Η Γερμανία, κορυφαίος προορισμός για το ελληνικό κρασί

Αποφασισμένοι να μην αφήσουν τις ευκαιρίες που υπάρχουν για το ελληνικό κρασί στο εξωτερικό να πάνε χαμένες εμφανίζονται οι Έλληνες οινοποιοί, οι οποίοι συνεχίζουν να επενδύουν στην ανάπτυξη των εξαγωγών τους
παρά τις δυσκολίες που δημιουργεί η έλλειψη ρευστότητας.

Στο επίκεντρο βρίσκονται οι αγορές των ΗΠΑ και της Γερμανίας, όπου σύμφωνα με έρευνες υπάρχει σημαντικό έδαφος για την αύξηση της κατανάλωσης ποιοτικού ελληνικού κρασιού, την ώρα που η κατανάλωση στην εσωτερική αγορά υποχωρεί με πρωτοφανείς ρυθμούς.

Η όλη προσπάθεια, όπως εξηγούν άνθρωποι του χώρου, δεν είναι εύκολη καθώς εκτός του έντονου ανταγωνισμού από τα ισπανικά και τα ιταλικά κρασιά που είναι ευρέως διαδεδομένα χρειάζεται να διατεθούν σημαντικά κεφάλαια στην προβολή και προώθηση, ενώ πρέπει να επιλυθούν χρόνια προβλήματα που «ταλαιπωρούν» τον ελληνικό αμπελώνα, όπως η άρση της απαγόρευσης νέων φυτεύσεων που υπονομεύει τις δυνατότητες παραγωγής. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην αμερικανική αγορά, όπου οι προοπτικές είναι κάτι παραπάνω από ευοίωνες.

Προοπτικές στις ΗΠΑ

Μάλιστα, κάποιοι -ίσως και με μια δόση υπερβολής- θεωρούν πως είναι η νέα «γη της επαγγελίας» κυρίως γιατί οι νέοι Αμερικανοί που καταναλώνουν κρασί δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στις ελληνικές ετικέτες, οι οποίες μεγαλώνουν συνεχώς το μερίδιο και την απήχησή τους.
Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Συνδέσμου Ελλήνων Οινοποιών που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Οκτώβριο, οκτώ στους δέκα Αμερικανούς που πίνουν κρασί σε εβδομαδιαία βάση γνωρίζουν το ελληνικό κρασί, ενώ το 14% από αυτούς δηλώνουν πως έχουν γευθεί κρασί από την Ελλάδα τον τελευταίο μήνα. Το πιο ενθαρρυντικό όμως απ' όλα τα ευρήματα είναι ότι αρκετοί από τους ερωτώμενους θέλουν να το ξαναδοκιμάσουν και επιπλέον οι επαγγελματίες της εστίασης και οι ειδικοί (σομελιέ, δημοσιογράφοι του κλάδου, γευσιγνώστες κα.) εκτιμούν πως τα ελληνικά κρασιά έχουν καλή σχέση ποιότητας και τιμής. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΟ, Άγγελος Ρούβαλης, το ελληνικό κρασί πρέπει να εκμεταλλευτεί τη συγκυρία που παρουσιάζεται στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, προκειμένου να μπει για τα καλά στη ζωή των Αμερικανών, και γιατί όχι να σημειώσει ανάλογη επιτυχία με το «ελληνικό γιαούρτι» ή αλλιώς «greek yogurt», το οποίο από την αφάνεια πέρασε στο προσκήνιο και πλέον πρωταγωνιστεί. Παραδέχεται ωστόσο πως υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν, προκειμένου οι Έλληνες οινοποιοί να αποκτήσουν το «κρίσιμο μέγεθος» που απαιτείται για να είναι βιώσιμη η παρουσία τους και τονίζει την ανάγκη επέκτασης του δικτύου διανομής των ελληνικών κρασιών, τα οποία υστερούν σημαντικά στον τομέα αυτό έναντι των υπόλοιπων ευρωπαϊκών, ώστε να το εντάξουν στο χαρτοφυλάκιό τους περισσότεροι χονδρέμποροι και κάβες και να φθάσει σε όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές.

