Μετρό Θεσσαλονίκης: Μετά από 16 χρόνια, η αρχή του τέλους για το εργοτάξιο στο σταθμό Αγίας Σοφίας (φωτ.)



Αποκατάσταση της ανασκαφής και διαμόρφωση της βόρειας πρόσβασης ως τα μέσα Αυγούστου.


Mετά από 16 ολόκληρα χρόνια, πλησιάζει η ώρα που θα απαλλαγεί η Θεσσαλονίκη από την εργοταξιακή κατάληψη του Μετρό στη βόρεια πρόσβαση του σταθμού Αγίας Σοφίας. Όπως πληροφορήθηκε το makthes.gr, από σήμερα ξεκινούν οι εργασίες απομάκρυνσης του στεγάστρου πάνω από τις αρχαιότητες, ενώ μέσα στο καλοκαίρι και ως τις 15 Αυγούστου θα έχει ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του σκάμματος και η διαμόρφωση της εισόδου αλλά και του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού.


Μην χάνετε σημαντικές εξελίξεις
Κάντε εγγραφή στο Newsletter της ERGON με ένα κλικ
είναι δωρεάν, χωρίς χρήση cookies, χωρίς κουραστικές διαφημίσεις


Εν τω μεταξύ θα τρέξουν οι εργασίες για να κατασκευαστεί νέο πεζοδρόμιο πλάτους περίπου 2,5-3 μέτρων στην πάνω πλευρά της Εγνατίας οδού, ενώ ο δρόμος σε αυτό το ύψος, δηλαδή μεταξύ Αγίας Σοφίας και Πλάτωνος, θα επανέλθει στο πλάτος που προηγουμένως είχε, με τη κίνηση οχημάτων και πεζών να ομαλοποιείται.


Να θυμίσουμε ότι τέλος του 2021, είχε ολοκληρωθεί η αποκατάσταση της νότιας πρόσβασης του σταθμού Αγίας Σοφίας, ξαναδίνοντας πίσω στην πόλη και τους Θεσσαλονικείς ένα τμήμα του κέντρου που για χρόνια ήταν κρυμμένο πίσω από λαμαρίνες και καλυμμένο με βαριά μηχανήματα και υλικά.


Τώρα πλέον, αφού ολοκληρώθηκαν οι πιο χρονοβόρες εργασίες κατασκευής της βόρειας πρόσβασης άνωθεν της Εγνατίας (υπήρξε μετατόπιση της εισόδου από την Πλάτωνος προς την πλευρά της οδού Αγίας Σοφίας) και επανατοποθετήθηκε το μεγάλης αρχαιολογικής σημασίας κρηναίο οικοδόμημα, ήρθε η ώρα, μετά και την έγκριση από το ΚΑΣ των σχετικών μελετών, για την αποκατάσταση της ανασκαφής και του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού.


Έτσι λοιπόν, σήμερα έχουμε την αρχή του τέλους της πολύχρονης αυτής εργοταξιακής κατάληψης, στο βόρειο τμήμα του σταθμού. Ήδη έχουν αρχίσει να καθαιρούνται βοηθητικές κατασκευές στο εσωτερικό του σταθμού, ενώ ξεκινάει και η απόσπαση του υφιστάμενου στεγάστρου καθώς και των αντηρίδων που υπάρχουν στο σκάμμα.
Θα ακολουθήσει η εγκατάσταση δικτύων (π.χ. ηλεκτροφωτισμού) στο χώρο ανάδειξης των αρχαιοτήτων, με την Αρχαιολογική Υπηρεσία να έχει αναλάβει την ευθύνη της ανάδειξης.





Σημειώνεται ότι οι αρχαιότητες σε αυτή τη φάση είναι όλες αμπαλαρισμένες προκειμένου να προστατεύονται για όσο διάστημα θα γίνονται εργασίες απομάκρυνσης του παλιού στεγάστρου αλλά και τοποθέτησης του νέου, το οποίο έχει ήδη παραγγελθεί σε υπεργολάβο.

Η νέα αυτή κατασκευή, προβλέπει την τοποθέτηση ενός στεγάστρου χαμηλού, που θα επιτρέπει σε όσους πεζούς κινούνται έξω από το σταθμό και περιμετρικά του χώρου των αρχαιοτήτων, να «επισκέπτονται» οπτικά τα ευρήματα, ενώ το στέγαστρο θα είναι τέτοιο, που δεν θα κρύβει τον παλαιοχριστιανικό ναό της Αχειροποιήτου.


Η αποκατάσταση του σκάμματος αλλά και του περιβάλλοντος χώρου προβλέπει την τοποθέτηση και μίας μεταλλικής πεζογέφυρας, ώστε οι επιβάτες που θα έρχονται ή θα φεύγουν από το σταθμό να περνούν πάνω από το χώρο με τις αρχαιότητες.




Στην αποκατάσταση του περιβάλλοντος χώρου συμπεριλαμβάνεται και η Πλατεία Μακεδονομάχων, της οποίας η χρήση από το κοινό έχει ακυρωθεί όλα αυτά τα χρόνια. Σύμφωνα με τα σχέδια που έχουν γίνει και με τις φυτεύσεις που προβλέπονται, η πλατεία θα αναβαθμιστεί χωρικά και αισθητικά.

Όταν πλέον ολοκληρωθεί η αποκατάσταση και της βόρειας πρόσβασης του σταθμού «Αγία Σοφία» το μόνο ανοικτό εργοτάξιο που θα μένει στη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, θα είναι αυτό του σταθμού της Βενιζέλου.

Να σημειωθεί ότι ειδικά για τον σταθμό της Αγίας Σοφίας, εκπονήθηκαν μελέτες για την επανατοθέτηση του κρηναίου οικοδομήματος, την κατασκευή στεγάστρου προστασίας των αρχαιοτήτων, την κατασκευή διαδρόμου θέασης και κλίμακας καθόδου στο επίπεδο των αρχαιοτήτων για τη συντήρησή τους και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Επίσης, έγινε μελέτη για το φωτισμό της βόρειας εισόδου του σταθμού, όπως άλλωστε και της νότιας.



Άννη Καρολίδου