Οι οικονομικοί στόχοι της εταιρίας για το τρέχον έτος και σε ποια προϊόντα θα δώσει έμφαση. Τα χαρακτηριστικά της εγχώριας ασφαλιστικής αγοράς. Πότε θα ανακάμψει ο κλάδος. Συνέντευξη του CEO της Generali, Π. Δημητρίου.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Generali Hellas Πάνος Δημητρίου μιλά για τα καυτά θέματα της εγχώριας ασφαλιστικής αγοράς, αλλά και για τους στόχους της εταιρείας του, τονίζοντας το αμείωτο ενδιαφέρον του πολυεθνικού ομίλου για την Ελλάδα και αφήνοντας ανοιχτό το θέμα πιθανών εξαγορών.
Κύριε Δημητρίου, πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθεί η φετινή χρονιά στον ασφαλιστικό κλάδο; Από πότε πιστεύετε πως η ασφαλιστική παραγωγή θα αρχίσει να ανακάμπτει;
Η πορεία της ασφαλιστικής αγοράς συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την πορεία της οικονομίας και του ΑΕΠ, και αυτό γιατί ένα μεγάλο τμήμα του κλάδου, όπως ασφάλειες εμπορευμάτων κ.λπ., εξαρτάται άμεσα από τους τζίρους των επιχειρήσεων, ενώ το υπόλοιπο μέρος του κλάδου έμμεσα, όπως για παράδειγμα από την αύξηση ή τη μείωση των εισοδημάτων. Συνεπώς με δεδομένη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, εκτιμώ ότι το 2014 θα είναι το τελευταίο έτος που ενδεχομένως θα σημειωθεί μικρή περαιτέρω μείωση της παραγωγής ασφαλίστρων.
Ήδη από το πρώτο τρίμηνο του 2014 φαίνεται ότι μπαίνει φρένο στην έντονη πτωτική τάση που σημειώθηκε τα τελευταία χρόνια, και η πτώση που σημειώνεται δεν είναι υψηλή. Μάλιστα η παραγωγή στον κλάδο ζωής αυξήθηκε, ενώ και στις γενικές ασφαλίσεις ορισμένοι κλάδοι είχαν θετικό πρόσημο. Μεγάλη πληγή παραμένει ο κλάδος αυτοκινήτου, όπου συνεχίζεται η μείωση της παραγωγής, κυρίως λόγω πτώσης του ασφαλίστρου που προκαλεί ο έντονος ανταγωνισμός των ασφαλιστικών εταιρειών. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμώ ότι από το 2015 θα υπάρξει κάποια αλλαγή τάσης επί το θετικότερον, με αύξηση παραγωγής τόσο στις ασφαλίσεις ζωής όσο και στις γενικές.
Ουσιαστική ανάκαμψη της αγοράς θα έχουμε όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση στην οικονομία και εννοώ όταν θα μειωθούν τα φορολογικά βάρη στις επιχειρήσεις και στα εισοδήματα και επιστρέψουν οι φοροαπαλλαγές στα ασφάλιστρα του κλάδου ζωής. Επίσης περαιτέρω θετικά θα επιδράσει μία μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος.
Πιστεύετε πως η ελληνική αγορά αρχίζει να ωριμάζει και πώς αξιολογείτε την πρόβλεψη ότι ο αριθμός των ασφαλιστικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά θα μειωθεί δραστικά μέσα στην επόμενη διετία;
Αν με την έννοια της ωριμότητας εννοούμε ότι έχει φθάσει σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο ανάπτυξης και έχει χαρακτηριστικά ανάλογα με αυτά της ανεπτυγμένης δυτικοευρωπαϊκής αγοράς, θα έλεγα ότι η ελληνική αγορά είναι ακόμη ανώριμη. Είναι δηλαδή υπό ανάπτυξη, όπως είναι ο πιο δόκιμος όρος. Άλλωστε, από τα στοιχεία φαίνεται ότι η ελληνική ασφαλιστική αγορά είναι σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από τον μέσο όρο της ευρωπαϊκής ασφαλιστικής αγοράς. Για παράδειγμα, ο δείκτης παραγωγής ασφαλίστρων ως προς το ΑΕΠ στην Ελλάδα είναι στο 2,1% και απέχει παρασάγγας από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι 8% περίπου.
