ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ ΤΗΣ ERGON ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

[ERGONCON][slideshow]

Τυροκομείο Κωσταρέλου: Η ελληνική παράδοση συναντά την καινοτομία

του Κώστα Τσαούση

Mε ναυαρχίδα τη φέτα που ωριμάζει έναν χρόνο στα βαρέλια και με το επιτυχημένο concept καταστημάτων όπου διαλέγεις, ψωνίζεις και απολαμβάνεις επιτόπου όχι μόνο τα δικά τους προϊόντα αλλά και δεκάδες άλλα πετυχημένων Ελλήνων παραγωγών, οι δύο δυναμικοί 40ρηδες κάνουν τη διαφορά στη σύγχρονη οικογενειακή επιχείρηση

Το Τυροκομείο Κωσταρέλου είναι μια οικογενειακή επιχείρηση με μια παράδοση που πηγαίνει πίσω στον χρόνο - λίγα χρόνια πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1937, στο Μαρκόπουλο, στα Μεσόγεια της Αττικής- και με μια περηφάνια που δεν κρύβεται για το γεγονός ότι είναι «τρεις γενιές τυροκόμοι».

Στην περίπτωση της εταιρείας Κωσταρέλου η παράδοση συναντά την καινοτομία: στην παραγωγή των προϊόντων αλλά και στην προώθηση-προβολή τους σε όλα τα διαθέσιμα πεδία (π.χ. δίκτυο καταστημάτων με ιδιαίτερο concept στην Ελλάδα και στο εξωτερικό). Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται τι είδους καινοτομία υπάρχει στην παραγωγική διαδικασία μιας τυροκομικής μονάδας. Η απάντηση -όσο και αν φαίνεται παράξενο- είναι απλή: Για παράδειγμα, μια φέτα 12μηνης ωρίμανσης πέραν των στοιχείων της διαφορετικότητας και διακριτότητας σε σχέση με τον ανταγωνισμό στην αγορά συνιστά καινοτομία. Στη βάση μιας συνταγής που κρατάει τρεις γενιές, με γάλα από επιλεγμένα κοπάδια αιγοπροβάτων ελευθέρας βοσκής -τα περισσότερα από τα οποία βρίσκονται στην περιοχή της Νότιας Εύβοιας-, η σημερινή γενιά της επιχείρησης, o Κυριάκος και ο Νίκος Κωσταρέλος, προχώρησαν στην παραγωγή ενός μοναδικού προϊόντος παρουσιάζοντας μια φέτα περιορισμένης παραγωγής που ωριμάζει για τουλάχιστον 12 μήνες σε παραδοσιακά βαρέλια οξιάς, αποκτώντας μια μεστή και στιβαρή γεύση και έντονη επίγευση. Σε πρακτικό επίπεδο έχουμε ένα νέο προϊόν με ισχυρή ταυτότητα που διεκδικεί με άλλους, διαφορετικούς όρους, το μερίδιό του στην αγορά.

Η σημερινή γενιά του οικογενειακού τυροκομείου, δύο δυναμικοί 40ρηδες, δεν έμεινε στα κεκτημένα… Με την παρουσία και του πατέρα τους Χρήστου, τα δύο αδέλφια χάραξαν μια στρατηγική για το μέλλον, όπου το κυρίαρχο στοιχείο της είναι η υπεράσπιση με κάθε δυνατό τρόπο της υψηλής ποιότητας των ελληνικών προϊόντων. Μάλιστα, οι ποικίλες εκφάνσεις αυτής της στρατηγικής τούς δικαιώνουν. Γιατί δικαίωση είναι όταν στέλνεις αεροπορικώς το γιαούρτι σου από το Μαρκόπουλο Αττικής στη Νέα Υόρκη να το γευτεί η πελατεία μιας αλυσίδας εστιατορίων. Αλλά το υπερατλαντικό ταξίδι του γιαουρτιού δεν είναι η μόνη επιτυχημένη εξωστρεφής κίνηση της οικογενειακής επιχείρησης. Η τελευταία είναι μπροστά σε μια συμφωνία για την επέκταση του επιτυχημένου concept των φυσικών καταστημάτων της στον χώρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Τα δύο αδέλφια δεν έφτιαξαν απλώς ένα δίκτυο λιανικών πωλήσεων, αλλά πρότειναν ένα είδος (μοντέλο) καταστήματος που μπορείς να προμηθευτείς τα προϊόντα τους, να φας και να πιεις, αλλά και να βρεις στα ράφια του, επίσης, προϊόντα επιλεγμένων μικρών τοπικών παραγωγών απ’ όλη την Ελλάδα (πάνω από 100 παραγωγοί). Το πλέον χαρακτηριστικό του δικτύου των καταστημάτων τους βρίσκεται στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο Κολωνάκι (Πατριάρχου Ιωακείμ 30-32). Πέραν αυτού το δίκτυο έχει παρουσία στα Βριλήσσια, στην Παλλήνη, στο Μαρκόπουλο (τυροκομείο και πρατήριο), αλλά και σε άλλα δύο σημεία, όπως αυτό στο Πόρτο Ράφτη. Επίσης στη Βρετανία και στη Γαλλία. Αλλά, ας πάμε λίγο πίσω ένα ταξίδι στον χρόνο. Στο site της εταιρείας διαβάζω: «Με αγάπη και σεβασμό προς τις αξίες μας, τρεις γενιές τώρα, παράγουμε στο Τυροκομείο μας εκλεκτά τυριά και γαλακτοκομικά.

