Εντείνεται η μάχη των τιμών στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας - Νέα Προγράμματα

Απεριόριστη ομιλία και SMS προς όλα τα δίκτυα αλλά και εκατοντάδες MΒs για πλοήγηση στο Διαδίκτυο είναι τα «όπλα» που έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τις τελευταίες εβδομάδες οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας προκειμένου να δελεάσουν τους Έλληνες καταναλωτές που δέχονται «καταιγίδα» διαφημιστικών μηνυμάτων που επικεντρώνονται στο χαμηλότερο κόστος επικοινωνίας. Η «μάχη» που δείχνει να έχει ξεκινήσει μάλλον απέχει αρκετά από τους «πολέμους» προηγούμενων ετών, αλλά αυτό ήταν μάλλον αναμενόμενο δεδομένης της πτώσης που υπάρχει στα έσοδα των εταιρειών του κλάδου, ο οποίος πλέον κινείται σε προ δεκαετίας επίπεδα.

Η σημαντική μείωση των τελών τερματισμού σε 1,269 σεντ/λεπτό από 1ης Ιανουαρίου 2013 (από 4,95 σεντ/λεπτό το α' τρίμηνο του 2012) είχε ως αποτέλεσμα το κόστος των κλήσεων προς άλλα δίκτυα να πέσει σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να είναι πιο εύκολο για τις εταιρείες να προσφέρουν εκατοντάδες λεπτά χρόνου ομιλίας προς όλα τα δίκτυα κινητής (off net) και όχι μόνο προς τους συνδρομητές του δικού τους δικτύου (on net). Αυτός ήταν και ο λόγος που οι εταιρείες που, μέχρι στιγμής, έχουν δώσει μεγαλύτερη έμφαση στο να αξιοποιήσουν την πτώση των τελών ήταν η Vodafone και η Wind, οι οποίες έχουν μικρότερο αριθμό πελατών σε σχέση με την Cosmote. Η τελευταία, προς το παρόν, τηρεί στάση αναμονής, αν και έχει προχωρήσει σε ορισμένες αλλαγές στην εμπορική της πολιτική, χωρίς, όμως, να τις έχει διαφημίσει. Αντιθέτως, Wind και Vodafone πραγματοποιούν μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες δίνοντας έμφαση στο θέμα του κόστους.


Wind

Αυτό που αξίζει να επισημανθεί είναι πως η Wind ήταν η πρώτη εταιρεία που επεδίωξε να «παίξει» το χαρτί των προγραμμάτων και πακέτων που περιλαμβάνουν χρόνο ομιλίας προς όλα τα δίκτυα. Δεν είναι τυχαίο ότι από τα μέσα του 2012 το κεντρικό διαφημιστικό σλόγκαν της ήταν το «προς όλους». Σημειωτέον πως ήταν γνωστό από τις αρχές του καλοκαιριού του 2012 ότι θα υπάρχει μείωση των τελών τερματισμού, με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) να έχει ανακοινώσει το σχετικό χρονοδιάγραμμα.

Επιπλέον, τα στελέχη της εταιρείας τονίζουν εδώ και 2-3 μήνες σε όλες τις συνεντεύξεις τους ότι έχουν μειώσει το κόστος χρήσης του κινητού για τους συνδρομητές του έως και 30% (χωρίς να υπολογίζεται η φορολογία, η οποία είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη). Η Wind πάντως δείχνει πλέον να περνά στη δεύτερη φάση των κινήσεών της προωθώντας την έννοια του «απεριόριστου» με την πιο πρόσφατη πρόταση της, το Συμβόλαιο W, τα 1500 λεπτά ομιλίας και το 1,5 GB που προσφέρει καλύπτει με το παραπάνω τις ανάγκες της συντριπτικής πλειονότητας των Ελλήνων καταναλωτών.


Vodafone

Η Vodafone επίσης έσπευσε να αξιοποιήσει την πτώση των τελών τερματισμού και να προσφέρει προγράμματα που περιλαμβάνουν δωρεάν χρόνο ομιλίας προς όλα τα δίκτυα. Παράλληλα, η Vodafone Ελλάδος εκμεταλλεύτηκε και το γεγονός ότι ο βρετανικός όμιλος λάνσαρε σε ολόκληρη την Ευρώπη μία νέα οικογένεια προγραμμάτων, ονόματι RED, που επιδιώκουν να προσφέρουν μία ολοκληρωμένη πρόταση επικοινωνίας που περιλαμβάνει εκτός από χρόνο ομιλίας και γραπτά μηνύματα και ικανοποιητικό όγκο δεδομένων για πλοήγηση στο Διαδίκτυο μέσω κινητών τηλεφώνων. Και εδώ τα 1500 λεπτά ομιλίας προς όλα τα δίκτυα είναι η βάση και καλύπτουν τις ανάγκες της πελατειακής βάσης της εταιρείας, ενώ και ο όγκος δεδομένων που προσφέρεται θεωρείται ικανοποιητικός.


Cosmote

Από την πλευρά της η Cosmote προς το παρόν δεν έχει απαντήσει τουλάχιστον όσον αφορά το κομμάτι της διαφήμισης.

