Εξαγωγικό κέντρο ένδυσης η Κεντρική Μακεδονία

Η Κεντρική Μακεδονία, παρά τη βαθιά και παρατεταμένη κρίση στον κλάδο ένδυσης- κλωστοϋφαντουργίας την τελευταία 15ετία, διατηρεί δυνάμεις και είναι το σημαντικότερο εξαγωγικό κέντρο του κλάδου με αξία εξαγωγών 860 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 78% του συνόλου.

Όπως είπε στη Voria.gr o γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος, Θεόφιλος Ασλανίδης, μέσω του κλαδικού cluster ΤΕΧ ΜΕD, στο οποίο μετέχουν οκτώ περιοχές της Μεσογείου με σημαντική παρουσία του κλάδου ένδυσης- κλωστοϋφαντουργίας, διερευνώνται οι προοπτικές συνεργασιών με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους στη διεθνή αγορά.

Στην παρούσα χρονική περίοδο, η κρίση στον κλάδο ένδυσης αλλά και η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών, άφησε την κλωστοϋφαντουργία με βαριά τραύματα (νηματουργεία, πλεκτήρια, βαφεία). Αντίθετα στο πρώτο στάδιο της αλυσίδας, στην πρώτη ύλη το βαμβάκι (καλλιέργεια και επεξεργασία) η Ελλάδα εξακολουθεί να αποτελεί με διαφορά την σημαντικότερη χώρα παραγωγής βαμβακιού στην Ευρώπη.

Όπως γνωρίζει η Voria.gr, οι ελληνικές βιομηχανίες εκκόκκισης είναι υπερσύγχρονες μονάδες και βιώσιμες επιχειρήσεις με ισχυρό εξαγωγικό προφίλ, που οπωσδήποτε μπορούν να στηρίξουν μία μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου ένδυσης.

Σήμερα στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας δραστηριοποιούνται περίπου 950 επιχειρήσεις (το 43% του κλάδου στην Ελλάδα) και απασχολούνται 13.500 εργαζόμενοι (το 46% του κλάδου) μόνο στην παραγωγή ενδυμάτων και κλωστοϋφαντουργικών.

Μαζί με τους απασχολούμενους στον πρωτογενή (αγρότες) τομέα και το εμπόριο οι απασχολούμενοι στην αλυσίδα ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας ξεπερνούν τους 35.000 εργαζόμενους.

Διαπιστώνεται λοιπόν, ότι παρά τη συρρίκνωση που έχει υποστεί ο κλάδος σε σύγκριση με την προ της απελευθέρωσης του διεθνούς εμπορίου εποχή, η Κεντρική Μακεδονία είναι το σημαντικότερο εξαγωγικό κέντρο του κλάδου στην Ελλάδα.

Διατηρεί μια πλήρη αλυσίδα με ιδιαίτερα δυνατό το πρώτο στάδιο της παραγωγής και εκκόκκισης βαμβακιού, αδύνατο αλλά πολύ εξειδικευμένο το δεύτερο στάδιο της κλωστοϋφαντουργίας και επίσης ακόμα ισχυρό το τρίτο στάδιο που αφορά τις εταιρείες ένδυσης.

Local brands και μεγάλοι υπεργολάβοι

Στην ένδυση, χαρακτηριστικό της περιοχής είναι η συγκέντρωση σχεδόν του συνόλου των αμιγώς εξαγωγικών επιχειρήσεων. Επίσης στην περιοχή έχει αναπτυχθεί και σημαντικός αριθμός ελληνικών brands(πχ Μinerva, SAM, Oxford Company, Sarah Lawrence, Gruppo Bizzaro, Energiers κ.αλ.).

Το ένα χαρακτηριστικό του κλάδου ένδυσης, ειδικά στη Κεντρική Μακεδονία, είναι οι επιχειρήσεις που έχουν δημιουργήσει local brands και προσπαθούν να διεισδύσουν στη διεθνή αγορά. Το άλλα χαρακτηριστικό είναι οι πολύ μεγάλοι υπεργολάβοι που παράγουν για διεθνείς οίκους, παρέχοντας όχι μόνο προϊόν αλλά και ολοκληρωμένες υπηρεσίες. Να σημειωθεί ότι από αυτή τη πολύ σημαντική ομάδα επιχειρήσεων που παράγουν υπεργολαβικά και οι οποίες καμία σχέση δεν έχουν με τις παλιές βιοτεχνίες φασόν, το 95% της χώρας βρίσκεται στη Κεντρική Μακεδονία.

Ο κλάδος λοιπόν δείχνει αποδεδειγμένα ότι έχει αντέξει στα πολλά πλήγματα που δέχθηκε, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι ο δρόμος του είναι στρωμένος με ...βαμβάκι.

Τα βασικότερα προβλήματα του κλάδου είναι το υψηλό κόστος ενέργειας για τις κλωστοϋφαντουργικές εταιρείες, η μείωση της κατανάλωσης λόγω της κρίσης της εγχώριας αγοράς, η ρευστότητα, η δυσκολία πρόσβασης στην χρηματοδότηση, το υψηλό κόστος του χρήματος, η υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων και ο ισχυρός ανταγωνισμός από την γειτονική Τουρκία.

Τα κυριότερα πλεονεκτήματα της περιοχής είναι η ποιότητα του βαμβακιού, η υψηλού βαθμού επιχειρηματικότητα, η εκμετάλλευση των γειτονικών χωρών χαμηλού κόστους, η ευελιξία, οι σύντομοι χρόνοι παράδοσης και η μακροχρόνια συνεργασία με πολλές ευρωπαϊκές χώρες.



voria.gr