Αναβάθμιση εικόνας

Προσπάθειες για μεγαλύτερη διείσδυση γίνονται και στη Γερμανία, η οποία αποτελεί με διαφορά τον νούμερο ένα προορισμό του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό (σχεδόν ένα στα δυο κρασιά που εξάγει η Ελλάδα κατευθύνεται στην γερμανική αγορά). Στην προκειμένη περίπτωση προτεραιότητα είναι η αναβάθμιση της εικόνας των ελληνικών κρασιών, καθώς ο μέσος Γερμανός εξακολουθεί να τα θεωρεί χαμηλής ποιότητας και φθηνά. «Θέλουμε να προβάλουμε την υψηλή ποιότητα και τα μοναδικά χαρακτηριστικά των ελληνικών κρασιών. Θέλουμε να αλλάξουμε την εντύπωση των Γερμανών, οι οποίοι έχουν συνδυάσει το ελληνικό κρασί με τη ρετσίνα», σημειώνει ο κ. Ρούβαλης.

Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με το Enterprise Greece σχεδιάζονται ειδικές δράσεις με έμφαση στη διεξαγωγή σεμιναρίων και γευστικών δοκιμών σε κεντρικά σημεία μεγάλων γερμανικών πόλεων αλλά και τη φιλοξενία διαμορφωτών της κοινής γνώμης και γευσιγνωστών της Γερμανίας, προκειμένου να γνωρίσουν από κοντά τον ελληνικό αμπελώνα, πρωτοβουλία που έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα αποδοτική.

Σκέψεις υπάρχουν και για τον τρόπο που μπορούν να αξιοποιηθούν τα χιλιάδες ελληνικά εστιατόρια που λειτουργούν στη Γερμανία, τα οποία μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στην αναβάθμιση της εικόνας του ελληνικού κρασιού. «Σήμερα, δεν αρκεί να κάνεις καλό κρασί. Ο παγκόσμιος καταναλωτής ζητάει αυθεντικό κρασί με μοναδικά χαρακτηριστικά.

Σε αυτό το σημείο το ελληνικό κρασί πλεονεκτεί», υπογραμμίζει ο κ. Ρούβαλης. Τέλος, πρωτοβουλίες υπάρχουν και για την Κίνα, η οποία ως μια αγορά του 1,5 δισεκατομμυρίου καταναλωτών αναμφισβήτητα κρύβει πολλές ευκαιρίες. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΟ, η διείσδυση πρέπει να γίνεται με προσεκτικά βήματα, καθώς όπως δείχνει και η μέχρι στιγμής εμπειρία είναι μια δύσκολη αγορά τόσο λόγω των αντιγραφών που είναι μια τεράστια απειλή αλλά και της εμπορικής συμπεριφοράς των Κινέζων, η οποία ελλοχεύει αρκετούς κινδύνους καθώς είναι «έξω από τα συνηθισμένα».

Επιπλέον, εμπόδιο στέκονται και οι συχνές αλλαγές της νομοθεσίας και η επιβολή φόρων, οι οποίοι ανατρέπουν τον αρχικό σχεδιασμό και μπορούν να «τινάξουν στον αέρα» την όλη προσπάθεια.

Μείζον ζήτημα

Με διαφάνεια τα δικαιώματα φύτευσης

Την ανάγκη να μοιραστούν δίκαια και με διαφανή τρόπο τα δικαιώματα φύτευσης νέων αμπελώνων που θα ισχύσουν από το 2016 επισήμαναν εκπρόσωποι του ελληνικού οίνου στον νέο υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Βαγγέλη Αποστόλου, τονίζοντας παράλληλα πως στην όλη διαδικασία πρέπει να συμμετέχουν και οι εταιρείες του κλάδου, προκειμένου να γίνει με βάση τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς και όχι με κομματικά κριτήρια.

Όπως εξηγεί ο κ. Ρούβαλης, η επέκταση του ελληνικού αμπελώνα αποτελεί μείζον ζήτημα για τον κλάδο, καθώς η αύξηση του μέσου κλήρου στην Ελλάδα, ο οποίος παραμένει πολύ μικρός για τα διεθνή δεδομένα, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για μεγαλώσει η παραγωγή και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των Ελλήνων οινοποιών.

Να σημειωθεί πως με βάση ευρωπαϊκή οδηγία εδώ και πολλά χρόνια απαγορεύεται η φύτευση νέων αμπελώνων στην Ελλάδα. Στη συνάντηση των δυο πλευρών τέθηκε επίσης το φλέγον ζήτημα της έλλειψης ρευστότητας που ταλανίζει συνολικά την οικονομία, ενώ οι οινοποιοί επανέλαβαν την πρότασή τους, για τη δημιουργία ενός Εθνικού Συμβουλίου Αμπέλου και Οίνου στα ευρωπαϊκά πρότυπα, το οποίο έχει την ευθύνη για τη χάραξη της εθνικής στρατηγικής για το κρασί.

imerisia.gr