ήταν συχνά εξατομικευμένα και παρέχονταν ενίοτε και προκαταβολικά, ενώ υπήρχαν απειλές και τιμωρητική συμπεριφορά σε περίπτωση αθέτησης των συμφωνηθέντων.
Προνομιακοί όροι πίστωσης και άσκηση πίεσης για διακοπή της διακίνησης ανταγωνιστικών σημάτων ήταν μερικές από τις πρακτικές που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού εφήρμοζε η εταιρεία σε κάβες.
Πέραν του προστίμου η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρέωσε την εταιρεία να παραλείπει παρόμοιας φύσεως ενέργειες στο μέλλον και να καταρτίζει εφεξής έγγραφες συμβάσεις με ανάλογη προσαρμογή των όρων προς αποφυγή επανάληψης τέτοιων παραβατικών συμπεριφορών.
Αδικη και αβάσιμη χαρακτηρίζει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τονίζοντας ότι θα προσφύγει άμεσα στη δικαιοσύνη. «Θεωρούμε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έλαβε υπόψη τα στοιχεία που υποβλήθηκαν από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, ούτε έδωσε τη δέουσα προσοχή στις θεμελιώδεις εξελίξεις που έχουν λάβει χώρα στην αγορά μπίρας όλα αυτά τα χρόνια, όπως την αύξηση των εταιρειών που παράγουν και εμπορεύονται προϊόντα μπίρας από 5 το 2000, σε πάνω από 25 το 2014, αλλά και το γεγονός ότι το μερίδιο αγοράς της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας περιορίστηκε από 73% το 2000, σε περίπου 50% σήμερα. Αυτά τα γεγονότα αποδεικνύουν με τον πιο σαφή τρόπο ότι η αγορά της μπίρας στην Ελλάδα είναι ελεύθερη και ανοιχτή στον ανταγωνισμό. Είναι ξεκάθαρο για εμάς ότι η απόφαση της Επιτροπής μεταφράζει με τρόπο άδικο το γεγονός ότι είμαστε ο μεγαλύτερος παίκτης σε αυτήν την αγορά, θεωρώντας το συνώνυμο παραβίασης του ανταγωνισμού», αναφέρει η εταιρεία σε γραπτή ανακοίνωσή της.