Ποια τάση θα διαμορφώσει το μέλλον της συνδεδεμένης οικονομίας;

Με το 2020 να είναι ήδη εδώ και την “τάση” όλων να κάνουν απολογισμούς δεκαετίας, υπάρχουν μερικά στοιχεία τα οποία δείχνουν πόσο πολύ έχουν αλλάξει σχεδόν όλα γύρω μας μέσα σε 10 χρόνια, ειδικά αν δούμε τα πράγματα σε παγκόσμια κλίμακα.

Πριν από δέκα χρόνια, ο κόσμος του εμπορίου και των πληρωμών ήταν πολύ διαφορετικός από αυτόν που βλέπουμε γύρω μας σήμερα.

Τα πιο πολλά POS πήγαιναν σε φυσικά καταστήματα και ήταν ελάχιστα τα ψηφιακά που είχαν δυνατότητα ηλεκτρονικών πληρωμών, Η Amazon έβλεπε στο πρόσωπο του eBay τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της και ο Jeff Bezos πανηγύριζε για έσοδα-ρεκόρ 9 δισ. δολάρια και τις πωλήσεις του Kindle.

To PayPal ανήκε ακόμα στο Ebay και είχε 100 εκατ. ενεργούς χρήστες και λιγότερους από 350.000 συνεργαζόμενους εμπόρους. Το ηλεκτρονικό εμπόριο στο σύνολο του είχε πωλήσεις μόλις 160 δισ. δολαρίων και το Facebook είχε μπροστά του δύο ακόμα χρόνια να καταλάβει ότι χρειάζεται εφαρμογή για κινητά.

Η Uber ήταν ακόμα μια “μυστική” εταιρεία που την απολάμβαναν οι γνώστες στο Σαν Φρανσίσκο, ενώ τα ταξί “γελούσαν” με την επιθυμία του πελάτη να πληρώσει με μετρητά.

Το 2009-2010 οι καταναλωτές μόλις είχαν αρχίσει να βλέπουν να δημιουργούνται οικοσυστήματα στα κινητά τους τηλέφωνα και είχαν επιδοθεί στην φρενίτιδα εφαρμογών και υπηρεσιών. Μιλώντας για εφαρμογές, η χρήση τους περιορίζονταν πάρα πολύ από τις ταχύτητες 3G καθώς το 4G απείχε περίπου 2 χρόνια ακόμα.

Μένοντας στον χώρο των κινητών, η Apple είχε μόλις εξαγοράσει την Siri και ακόμα έψαχνε να βρει πως θα βάλει μια ψηφιακή βοηθό στις συσκευές της (κάτι που θα κατάφερνε ένα χρόνο αργότερα), η Spotify μόλις είχε ξεκινήσει την λειτουργία της και σχεδόν όλοι οι χρήστες κινητών είχαν σαν μοναδικό μέσο το iTunes για να ακούσουν μουσική. To 2009 το Netflix είχε μόλις παρουσιάσει τις υπηρεσίες streaming και το Amazon Prime γιόρταζε τα 5α του γενέθλια και δεν υπήρχε το Amazon Prime Video.

Η επικοινωνία μεταξύ εταιρειών και καταναλωτών γίνονταν μέσω chatbots τα οποία όλοι περίμεναν πως κάποια στιγμή θα κατακτούσαν τον κόσμο, ενώ μόλις 1,97 δισ. άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Τέλος, σε ότι είχε να κάνει με χρηματοδοτήσεις, οι καταναλωτές είχαν στην διάθεση τους μόνο τα προγράμματα δόσεων των πιστωτικών καρτών και αυτό σε επιλεγμένες κάρτες και σε συγκεκριμένα ποσά, ενώ η ψηφιακή ταυτότητα ήταν γνώρισμα των κοινωνικών δικτύων και του Facebook Connect.

10 χρόνια μετά – τι διαφορά κάνει μια δεκαετία

H δεκαετία του 2020 θα φέρει δραματικές αλλαγές οι οποίες θα έχουν επίκεντρο τα smartphones και την σύνδεση καταναλωτών και επιχειρήσεων, με το εμπόριο να είναι ο κυρίαρχος παράγοντας σε όλες τις συσκευές που χρησιμοποιούνται με ασφάλεια σε πραγματικό χρόνο και ιδιωτικότητα.

Τα smartphones, τα ταχύτατα κυψελοειδή δίκτυα, το cloud, τα big data και οι νέες τεχνολογίες – μαζί με τους επενδυτές με κεφάλαια και φορείς εκμετάλλευσης με όρεξη για καινοτομία – προσέφεραν τα εργαλεία, τις ιδέες και το κεφάλαιο για να διαταράξουν τις τότε αναλογικές ιερές αγελάδες. Και έδωσε επίσης το θάρρος να διερευνήσουν νέους, αλάνθαστους τρόπους για τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις να συνδεθούν μαζί με δυναμικά επιχειρηματικά μοντέλα για να αποκομίσουν κέρδος από αυτές τις αλληλεπιδράσεις.

