Οι ασφαλιστικές εταιρείες αντεπιτίθενται!

Σε ποιες δραστηριότητες επικεντρώνονται τώρα οι ασφαλιστικές εταιρείες, προκειμένου να περιορίσουν τη νέα φετινή κάμψη της παραγωγής τους. Τα συμβόλαια υγείας, οι σύγχρονες καλύψεις και η... εφεδρεία των ανασφάλιστων οχημάτων.

Τα συμβόλαια υγείας, διάφορες νέες ανάγκες όπως οι καλύψεις αστικής ευθύνης και η νομική προστασία, αλλά και ο κλάδος αυτοκινήτου αποτελούν τους μοχλούς πάνω στους οποίους θα βασιστεί η προσπάθεια των ασφαλιστικών εταιρειών, προκειμένου να αυξήσουν το ύψος της παραγωγής τους από τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Η αλήθεια είναι πως η εγχώρια ασφαλιστική βιομηχανία κατέγραψε απώλειες της τάξεως του 20% κατά την περίοδο 2010-2015, ενώ κατά το πρώτο φετινό επτάμηνο συνέχισε να σημειώνει πτωτική πορεία. Με βάση μάλιστα τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου, η συνολική ασφαλιστική παραγωγή υποχρεώθηκε σε πτώση 5,6%, με τον κλάδο ζωής να υποχωρεί κατά 10,9% και τους γενικούς κλάδους να ανεβαίνουν οριακά.

Σύμφωνα τώρα με παράγοντες της αγοράς, το ποσοστό πτώσης του πενταμήνου θα «μαζευτεί» μέχρι το τέλος του έτους, καθώς το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου του 2015 είχε επηρεαστεί έντονα αρνητικά από την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων (capital controls).

Πάντως, το μόνο βέβαιο είναι πως τα συνταξιοδοτικά προγράμματα έχουν περάσει σε δεύτερο πλάνο, καθώς τα τρέχοντα αρνητικά επιτόκια δυσκολεύουν τις ασφαλιστικές εταιρείες στο να προσφέρουν ικανοποιητικές ελάχιστες ετήσιες εγγυημένες αποδόσεις. Ως αποτέλεσμα:

• Είτε οι αποδόσεις αυτές υποχωρούν σε επίπεδα χαμηλότερα ακόμη και του 1%, οπότε δεν θεωρούνται ελκυστικές από ορισμένους πελάτες,

• Είτε ακόμη υπάρχουν ασφαλιστικές εταιρείες που αποπληρώνουν επενδυτικά-συνταξιοδοτικά προγράμματα πελατών τους που λήγουν, χωρίς να τους προτείνουν κάποιο άλλο αντίστοιχο προϊόν για να συνεχίσουν την κάλυψή τους.

Έτσι, ενώ σε βάθος χρόνου τα συνταξιοδοτικά προγράμματα αναμένεται να αποτελέσουν τον βασικότερο πυλώνα ανάπτυξης του ασφαλιστικού κλάδου στην Ελλάδα (και στην Ευρώπη, γενικότερα), επί του παρόντος οι εταιρείες δεν δείχνουν διατεθειμένες να ασκήσουν επιθετική πολιτική εξαιτίας των ζημιών με τις οποίες κινδυνεύουν να «φορτωθούν», αλλά και των μεγάλων κεφαλαιακών απαιτήσεων που συνεπάγονται λόγω του αυστηρότερου νέου εποπτικού πλαισίου (Solvency II).

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, τα επιτελεία των ασφαλιστικών εταιρειών φαίνεται να έχουν επικεντρωθεί στα προγράμματα υγείας που συνεχίζουν να αυξάνονται με σημαντικούς ετήσιους ρυθμούς ακόμη και κατά την περίοδο της κρίσης, λόγω και των αδυναμιών που εμφανίζει το κρατικό σύστημα υγείας. Οι ασφαλιστικές εταιρείες πάντως πιέζουν για συμπράξεις με το δημόσιο (ΣΔΙΤ), προκειμένου να προσφερθούν καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες και παράλληλα να μειωθεί η σχετική επιβάρυνση για τον κρατικό προϋπολογισμό.

Επιπλέον, οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ξεκινήσει εκστρατεία ενημέρωσης των πελατών τους ότι η ασφαλιστική κάλυψη σε περίοδο κρίσης είναι περισσότερο αναγκαία σε σύγκριση με τις εποχές των παχέων αγελάδων (π.χ. ασφάλιση ζωής, κατοικίας), ωστόσο τα αποτελέσματα τέτοιων ενημερώσεων έρχονται σε βάθος χρόνου.

Το σίγουρο επίσης είναι πως οι εταιρείες προσπαθούν να αναπτύξουν τη ζήτηση για «νέες» (για την Ελλάδα) ασφαλιστικές καλύψεις, όπως για παράδειγμα η αστική ευθύνη επαγγελματιών-επιχειρηματικών στελεχών και η νομική προστασία.

Ενδιαφέρον επίσης αποτελεί η αστική ευθύνη περιβάλλοντος. Έτσι, σε συνάντηση που είχε με τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος κ. Γιάννη Τσιρώνη ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, τέθηκε προς συζήτηση το θέμα της αστικής ευθύνης περιβάλλοντος,με τη φιλοδοξία να γίνει υποχρεωτική για τις επιχειρήσεις που συσχετίζονται με αυτή, αφού άλλωστε αποτελεί και οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πέραν αυτών όμως, κινητικότητα επικρατεί και στις καλύψεις αυτοκινήτου. Ήδη ο αριθμός των ασφαλισμένων οχημάτων παρουσιάζεται φέτος αυξημένος, όχι τόσο λόγω των ανεβασμένων πωλήσεων αλλά κυρίως εξαιτίας των ενεργειών που αναμένονται από την πλευρά της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων στο μέτωποτων ανασφάλιστων οχημάτων.

Η ουσία είναι πως μετά από πολυετείς καθυστερήσεις, η περιβόητη ηλεκτρονική λίστα με τα ανασφάλιστα οχήματα δεν έχει ακόμη συνταχθεί (οι αρμόδιοι επικαλούνται τεχνικές δυσκολίες που βρίσκονται στο στάδιο της τελικής-οριστικής διευθέτησης), πράγμα που ελπίζεται πως θα ολοκληρωθεί μέσα στο προσεχές φθινόπωρο. Εκτιμάται λοιπόν πως οι εξελίξεις στο μέτωπο αυτό θα πείσουν και άλλους οδηγούς να ασφαλίσουν τα οχήματά τους, καθώς ο εντοπισμός τους θα είναι εύκολος και τα πρόστιμα μεγάλα.

Παρ' όλα αυτά, κοινή αντίληψη αποτελεί πως το ύψος της ασφαλιστικής παραγωγής είναι σε μεγάλο βαθμό συνδεδεμένο με τη γενικότερη πορεία της οικονομίας και έτσι οι παράγοντες της αγοράς ελπίζουν σε μια σταδιακή ανάταξη του ΑΕΠ, προκειμένου να αρχίσει να σταθεροποιείται και η παραγωγή του ασφαλιστικού κλάδου.


euro2day.gr