Samsung: Ο κολοσσός που ξεκίνησε με 23 ευρώ, πουλώντας ψάρια και νουντλς

Υπάρχει ένα brand που τα προϊόντα του βρίσκονται σχεδόν σε κάθε σπίτι, σε όλο τον κόσμο. Ο λόγος για την Samsung η οποία, αν και δραστηριοποιείται σε πάρα πολλούς τομείς - ακόμη και στην κατασκευή διάσημων ουρανοξυστών - στο ευρύ κοινό είναι γνωστή για τα τεχνολογικά προϊόντα της. Κι όμως, δεν ξεκίνησε καν από εκεί. Ξεκίνησε με ένα κεφάλαιο που έφτανε τα 23 ευρώ, με ψάρια και νουντλς.

Στις αρχές του 1910, οι Lee, μια πλούσια οικογένεια γαιοκτημόνων στην Κορεατική Αυτοκρατορία, αποκτά τον μοναδικό της γιο, τον Byung-chul. Ο ίδιος μπαίνει στο Πανεπιστήμιο Waseda του Τόκιο, αλλά παρατάει νωρίς τις σπουδές του. Με ένα μέρος από την περιουσία των γονιών του, ξεκινάει έναν μύλο ρυζιού. Αν και αφιερώνει όλες του τις δυνάμεις σε αυτή την πρώτη επιχείρηση, εκείνη δεν θα επιτύχει, ούτε θα φέρει σημαντικά κέρδη.

Την 1η Μαρτίου του 1938, ο Lee αποφασίζει να κάνει μια ακόμη προσπάθεια. Βρίσκεται στην πόλη Taegu της Κορέας, σε μια περιοχή που σήμερα ανήκει στη Ν. Κορέα. Με ένα κεφάλαιο που φτάνει τα 30.000 κορεατικά γουόν (περίπου, δηλαδή, 23 ευρώ), η καινούργια του δραστηριότητα επικεντρώνει στο εμπόριο και τις εξαγωγές, με ψάρια, λαχανικά, φρούτα, νουντλς κ.α. Η εταιρεία βλέπει μεγάλη ανάπτυξη, καθώς προμηθεύει αγαθά σε ολόκληρη την Κορέα και άλλες χώρες μέχρι το 1945. Στη συνέχεια, μεταφέρεται στη Σεούλ το 1947.

Στις αρχές της δεκαετίας του '50, το ξέσπαμα του Πολέμου της Κορέας αναγκάζει τον Lee να αλλάξει τα σχέδια του και να αποχωρήσει από την πόλη, μεταφέροντας την σε μια ασφαλέστερη περιοχή, στην Busan. Οι σχετικές αναφορές θέλουν την συγκεκριμένη μετατόπιση να έρχεται σαν δώρο για τον ίδιο. Η μαζική εισροή στρατευμάτων των ΗΠΑ και ο στρατιωτικός εξοπλισμός ενισχύουν τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες στον τομέα των μεταφορών, που στο μεταξύ έχει παρουσιάσει.

Το επόμενο επιχειρηματικό του βήμα θα είναι ένα διυλιστήριο ζάχαρης, που δημιουργείται στην πόλη Busan και φέρει την ονομασία Cheil Jedang. Οι φιλοδοξίες του όμως δεν σταματούν εκεί και το 1954 επεκτείνεται στην αγορά των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, κατασκευάζοντας τον μεγαλύτερο μύλο του είδους του, για εκείνη την εποχή, σε ολόκληρη την Κορέα. Καθώς η επιχείρηση μεγαλώνει, εισέρχεται, παράλληλα, σε ακόμη περισσότερους κλάδους.

Μετά τον πόλεμο, η εταιρεία επικεντρώνει στην αναδιάρθρωση της Κορέας, ιδίως στην εκβιομηχάνιση. Ο Lee πιστεύει πολύ σε αυτό το θέμα και επιθυμεί η εταιρεία που έχει δημιουργήσει να αποκτήσει ηγετικό ρόλο. Στόχος του Lee είναι να καθιερώσει τη Samsung ως ηγέτη σε ένα ευρύ φάσμα βιομηχανιών, «μπαίνοντας» σε επιχειρηματικές δραστηριότητες όπως η ασφάλιση, τα ακίνητα και το λιανεμπόριο.

Την δεκαετία του '60, η Samsung ξεκινά τις δραστηριότητες της και στην αγορά των ηλεκτρονικών, μέσω μια σειράς θυγατρικών: οι Samsung Electronics Devices. Samsung Electro-Mechanics, Samsung Corning, Samsung Semiconductor & Telecommunications αποτελούν τα πρώτα βήματα για την κορεατική εταιρεία, σε έναν χώρο που θα παρουσιάσει ευρεία ανάπτυξη μέσα στις επόμενες δεκαετίες.

Το πρώτο τεχνολογικό προϊόν της Samsung είναι μια ασπρόμαυρη τηλεόραση, ενώ την δεκαετία του '70 ξεκινά τις εξαγωγές ηλεκτρονικών προϊόντων. Μέσα στην επόμενη δεκαετία αναπτύσσει έγχρωμες τηλεοράσεις, ψυγεία, υπολογιστές και κλιματιστικά. Το 1978, φτάνει στο ορόσημο της παραγωγής 5 εκατομμυρίων τηλεοράσεων.

Το 1987, ο ιδρυτής της Samsung, Lee Byung-chul, φεύγει από την ζωή σε ηλικία 77 ετών και τα ηνία αναλαμβάνει, δύο εβδομάδες μετά, ο γιος του, Lee Kun-hee, ο οποίος την μετατρέπει στο μεγαλύτερο κορεατικό brand. Παραιτείται τον Απρίλιο του 2008, λόγω σκανδάλου, και επιστρέφει το 2010. Τον Μάιο του 2014 νοσηλεύεται μετά από καρδιακή προσβολή, με τα κορεατικά μέσα να αναφέρουν φέτος πως παραμένει στο νοσοκομείο, αν και σε σταθερή κατάσταση.

Η Samsung αποτελείται σήμερα από περίπου 80 θυγατρικές, με δραστηριότητες σε τομείς όπως οι κατασκευές, οι καταναλωτικές συσκευές, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, η ναυπηγική βιομηχανία και οι ιατρικές υπηρεσίες. Διατηρεί σημαντική επιρροή στην οικονομική ανάπτυξη, την πολιτική, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τον πολιτισμό της Νότιας Κορέας, με τις θυγατρικές της να παράγουν περίπου το ένα πέμπτο των συνολικών εξαγωγών της Νότιας Κορέας, με έσοδα που ξεπερνούν τα 200 δισεκατομμύρια δολάρια.

του Χρήστου Κοτσακά
epixeiro.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!