Η δυναμική της συνδεδεμένης οικονομίας

Καθώς ξεκινάμε αυτή τη νέα δεκαετία και προετοιμαζόμαστε για την καινοτομία που θα την προωθήσει, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που ήδη γνωρίζουμε.

Καθώς οι πλατφόρμες και τα πρότυπα λογισμικού επιτρέπουν στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να αλληλεπιδρούν σε πραγματικό χρόνο οπουδήποτε και οποτεδήποτε υπάρχει μια συνδεδεμένη συσκευή κοντά – που θα είναι σχεδόν παντού – μπορούμε να υποθέσουμε ότι η συνδεδεμένη οικονομία θα βλέπει το smartphone, όπως έβλεπε το PC την προηγούμενη δεκαετία, με μειωμένη σημασία.

Η οθόνη του smartphone που δίνει την δυνατότητα μέσω ενός αγγίγματος για αλληλεπίδραση μεταξύ εταιρειών και χρηστών, θα αντικατασταθεί από φωνητικές εντολές σε κάποιο ψηφιακό βοηθό.

Η καινοτομία που φέρνει η άνοδος της τεχνολογίας, είναι βέβαιο επίσης πως σύντομα θα φέρει και άλλους τρόπους αλληλεπίδρασης, πέρα από τους ψηφιακούς βοηθούς, ή θα τους εξελίξει με μορφές που αυτή την στιγμή δεν είναι δυνατόν να καταλάβουμε. Μπορούμε επίσης να είμαστε βέβαιοι ότι ο ορισμός της “συνδεδεμένης συσκευής” θα επεκταθεί πολύ πέρα ​​από αυτό που βλέπουμε σήμερα, και θα περιλαμβάνει όσα είναι σήμερα ίσως απλά μια “ιδέα” κάποιας εταιρείας που δεν υπάρχει ακόμα – ή ιδέες από άλλους των οποίων οι προσπάθειες σήμερα βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα για να εντοπιστούν.

Μπορούμε επίσης να είμαστε σίγουροι ότι οι συνέπειες της συνδεδεμένης οικονομίας θα είναι μεγάλες και ότι οκτώ ισχυροί ακρογωνιαίοι λίθοι αυτής της οικονομίας παγκοσμίως θα δουν τεράστια ανάπτυξη:
  • Εργασία: Πώς και πού εργάζονται οι άνθρωποι
  • Πληρωμή : Πώς πληρώνονται οι άνθρωποι και πληρώνουν τους άλλους
  • Φαγητό: Πώς και πού οι άνθρωποι τρώνε.
  • Αγορές: Πώς και πού ψωνίζουν οι καταναλωτές.
  • Σπίτι: Πώς οι άνθρωποι βρίσκουν, αγοράζουν και χρησιμοποιούν τα σπίτια τους.
  • Ταξίδι : Πώς και πού ταξιδεύουν οι άνθρωποι για δουλειά και για ευχαρίστηση.
  • Τράπεζα : Πώς και πού οι άνθρωποι αποθηκεύουν και έχουν πρόσβαση στα χρήματά τους.
  • Υγεία : Πώς οι άνθρωποι χρησιμοποιούν υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης.

Αυτοί οι ακρογωνιαίοι λίθοι είναι τα τελικά σημεία για τις καινοτομίες που θα συνδέουν τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις σε ολόκληρη την οικονομία. Όλη την ώρα. ΠΑΝΤΟΥ στον κόσμο. Και πιο γρήγορα από όσο νομίζουμε.

Καλωσορίστε την τάξη του 2020

Αν και ξέρουμε πολύ καλά πως οι αλλαγές που έρχονται είναι σαρωτικές, αυτό που δεν γνωρίζουμε ακόμα είναι ποιος θα “παίξει το παιχνίδι”, πώς και πού παιχτεί αυτό το παιχνίδι, ποιος θα μείνει στο περιθώριο ως σιωπηλός παρατηρητής ή που θα βγει από το πουθενά για να ταρακουνήσει τα πάντα.

Αυτό που ξέρουμε (ή μπορούμε να μαντέψουμε με σιγουριά) είναι πως θα υπάρξουν πολλοί “παίκτες” που θα ανταγωνιστούν για την πρωτοκαθεδρία στην οικονομική διασύνδεση.