Για λόγους ιστορικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς η ελληνική ασφαλιστική αγορά έχει καθυστερήσει την ανάπτυξή της σε σύγκριση με αυτή των δυτικοευρωπαϊκών χωρών. Παράλληλα, η καθυστέρηση αυτή συνοδεύτηκε από σημαντική έλλειψη εποπτείας τα τελευταία είκοσι χρόνια, με αποτέλεσμα τα γνωστά φαινόμενα των ανακλήσεων αδειών ασφαλιστικών εταιρειών. Οι ανακλήσεις αυτές έπληξαν την όποια αξιοπιστία είχε ο κλάδος. Επιπλέον, η δομή της ελληνικής οικονομίας με τον πολύ μεγάλο δημόσιο τομέα και η ύπαρξη ασφαλιστικών ρυθμίσεων που εκ των υστέρων αποδείχτηκε ότι υπονόμευσαν το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα, σίγουρα επιβάρυναν περαιτέρω την κατάσταση.
Βέβαια τα τελευταία χρόνια πολλά έχουν αλλάξει κυρίως στα θέματα εποπτείας και δομής της οικονομίας. Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική ασφαλιστική αγορά για πολλά ακόμη χρόνια θα υπολείπεται της ευρωπαϊκής, εκτός εάν μία σειρά δραστικών θεσμικών μεταρρυθμίσεων συμβάλει σε αλλαγή της τάσης.
Για παράδειγμα, δεν είναι απολύτως κατανοητό για ποιο λόγο η Πολιτεία δεν προχωρά σε ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος της ασφαλιστικής κάλυψης της χώρας από φυσικές καταστροφές, κυρίως για τον κίνδυνο σεισμού, με τρόπο που και οι πολίτες θα εξασφαλίζουν την περιουσία τους και το δημόσιο θα απαλλάσσεται από οικονομικά βάρη αποκατάστασης των όποιων ζημιών. Επίσης δεν είναι κατανοητό γιατί δέκα σχεδόν χρόνια τώρα δεν τροποποιείται ο νόμος για τα επαγγελματικά ταμεία ασφάλισης ώστε να γίνει χρηστικός, λειτουργικός και αποτελεσματικός.
Επανερχόμενος λοιπόν στο ερώτημα, σας λέω ότι σταδιακά η ελληνική ασφαλιστική αγορά ξεπερνά τις παιδικές της ασθένειες και φαίνεται πως αρχίζει να ωριμάζει.
Απόδειξη της ωρίμανσης αυτής θα είναι και η μείωση, όχι κατ' ανάγκην βιαίως -και εννοώ με ανακλήσεις αδειών- των ασφαλιστικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά. Λόγω των εξελίξεων που αφορούν θέματα εποπτείας και των απαιτήσεων του Solvency II, απαιτούνται κεφάλαια για τις ασφαλιστικές. Αυτή η απαίτηση θα είναι συνεχής. Λόγω των δυσκολιών εύρεσης νέων κεφαλαίων εκτιμάται ότι ορισμένες ασφαλιστικές δεν θα μπορέσουν να ακολουθήσουν, ενώ κάποιες άλλες θα μειώσουν την παρουσία τους σε συγκεκριμένους κλάδους. Πιστεύω ότι οι ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες θα μειωθούν σημαντικά μετά τα πρώτα χρόνια εφαρμογής του Solvency II, λόγω εξαγορών και συγχωνεύσεων. Καλό όμως είναι οι κινήσεις αυτές να γίνουν τώρα εάν οι Έλληνες μέτοχοι θέλουν να έχουν ρόλο στο αυριανό ασφαλιστικό τοπίο. Επίσης δεν αποκλείω και την αποχώρηση από την ελληνική αγορά ορισμένων πολυεθνικών στο πλαίσιο μίας ευρύτερης αναδιάταξης του κλάδου σε διεθνές επίπεδο.
Πώς εξελίχθηκε το 2013 για την Generali Hellas; Πόσο ικανοποιημένος είστε από τα οικονομικά αποτελέσματα και από τη γενικότερη πορεία της εταιρείας;
Για την Generali τo 2013 έκλεισε με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα. Σημείωσε άνοδο στην παραγωγή ασφαλίστρων 4,8% φτάνοντας στα 154 εκατ. ευρώ σε μία χρονιά δύσκολη για το σύνολο της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, αφού η παραγωγή του κλάδου μειώθηκε κατά 9,7%. Παράλληλα, τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας ανήλθαν στα 7,7 εκατ. ευρώ, το net combined ratio κυμάνθηκε στο 88,5%, ενώ παράλληλα η εταιρεία προετοιμάζεται για τις κεφαλαιακές ανάγκες που απαιτούνται για το Solvency II.
