Απογειώνει το "Ελ.Βενιζέλος" η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης

Με καθυστέρηση οκτώ χρόνων και με "καπέλο” 10,37% επί του συμφωνηθέντος τιμήματος, ύψους 1,15 δισ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί φέτος η επέκταση, μέχρι τον Ιούνιο του 2046, της ισχύος της σύμβασης παραχώρησης του διεθνούς αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος”. Χθες, κατατέθηκε στη Βουλή προς κύρωση το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών για την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου στην κοινοπραξία που ελέγχει το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP με 40%, το ΤΑΙΠΕΔ με 30%, το Δημόσιο με 25% και ο όμιλος Κοπελούζου με 5%.

Τι αλλάζει

Μετά την κύρωσή της από τη Βουλή, θα καταβληθεί το τίμημα, ώστε να πραγματοποιηθεί το οικονομικό κλείσιμο της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης, που είχε προβλεφθεί, ήδη, από το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο του 2011. Η συμβασιοποίηση όμως, της παραχώρησης τη φετινή χρονιά, ενεργοποιεί το άρθρο 2.2. του κειμένου της σύμβασης, βάσει του οποίου το ποσό του 1,15 δισ. ευρώ αυξάνεται σε ποσοστό 10,3% ετησίως, εάν η καταβολή του λάβει χώρα μετά την 31η Δεκεμβρίου 2018. Αυτή είναι η αιτία για τη οποία ο ΔΑΑ με επιστολή του, αρχές Ιανουαρίου, προς τον υπουργό Οικονομικών Ευκλ.Τσακαλώτο, ζητούσε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, καθώς η εταιρεία επιβαρύνεται με το ποσό των 330 χιλ. ευρώ ανά ημέρα. Σημειώνεται ότι η προσθήκη ποσού ίσου με 10,3% ετησίως, υπολογίζεται αναλογικά σε ημερήσια βάση.

Έστω όμως, και με σημαντική καθυστέρηση, η ολοκλήρωση της επέκτασης- έως τις 11 Ιουνίου 2046 με αφετηρία τις 12 Ιουνίου 2026 οπότε λήγει η υφιστάμενη σύμβαση- της χρονικής ισχύος της παραχώρησης, παρουσιάζει σημαντικά οφέλη. Κι αυτό επειδή, η ανανέωση της παραχώρησης έως το 2046 του Ελ. Βενιζέλος, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε νέες επενδύσεις, ενισχύοντας το αποτύπωμα του αεροδρομίου στην ελληνική οικονομία.

Το Δημόσιο, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, συσχετίζει τα οικονομικά οφέλη με:

- την είσπραξη του (αρχικού) τιμήματος των 1,15 δισ. ευρώ
- την πληρωμή της ετήσιας αμοιβής για τη χορήγηση δικαιωμάτων, η οποία αντιστοιχεί σε περίπου 15% των ετησίων κερδών του ΔΑΑ
-το γεγονός ότι ο ανακτήσιμος ΦΠΑ από την εταιρεία υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 18% επί του τιμήματος, το οποίο υπόκειται σε ΦΠΑ 24%. Η αύξηση των καθαρών εσόδων "εκ της αιτίας αυτής αναμένεται ότι θα ξεπεράσει τα 67 εκατ. ευρώ, λαμβανομένου υπόψη και του αυξημένου τιμήματος κατά 10,3% ετησίως, λόγω μη καταβολής αυτού στις 31 Δεκεμβρίου 2018”.

Καταλύτης για τον ελληνικό τουρισμό

Η νέα σύμβαση, διάρκειας 20 ετών από την έναρξη ισχύος της (Ιούνιος 2026), αναμένεται να φέρει σημαντικά οφέλη για τον ελληνικό τουρισμό. Σύμφωνα με παράγοντες των αερομεταφορών, η επιμήκυνση της σύμβασης παραχώρησης θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να επιτρέψει την μείωση των τελών χρήσης στο ΔΑΑ όπου η συνολική κίνηση αυξήθηκε, το 2018, έναντι του 2017, σε ποσοστό 11% (24,1 εκατ. επιβάτες).

Η επαναδιαπραγμάτευση, επί Κώστα Λαλιώτη, της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ μείωσε την αρχική, για 50 έτη (45 χρόνια εκμετάλλευση +5 χρόνια κατασκευή), διάρκεια παραχώρησης σε 30 χρόνια (25+5). Ως αποτέλεσμα, ο χρόνος απόσβεσης της επένδυσης, συνολικής αξίας 2,2 δισ. ευρώ, μειώθηκε κατά το ήμισυ.

Η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, που λήγει το 2026, θα αυξήσει τη διάρκεια απόσβεσης σε περίπου 30 χρόνια. Συνεπώς θα μειωθεί το εναπομείναν κόστος απόσβεσης, ενώ το κρατικό καναδικό fund διαχείρισης συνταξιοδοτικών εισφορών (Public Sector Pension Investment Board ή PSP Investments), που ελέγχει με 40% το ΔΑΑ, αναμένεται να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις στον αερολιμένα. Παράγοντες της αγοράς, εκτιμούν ότι ενδεχόμενη μείωση των τελών θα ενισχύσει, έως και 20%, την ανταγωνιστικότητα στο διεθνή αεροδρόμιο των Σπάτων, όμως, για την ώρα, τέτοιου είδους αποφάσεις κρίνονται, από τους αρμόδιους, ως πρώιμες.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι η ολοκλήρωση της χρονικής ισχύος της σύμβασης παραχώρησης θα ανοίξει το δρόμο για την πώληση του ποσοστού 30% του ΔΑΑ, που έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!