Γιατί έρχεται ανάπτυξη στις κατασκευές – Τα μεγάλα έργα


Ιδιαίτερα θετικές διαγράφονται οι προοπτικές για τον κατασκευαστικό κλάδο τα επόμενα χρόνια, καθώς οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και τα μεγάλα έργα που έχουν δρομολογηθεί, δημιουργούν το υπόβαθρο για ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης ενός κλάδου που αποτελούσε, κάποτε, την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. Τη διαπίστωση για ισχυρή ανάπτυξη των κατασκευών πραγματοποιεί η Fitch Solutions.

Ιδιαίτερα θετικές διαγράφονται οι προοπτικές για τον κατασκευαστικό κλάδο τα επόμενα χρόνια, καθώς οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και τα μεγάλα έργα που έχουν δρομολογηθεί, δημιουργούν το υπόβαθρο για ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης ενός κλάδου που αποτελούσε, κάποτε, την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. Τη διαπίστωση για ισχυρή ανάπτυξη των κατασκευών πραγματοποιεί η Fitch Solutions, η οποία τοποθετεί την ανάπτυξη του κλάδου, σε ετήσια βάση, στο 3,1% μέχρι και το 2025.

Για φέτος ο οίκος τοποθετεί τους ρυθμούς ανάπτυξης και την αξία του κλάδου σε 2,4% και 2,5 δισ. ευρώ, αντίστοιχα, εκτιμώντας ότι θα έχει αυξηθεί σε 3,7 δισ. ευρώ έως το 2030. Βέβαια, τα μεγέθη της συγκεκριμένης αγοράς απέχουν ακόμη σημαντικά, σε σχέση με αυτά του 2006, οπότε σε όρους αξίας οι κατασκευές αντιπροσώπευαν περίπου 18 δισ. ευρώ. Σε κάθε όμως, περίπτωση, υπάρχει μια αργή αλλά σταθερή ανάκαμψη, εάν λάβουμε υπόψη ότι το 2019 η αξία του κλάδου ανερχόταν σε 2,2 δισ. ευρώ.

Τα μεγάλα έργα

Οι εκτιμήσεις της Fitch εναρμονίζονται με τα μεγάλα έργα σε υποδομές κι ενέργεια που έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται ή βρίσκονται λίγο πριν την έναρξη. Πρόκειται για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, όπου ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός τοποθετείται σε περίπου 1 δισ. ευρώ, όπως και για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που θα ενώνει την Κρήτη από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία και θα έχει συνολικό μήκος σχεδόν 300 χιλιόμετρα. Θα έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ και αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Το συγκεκριμένο έργο που θα δημοπρατηθεί σε τρία διαφορετικά κομμάτια θα λειτουργήσει ως σημαντική ένεση τόνωσης του ανεκτέλεστου των αναδόχων.

Η λίστα περιλαμβάνει σιδηροδρομικά έργα ύψους 3,3 δισ. ευρώ που σχεδιάζει να δημοπρατήσει η ΕΡΓΟΣΕ, με τα βασικότερα να περιλαμβάνουν τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κορωπί-Λαύριο, τη γραμμή Ρίο-Πάτρα και τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες Ξάνθης. Βέβαια, η ώρα της ανάδειξης αναδόχου θα καθυστερήσει αρκετά, μιας και θα πρέπει τα συγκεκριμένα έργα να ωριμάσουν.

Επίσης, η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Αττική οδό και τον ΠΑΘΕ, έργο του οποίου η δημοπράτηση τοποθετείται μέχρι το πρώτο εξάμηνο της επόμενης χρονιάς ενισχύει το αντικείμενο για τον κατασκευαστικό κλάδο.

Δεσπόζουσα βέβαια, θέση κατέχει η Μητροπολιτική Παρέμβαση στο Ελληνικό που συνοδεύεται, σε πρώτη φάση, με έργα υποδομής, συνολικής αξίας 500 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα μισά θα δημοπρατηθούν φέτος και του χρόνου.

Ευρύτερα, μέσα στην πρώτη πενταετία, στο Ελληνικό θα υλοποιηθούν έργα ύψους 2 δισ. ευρώ που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη του οικιστικού κομματιού (ουρανοξύστες κατοικιών και γραφείων), τα δύο ξενοδοχεία, τα εμπορικά κέντρα και τα υπόλοιπα έργα.

Επίσης, έχει ξεκινήσει η υλοποίηση των προκαταρκτικών εργασιών για την κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό, έργο προύπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ που υλοποιεί η κοινοπραξία των εταιρειών Άβαξ, Ghella και Alstom. Σημειώνεται ότι η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό Άλσος Βεΐκου – Γουδή περιλαμβάνει 15 συνολικά σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).

Η λίστα των μεγάλων έργων περιλαμβάνει και το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε-65 που είναι προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και πρόκειται να κατασκευάσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο οδικός άξονας συνολικού, μήκους 70,5 χλμ., θα ολοκληρώσει τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας του οποίου το Νότιο τμήμα (Ξυνιάδα-Τρίκαλα) βρίσκεται σε προχωρημένο, κατασκευαστικά, στάδιο. Ουσιαστικά, το βόρειο τμήμα του Ε-65 εκτείνεται από το 111ο χλμ. έως το τέλος του δρόμου, δηλαδή ξεκινά από τα Τρίκαλα και φτάνει έως το πέρας του Ε65, δηλαδή την ένωση με την Εγνατία Οδό στην ευρύτερη περιοχή δυτικά των Γρεβενών.

Πρωταγωνιστής της νέας γενιάς έργων θα είναι και η Ενέργεια. Εκτιμάται ότι για έργα ΑΠΕ και φωτοβολταϊκά πάρκα, υπεράκτια αιολικά πάρκα, έργα αποθήκευσης ενέργειας και projects υδρογόνου θα διατεθούν 450 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

πηγή: liberal.gr