Γνωρίζουμε επίσης πως όσες προσπάθειες γίνουν μέσα στους κλάδους που επισημάναμε πιο πάνω, δεν θα επηρεάσουν μόνο αυτό τον κλάδο αλλά και πολλούς ακόμα, ξεκλειδώνοντας καινοτομίες σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού που τις υποστηρίζουν.

Κινητικότητα

Αν όλα αυτά ακούγονται γενικά και χρειάζεται να δοθεί ένα παράδειγμα για να γίνουν πιο κατανοητά, ας πάρουμε τον κλάδο του αυτοκινήτου.

Τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων τόσο σε ΗΠΑ αλλά και Ασία έχουν φθίνουσα πορεία.

Μέρος αυτής της επιβράδυνσης αποδίδεται στο κόστος των αυτοκινήτων – είναι ακριβό, οπότε οι καταναλωτές δεν μπορούν να αγοράσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο κάθε δύο ή τρία χρόνια, όπως κάποτε έκαναν οι μπαμπάδες και οι παππούδες τους.

Μέρος επίσης αυτού σχετίζεται με την ποιότητα του αυτοκινήτου – τα αυτοκίνητα γίνονται καλύτερα, έτσι ώστε να διαρκούν περισσότερο. Τα αυτοκίνητα που δεν καταστρέφονται τόσο συχνά δεν χρειάζεται να αντικαθίστανται τόσο συχνά.

Οι καταναλωτές επίσης δεν οδηγούν τα αυτοκίνητα τους τόσο συχνά όσο κάποτε. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα ακριβότερα, καλύτερης ποιότητας αυτοκίνητα διαρκούν περισσότερο τώρα. Η πρόσβαση στο διαδίκτυο, τα επιχειρηματικά εργαλεία που βασίζονται σε cloud και τα σύγχρονα προγράμματα συνεργασίας καθιστούν δυνατή για τις επιχειρήσεις την υποστήριξη ενός απομακρυσμένου εργατικού δυναμικού, μειώνοντας πόσο συχνά οι εργαζόμενοι μεταβαίνουν στο γραφείο. Η ύπαρξη πλατφορμών διαμοιρασμού ποδηλάτων και πατινιών επίσης διευκολύνει τους χρήστες στο να μην παίρνουν το αυτοκίνητο τους εντός του αστικού ιστού.

Αυτό έχει συνέπεια επίσης την μείωση των εσόδων των βενζινάδικων, αλλά και ολόκληρης της αλυσίδας καταστημάτων τα οποία κινούνται γύρω από την συντήρηση ενός αυτοκινήτου και των αναγκών του. Επίσης μειώνεται η δουέιά στα συνεργεία, τα οποία όμως θα πρέπει να κάνουν αγορές ακριβού εξοπλισμού για να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες συντήρησης των σύγχρονων αυτοκινήτων.

Η μείωση όμως των πωλήσεων, σε συνδυασμό με τα καλύτερα σημαίνει επίσης disrupt και στην ασφαλιστική αγορά η οποία αναγκάζεται να επανεξετάσει την κοστολόγηση των κινδύνων που συνδέεται με την κατοχή ενός αυτοκινήτου, δεδομένου ότι οι οδηγοί που δεν βρίσκονται πίσω από το τιμόνι είναι πολύ λιγότερο πιθανό να βρίσκονται σε ατύχημα.

Ταυτόχρονα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες, θέλουν να δώσουν στους καταναλωτές περισσότερους λόγους να αγοράζουν καινούργια αυτοκίνητα – όπως και τα «παλιά» που βρίσκονται στα γκαράζ τους – και εξετάζουν νέα κανάλια διανομής και επιχειρηματικά μοντέλα για να δημιουργήσουν πιο αποτελεσματική διανομή και περισσότερο ευέλικτες επιλογές χρηματοδότησης.

Κατόπιν, μπαίνουν στο παιχνίδι και οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, οι οποίοι θέλουν να βρουν νέους τρόπους για να αξιοποιήσουν την επένδυση τους από το να την βλέπουν παρκαρισμένη όλη την ώρα κάτω από το σπίτι τους. Και ποιος καλύτερος τρόπος να χρησιμοποιηθεί αυτό το αυτοκίνητο, στις ώρες από και προς την εργασία, ή μετά για να εξυπηρετήσουν άλλους καταναλωτές οι οποίοι δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν το δικό τους αυτοκίνητο. Και φυσικά, οι υπηρεσίες ψηφιακών πληρωμών και e-Wallet διευκολύνουν τους οδηγούς να πληρώνονται για αυτές τις βόλτες.