Συνολικά, τα τελευταία χρόνια έχουμε υπερδιπλασιάσει το μερίδιοό μας στην ασφαλιστική αγορά ξεπερνώντας πλέον το 4,2% και εκτιμώ ότι η συνεχής ανοδική κίνηση της εταιρείας θα συνεχισθεί και το 2014. Ήδη το πρώτο τετράμηνο έκλεισε με αύξηση παραγωγής 6,2%, ενώ η αγορά φαίνεται να είναι στάσιμη έως λίγο πτωτική. Η στρατηγική της υγιούς ανάπτυξης με την προώθηση σύγχρονων καινοτόμων ασφαλιστικών προϊόντων, με παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, στηριζόμενη σε ένα ποιοτικό δίκτυο επαγγελματιών ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, αποδίδει καρπούς για την εταιρεία μας.
Ποιοι είναι οι οικονομικοί σας στόχοι για το 2014 και σε ποια προϊόντα σκοπεύετε να δώσετε έμφαση;
Για το 2014 και τα επόμενα χρόνια θέλουμε η Generali να αυξήσει σημαντικά το μερίδιο αγοράς της σε όλους τους κλάδους. Από έναν ιστορικά σημαντικό εμπορικό ασφαλιστή να μετεξελιχθεί σε πρωταγωνιστή και του retail. Θέλουμε να γευθούν τις ποιοτικές υπηρεσίες της Generali όσο το δυνατόν περισσότεροι καταναλωτές. Η επαφή με την αξιοπιστία και τη σοβαρότητα της Generali να μην είναι προνόμιο μόνο των εμπορικών και των βιομηχανικών καταναλωτών. Τα τελευταία χρόνια βαδίζουμε σε αυτήν τη στρατηγική και με προσεκτικά σταθερά βήματα έχουμε αναπτυχθεί σημαντικά όπως προανέφερα και στο retail business. Ειδικά για το 2014 βλέπουμε την παραγωγή ασφαλίστρων να κλείνει με αύξηση 6-8% και το μερίδιό μας στην αγορά να προσεγγίζει το 4,5%.
Ιδιαίτερη ώθηση στην παραγωγή δίνουν τα νέα προϊόντα ασφάλισης στον κλάδο υγείας, στον κλάδο αυτοκινήτου αλλά και στην ασφάλιση κατοικίας που έχουν γίνει δεκτά με πολύ ικανοποίηση από τους συνεργάτες μας. Κύριο χαρακτηριστικό όλων των προϊόντων είναι η διεύρυνση των καλύψεων, η ευελιξία και το ανταγωνιστικό ασφάλιστρο έτσι ώστε να υπάρχει μια λύση για κάθε ανάγκη.
Πόσο εύκολο είναι μια ασφαλιστική εταιρεία να μπορεί να ασφαλίζει τους πελάτες της, όταν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών έχει μειωθεί δραματικά; Πώς απαντά η Generali στη συγκεκριμένη πρόκληση;
Η οικονομική κρίση επηρεάζει αναμφίβολα την ασφάλιση. Άλλωστε αυτό φαίνεται και από τα αποτελέσματα της ασφαλιστικής αγοράς, η οποία έχασε περίπου το 29% της συνολικής παραγωγής από το 2009, τελευταίο έτος όπου σημειώθηκε αύξηση παραγωγής.
Όμως για την ασφαλιστική εταιρεία δεν υπάρχει άλλος δρόμος από το να προσπαθεί να προσφέρει κάλυψη εδικά σε τέτοιες περιόδους κρίσης και μείωσης της αγοραστική δύναμης του μέσου καταναλωτή. Πρέπει και μπορεί μία ασφαλιστική να αναπτύσσει προϊόντα και υπηρεσίες που να καλύπτουν κάθε στιγμή τις ιδιαίτερες ανάγκες του καταναλωτή και αυτό κάνει η Generali, όπως δείχνουν και τα παραγωγικά μας αποτελέσματα.
Άλλες θυγατρικές εταιρείες ξένων ασφαλιστικών ομίλων έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για τη διεύρυνση της παρουσίας τους στην Ελλάδα μέσω εξαγορών. Πώς θα έβλεπε ο μητρικός σας όμιλος ένα τέτοιο ενδεχόμενο;
Ο όμιλος Generali έχει παρουσία στην ελληνική ασφαλιστική αγορά από το 1886. Μάλιστα είναι η παλαιότερη ασφαλιστική εταιρεία στην Ελλάδα. Όλα αυτά τα χρόνια το ενδιαφέρον του για τη χώρα παραμένει αμείωτο. Αν παρουσιαστούν ευκαιρίες θα τις εξετάσει και θα πράξει ανάλογα.
του Στέφανου Κοτζαμάνη
euro2day.gr