Όμως, έχει ήδη ξεκινήσει να προωθεί μέσω του δικτύου της προγράμματα συμβολαίου που προσφέρουν χρόνο ομιλίας και SMS προς όλα τα δίκτυα συν πλοήγηση στο Διαδίκτυο και οι τιμές των οποίων ανταγωνίζονται εκείνα των Vodafone και Wind. Και, φυσικά, δεν αποκλείεται σύντομα να προχωρήσει και η θυγατρική του ΟΤΕ σε αντίστοιχη διαφημιστική καμπάνια.

Κέρδη για τους καταναλωτές
Χαμηλότερο κόστος για online συνδρομές

Από τον εν εξελίξει μίνι «πόλεμο» των εταιρειών ωφελούνται πάντως σε σημαντικό βαθμό οι Ελληνες καταναλωτές και ιδίως εκείνοι που χρησιμοποιούν αρκετά το κινητό τηλέφωνό τους τόσο για ομιλία όσο και πρόσβαση στο Διαδίκτυο.

Αυτή τη στιγμή με ένα μηνιαίο κόστος της τάξεως των 50-65 ευρώ ένας καταναλωτής έχει 1.500 λεπτά ομιλίας προς όλα τα δίκτυα, 1.500 σύντομα γραπτά μηνύματα επίσης προς όλα τα δίκτυα αλλά και 500 ΜΒ-1,5 GB όγκο δεδομένων, που είναι ένα πολύ ικανοποιητικό νούμερο για όσους χρησιμοποιούν το smartphone τους και για πρόσβαση στο Διαδίκτυο οπουδήποτε και αν βρίσκονται. Οσον αφορά τον όγκο των δεδομένων, να σημειώσουμε ότι αν ο χρήστης δεν αρέσκεται να βλέπει διαρκώς video στο YouTube και «κατεβάζει» εφαρμογές μόνο μέσω WiFi, ακόμη και τα 500 Mbs είναι αρκετά.

Βέβαια, οι εταιρείες κινητής έχουν προγράμματα με χαμηλότερο ή υψηλότερο κόστος που καλύπτουν σχεδόν κάθε κατηγορία χρηστών.


Διαδίκτυο

Ενα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως και οι τρεις εταιρείες προσφέρουν ακόμη καλύτερες τιμές όσον αφορά το μηνιαίο πάγιο, εφόσον οι συνδρομητές επιλέξουν να αποκτήσουν κάποιο πρόγραμμα είτε χωρίς επιδότηση συσκευής είτε προτιμήσουν να κάνουν την αίτηση μέσω Διαδικτύου αντί να πάνε σε κάποιο κατάστημα.

Η έκπτωση κινείται σε επίπεδα μεταξύ 20% και 30%, καθώς ουσιαστικά οι εταιρείες κινητής χρησιμοποιώντας εναλλακτικά δίκτυα διανομής μειώνουν το κόστος προώθησης των νέων προγραμμάτων τους. Επίσης, όσον αφορά τις επιδοτήσεις συσκευών, οι εταιρείες κινητής εδώ και αρκετά χρόνια θέλουν να τις περιορίσουν αλλά οι όσες προσπάθειες είχαν γίνει στο παρελθόν δεν είχαν στεφθεί με μεγάλη επιτυχία.

Μία σημαντική μερίδα καταναλωτών αρέσκονται στην αλλαγή συσκευών κάθε 12 ή 18 μήνες και η επιδότηση που προκύπτει από την ανανέωση συμβολαίου είναι μία καλή ευκαιρία για να το κάνουν. Ομως, η οικονομική κρίση έχει επιφέρει αλλαγές και σε αυτό τον τομέα, ενώ ταυτόχρονα οι εταιρείες κινητής έχουν χαμηλώσει τις επιδοτήσεις, οι οποίες στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας είχαν φθάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Βέβαια, προκειμένου να δελεάσουν έναν συνδρομητή ή να τον κρατήσουν και να μην αλλάξει πάροχο, το «κόλπο» της αυξημένης επιδότησης συνεχίζει να υφίσταται αλλά το φαινόμενο δείχνει να έχει σχετικά περιοριστεί.

Συνεχίζεται η μείωση των εσόδων

Η μείωση των τελών τερματισμού -σε συνδυασμό βέβαια με την οικονομική ύφεση- έχει πάντως επηρεάσει σημαντικά τα έσοδα των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας κατά το α' τρίμηνο του 2013. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, κατά το α' τρίμηνο η πτώση των εσόδων από υπηρεσίες κινήθηκε περίπου στο -20%, ποσοστό το οποίο θα ήταν κατά περίπου 7 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο αν δεν υπήρχε η μείωση στα τέλη τερματισμού.

Για το σύνολο του 2013 η εκτίμηση είναι πως τα έσοδα από υπηρεσίες θα μειωθούν περίπου κατά 13% και θα διαμορφωθούν στα 2,2 δισ. ευρώ. Σε σχέση με το ζενίθ της αγοράς το 2007 (4,3 δισ. ευρώ) η πτώση αγγίζει το 50%.

Το 2012 εκτιμάται πως ήταν στα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ πλέον οι πρώτοι υπολογισμοί για το 2014 δεν είναι και ιδιαίτερα ενθαρρυντικοί. Αξιοσημείωτο είναι πως το επίπεδο των εσόδων κινείται πλέον σε χαμηλότερα νούμερα σε σχέση με το 2003, όταν ήταν στα 3,2 δισ. ευρώ!


Του Δημήτρη Μαλλά
imerisia.gr