Η μετατόπιση στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων θα ωθήσει τη ζήτηση για σταθμούς φόρτισης και για τρόπους εύρεσης και πληρωμής για χρέωση. Η μετατροπή των αυτοκινήτων σε φωνητικά ενεργοποιημένες πλατφόρμες λογισμικού με αυτόματη οδήγηση θα μεταμορφώσει την εμπειρία οδήγησης και θα αναμορφώσει την εμπειρία του αυτοκινήτου με εντελώς νέους τρόπους.

Σε μελέτες που έχουν γίνει, οι οδηγοί δήλωσαν πως όταν πια μετατραπούν σε επιβάτες αυτόνομων οχημάτων, χωρίς παραγωγική συμμετοχή στην οδήγηση, όλοι σχεδόν είπαν πως θα χρησιμοποιήσουν αυτόν τον χρόνο για ψώνια μέσω διαδικτύου.

Ο ακρογωνιαίος λίθος όλου αυτού του παραδείγματος, είναι η κινητικότητα – και πώς το λογισμικό συν την τεχνολογία διαφοροποιεί το πώς οι καταναλωτές φτάνουν από το σημείο Α στο σημείο Β ως μέρος της καθημερινής ρουτίνας τους. Όμως, το συνεχές νήμα που διέρχεται από αυτό είναι οι πληρωμές και το εμπόριο – και πώς οι Big Tech, FinTech και FinServ παίκτες προσαρμόζουν τις πλατφόρμες και τα επιχειρηματικά τους μοντέλα για να επιτρέψουν νέους τρόπους επιχειρηματικής δραστηριότητας για όλους τους παίκτες που δραστηριοποιούνται μέσα σε αυτό.

Ήρθε η δεκαετία των προκλήσεων

Ξεκινάμε αυτή τη νέα δεκαετία με μεγαλύτερη βεβαιότητα, ίσως, για το πώς θα εξελιχθεί η καινοτομία από ό, τι είχαμε την τελευταία δεκαετία, αν και τελικά είναι ακόμα άγνωστο ποιες καινοτομίες θα καταφέρουν να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν.

Οι επενδύσεις της τελευταίας δεκαετίας στο λογισμικό και στην ψηφιακή τεχνολογία – στη διασφάλιση και την κλιμάκωση της – έθεσαν τις διαδρομές πάνω στις οποίες θα μπορούσαν να δημιουργηθούν νέα προϊόντα και υπηρεσίες και νέοι δίαυλοι πρόσβασης για ανθρώπους και επιχειρήσεις σε αυτή τη συνδεδεμένη οικονομία. Το έργο που πρέπει να γίνει κατά τη διάρκεια της δεκαετίας – η εργασία που ξεκινά σήμερα σοβαρά – θα ωθήσει τις επενδύσεις αυτές για να επιταχύνει την πραγματικότητά της και την αξία που υπόσχεται να προσφέρει. Ο ρυθμός αυτής της δεκαετίας θα είναι ακόμα πιο γρήγορος.

Σε αυτή την δεκαετία θα δούμε με μεγάλο ενδιαφέρον το πως οι εταιρείες που θα πρωταγωνιστήσουν, θα χρησιμοποιήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία για να διασφαλίσουν την παρουσία τους στην αγορά και να διαμορφώσουν οικοσυστήματα προϊόντων, αγορών αλλά και ολόκληρων γεωγραφικών περιοχών.

Θα δούμε ανταγωνιστές να συνεταιρίζονται αλλά και συνεργάτες να γίνονται αντίπαλοι και θα δούμε ολόκληρα οικοσυστήματα να αλληλοεπιδρούν και να φτιάχνουν νέα.

Οι καταναλωτές, φυσικά, προσδοκούν με ανυπομονησία αυτό το μέλλον, παρόλο που ίσως δεν γνωρίζουν τι υπάρχει στον ορίζοντα. Αυτό που έχουν βιώσει την τελευταία δεκαετία είναι μια εμφανής αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο η τεχνολογία έχει κάνει την καθημερινότητά τους καλύτερη, πιο εύκολη, με λιγότερα προβλήματα – και θέλουν περισσότερα, ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται στον κόσμο. Ο καταναλωτής θα αποτελέσει την κλίμακα, βάση της οποίας θα μετράμε ποιος από την τάξη του 2020 προσφέρει την σωστή εμπειρία.

Τέλος, οι καταναλωτές θα είναι πια μια γενιά που έχει μεγαλώσει μέσα στην τεχνολογία, που ξέρει να προσφέρει σε πραγματικό χρόνο στοιχεία και μετρήσεις και θα δημιουργεί (αλλά και θα καταστρέφει) τάσεις μέσα σε μια νύχτα.

Είναι η νέα ψηφιακή γενιά, που είτε στα 18 είτε στα 68 θα έχει γνώση και άποψη. Και θα βρίσκεται σε όλο τον πλανήτη.

emea.gr

Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!