Οταν ξεκινήσαμε το 1937 δεν είχαμε παρά αγνό, καλό γάλα και μερικές δοκιμασμένες παραδοσιακές συνταγές. Τα βασικά, δηλαδή, συστατικά που και σήμερα στηρίζουν τις εξαιρετικές γεύσεις των προϊόντων μας. Σε αυτά προσθέτουμε την αναζήτηση νέων ιδεών, τη δημιουργικότητα και το καλό τεχνικό υπόβαθρο, χαρίζοντας υψηλή ποιότητα και αληθινή γεύση σε ό,τι ονομάζουμε παράδοση. Παράλληλα, επιδιώκουμε μακροχρόνιες σχέσεις συνεργασίας τόσο με κτηνοτρόφους όσο και με άλλους μικρούς Ελληνες παραγωγούς που μοιράζονται την ίδια φιλοσοφία με εμάς. Ετσι φέρνουμε στο τραπέζι σας τα καλύτερα προϊόντα! Κληρονομιά που έγινε παράδοση».

Από το 1937, όταν κερνάγανε στο ταβερνάκι…

«Το πρώτο βήμα έγινε το 1937 όταν η οικογένειά μας ξεκίνησε να φτιάχνει τυρί και γιαούρτι με γάλα από το δικό της κοπάδι ζώων για να φιλέψει τους κατοίκους του Μαρκοπούλου στο ταβερνάκι που διατηρούσε στην πλατεία της περιοχής. Τη δεκαετία του ’60 δημιουργήσαμε το Τυροκομείο μας στο Μαρκόπουλο, επεκτείνοντας τη μικρή παραγωγή γαλακτοκομικών σε μια ολοκληρωμένη και δομημένη παραγωγική διαδικασία. Το Τυροκομείο μας στο Μαρκόπουλο τροφοδοτεί σήμερα τα καταστήματα λιανικής του δικτύου μας, στα οποία εκτός από τα εκλεκτά τυριά και γαλακτοκομικά είδη μπορεί κανείς να γευτεί και να προμηθευτεί επιλεγμένα προϊόντα από μικρούς Ελληνες παραγωγούς, με τους οποίους συνεργαζόμαστε και εμπιστευόμαστε εδώ και χρόνια. Εμπνευσμένοι από τις συνταγές του παρελθόντος, φτιάχνουμε τα χειροποίητα εκλεκτά μας προϊόντα: τυρί, γιαούρτι, κρέμα και ρυζόγαλο. Ολα τα στάδια της παραγωγής των τυριών μας εκφράζουν τις αξίες μας: από την αναζήτηση της πρώτης ύλης, την τέχνη της παραδοσιακής τυροκόμησης, μέχρι και την ωρίμανση».

Ρώτησα τον Κυριάκο αν μπορεί να διατηρηθεί η κτηνοτροφική παράδοση που ήταν σήμα κατατεθέν για την περιοχή των Μεσογείων. Η εταιρεία με πολλή προσπάθεια προσπαθεί να διασώσει ό,τι διασώζεται στηρίζοντας και ενισχύοντας πυρήνες κτηνοτρόφων με αιγοπρόβατα που εξακολουθούν να υπάρχουν στον Κουβαρά, στην Ανάβυσσο, στο Πόρτο Ράφτη. Πάντως, όπως διευκρινίζει ο Κυριάκος, το γάλα έρχεται στις ποσότητες που χρειάζεται η παραγωγή του τυροκομείου από τις περιοχές της νότιας Εύβοιας - έναν δρόμο που άνοιξε ο παππούς τους και συνεχίζουν και εκείνοι.

newmoney.gr

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

[ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ][stack]

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

[ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ][btop]

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

[ΕΝΕΡΓΕΙΑ][grids]

TECHNEWS

[ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ][btop]