Τι κέρδισε και τι έχασε η Coca-Cola, μετά την αλλαγή έδρας

Ένας και πλέον χρόνος έχει περάσει από τότε που η Coca-Cola HBC ή αλλιώς Coca-Cola 3E όπως πολλοί την γνωρίζουν, μετέφερε την έδρα της στη χώρα του τραπεζικού απόρρητου και της ακμάζουσας οικονομίας, την Ελβετία, και εισήγαγε τη μετοχή της στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου (LSE).

Παρότι ήξερε πως ήταν μια κίνηση που θα είχε αρνητικό αντίκτυπο στη φήμη της, εντούτοις δεν δίστασε να προχωρήσει στην υλοποίησή της, καθώς ήθελε πάση θυσία να αποκαταστήσει τις σχέσεις της με τις διεθνείς κεφαλαιαγορές και να ανακτήσει την πρόσβασή της σε φθηνό δανεισμό. Το υψηλό country risk της Ελλάδας σε συνδυασμό με την αδυναμία του εγχώριου τραπεζικού συστήματος να προσφέρει ανταγωνιστικά επιτόκια επιβάρυναν σημαντικά τον ισολογισμό της και δυσχαίρεναν την υλοποίηση των στρατηγικών της σχεδιασμών. Πόσο πετυχημένη όμως ήταν η λύση που τελικά επέλεξε;

Τι κέρδισε και τι έχασε από την απόφασή της να «μεταναστεύσει» στο εξωτερικό; Ποιος είναι ο μεγάλος χαμένος; Πηγές της εταιρείας που μίλησαν στην «Η» απαντούν πως σε ό,τι αφορά την πρόσβαση στις διεθνείς αγορές, που ήταν και ο αρχικός στόχος, η αλλαγή έδρας αποδείχτηκε επιτυχημένη καθώς συνέβαλε στη μείωση των credit spreads, τα οποία καθορίζουν εν πολλοίς το κόστος δανεισμού.

Ενδεικτικά αναφέρουν ότι σε έκδοση επταετούς ομολόγου ονομαστικής αξίας 800 εκατ. ευρώ που προέβη ο όμιλος αμέσως μετά την ολοκλήρωση της αλλαγής έδρας και την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, το συνολικό κόστος δανεισμού ανήλθε σε 2,46%, το οποίο υποστηρίζουν πως «είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, δεδομένου του ύψους και της διάρκειας του ομολόγου».

Οφέλη, υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, υπάρχουν και σε επίπεδο αναγνωρισιμότητας, καθώς αρκετοί υποψήφιοι επενδυτές με έδρα το Λονδίνο και τις Ηνωμένες Πολιτείες έσπευσαν να ενημερωθούν για τις προοπτικές και τα θεμελιώδη μεγέθη της, ενώ θετικά κρίνεται η παρουσία της μετοχής στο LSE, καθώς ο μέσος ημερήσιος όγκος συναλλαγών έχει υπερτριπλασιαστεί σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2012, όταν διαπραγματευόταν αποκλειστικά στο ελληνικό χρηματιστήριο.

Τιμή μετοχής

Από την άλλη πλευρά, η εισαγωγή στον Δείκτη FTSE-100, στην ελίτ του λονδρέζικου χρηματιστηρίου δεν κατάφερε -όπως πολλοί περίμεναν- να εκτοξεύσει την αξία της μετοχής, η οποία αμέσως μετά την εισαγωγή της άρχισε να διορθώνει σε επίπεδα χαμηλότερα των 19,70 λιρών που ήταν το ιστορικό υψηλό πριν από την εισαγωγή της στον δείκτη, ενώ υπήρξαν και αρκετές διακυμάνσεις στο χρονικό διάστημα που διαπραγματεύεται εκεί.

Η Coca-Cola HBC αποδίδει την εξέλιξη αυτή σε καθαρά τεχνικούς παράγοντες που συνδέονται με τη διαπραγμάτευση μιας μετοχής σε ένα δείκτη, όπως ο FTSE-100, αλλά και των εξελίξεων στις διάφορες αγορές που δραστηριοποιείται. Επιπλέον, η εταιρεία δεν κρύβει πως οι διεθνείς αγορές κεφαλαίου αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη την έκθεσή της σε αναδυόμενες αγορές και σε συναλλαγματικά ρίσκα. Πέρα όμως από τα παραπάνω, ισχυρό ήταν το πλήγμα που δέχθηκε η εικόνα της Coca-Cola στην Ελλάδα, το οποίο της στοιχίζει μέχρι σήμερα.

Παρά τις προσπάθειες που κάνει μέσα από μπαράζ διαφημιστικών μηνυμάτων, όπου υπερτονίζεται η συμβολή της στην ελληνική οικονομία, δύσκολα μπορεί να μετριάσει την αρνητική εντύπωση που σχημάτισε η ελληνική κοινή γνώμη για την εταιρεία, από την οποία περίμεναν να σταθεί στο πλευρό της χώρας στην πιο δύσκολη στιγμή. Το εγχείρημα είναι ακόμη πιο δύσκολο, δεδομένου ότι πέρα από την αλλαγή έδρας, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε κλείσιμο πολλών μονάδων στην Ελλάδα και προβεί σε δεκάδες απολύσεις προσωπικού στη διάρκεια της κρίσης.

Ο μεγάλος χαμένος της όλης υπόθεσης αποδεικνύεται πως είναι το Χρηματιστήριο Αθηνών, όπου παραμένει εισηγμένη η μετοχή της Coca-Cola 3E, σε παράλληλη διαπραγμάτευση με το Λονδίνο. Ένα χρόνο μετά, το 90% του καθημερινού όγκου συναλλαγών πραγματοποιείται στον FTSE-100 του LSE και μόλις το 10% στο ελληνικό ταμπλό.

H Coca-Cola HBC σε παγκόσμια κλίμακα
  • Eίναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμφιαλωτής των αναψυκτικών της The Coca-Cola Company παγκοσμίως και ο πρώτος στην Eυρώπη
  • Δραστηριοποιείται σε 28 χώρες και απασχολεί 36.857 εργαζομένους
  • H έδρα της είναι στο Zug της Eλβετίας, ενώ η μετοχή της διαπραγματεύεται στα Xρηματιστήρια της Aθήνας και του Λονδίνου (LSE)
  • Διατηρεί 68 εργοστάσια εμφιάλωσης, 252 κέντρα διανομής και 72 αποθήκες στις αγορές που έχει παρουσία (στοιχεία 2013)
To 2013, οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν σε 6,87 δισ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά τους φόρους ανήλθαν σε 221,2 εκατ. ευρώ

... και στην Eλλάδα
  • Διαθέτει 4 εργοστάσια*, 7 κέντρα διανομής και 4 αποθήκες σε όλη την επικράτεια της χώρας
  • Παράγει και διαθέτει στην ελληνική αγορά 14 μάρκες και 200 διαφορετικά προϊόντα και συσκευασίες
  • Tο 2013, οι πωλήσεις της στην Eλλάδα έφθασαν σε 416 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημίες μετά τους φόρους διαμορφώθηκαν σε 28,9 εκατ. ευρώ
* Δεν συμπεριλαμβάνεται το εργοστάσιο των σνακς



imerisia.gr