Όλα όσα θέλετε να ξέρετε για το rebranding, από 10 Έλληνες experts!

Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που προχωρούν - ή που σκέφτονται να προχωρήσουν - σε ένα rebranding, στη δημιουργία, δηλαδή, μιας «καινούργιας εικόνας» που να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες ανάγκες των ιδίων, της αγοράς και της εποχής. Το epixeiro.gr φιλοξενεί σήμερα τις απόψεις δέκα Ελλήνων ειδικών του χώρου γύρω από το συγκεκριμένο, «καυτό» και ιδιαίτερο, θέμα.

Τελικά, τι είναι το rebranding και ποια η σημασία του;

Είναι η επανεξέταση της εικόνας. Όπως έχει πει ο συνεργάτης και φίλος μας Peter Εconomides «the word brand comes from the old practice of branding animals with heated iron stamps», υπονοώντας την σοβαρότητα και τη μονιμότητα του branding. Το re-branding δεν είναι φρεσκάρισμα. Πρέπει να υπάρχει διάθεση για ολοκληρωτική επανατοποθέτηση. [Γιάννης Γουγούλιας, Designer, Beetroot]

Θα πρέπει ένα rebranding να συνοδεύεται και από μια αλλαγή ονόματος;

Όχι απαραίτητα. Παρόλα αυτά, το όνομα ενός προϊόντος είναι πολύ σημαντικό. Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι πιο σημαντικό και από το λογότυπο. [Κατερίνα Παπαναγιώτου - Founder & Creative director, MNP]

Όσον αφορά στο design, πώς μπορεί να προσαρμοστεί η εικόνα μιας εταιρείας που θέλει να κάνει rebranding στη σημερινή εποχή; Ποια είναι τα trends για «εκμοντερνισμό» ενός «παλιού» brand;

Θεωρώ ότι όταν αναλαμβάνεις το rebranding μιας εταιρείας καλό είναι να ακολουθείς έναν πιο κλασικό, διαχρονικό δρόμο και όχι όσο τα trends, που μπορεί να αλλάζουν συχνά. Παρόλα αυτά, ένα σύγχρονο trend που βρίσκουμε μπροστά μας ολοένα και περισσότερο είναι η αφαίρεση των πολλών στοιχείων και γενικότερα ο μινιμαλισμός καθώς και η χρήση έντονης τυπογραφίας. [Χρήστος Γκόλφης - Art Director, Till noon]

Είναι προτιμότερο μια εταιρεία να διατηρεί την εικόνα της ή να προσαρμόζει, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, το brand της;

Rebranding είναι εξέλιξη, μέλλον, νέα εικόνα, νέες αγορές και προσανατολισμός, νέα φιλοσοφία, νέα προϊόντα, ακόμη και νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Το rebranding προκύπτει από την μελέτη των λόγων που συντρέχουν για την υλοποίησή του και το βασικό μέλημα είναι η διατήρηση και ενδυνάμωση του awareness του brand. Οι εποχές αλλάζουν και μαζί τους αλλάζουν και οι συνήθειές μας, και πολλές φορές η εικόνα μας «κουράζει». Όταν, λοιπόν, αυτή η «κούραση» επιβεβαιώνεται από market analysis, έχει έρθει η στιγμή για rebranding. [Γιώργος Πιζάνης, Creative Director, INK Design]

Πότε και γιατί θα πρέπει μια επιχείρηση να προχωρά σε rebranding; Ποιοι είναι οι βασικότεροι λόγοι;

Όταν η εικόνα της επιχείρησης είναι outdated (ξεπερασμένη και παλιακή), όταν η εταιρεία ενδέχεται να έχει «κακή φήμη» και όταν αλλάζει αγοραστικό κοινό. Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται η τάση για εξωστρέφεια σε international κοινό και αγορές, επομένως, σε κάποιες εταιρείες, το rebranding θεωρείται απαραίτητο για μια νέα και φρέσκια εικόνα. [Σοφία Γεωργοπούλου, Brand Identity Designer, Freelance Graphic Designer]

Υπάρχουν ενδεχόμενοι κίνδυνοι από ένα rebranding; Πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτοί;

Ως άνθρωποι, προτιμάμε αντανακλαστικά αυτό που έχουμε συνηθίσει, γιατί μας είναι οικείο και ασφαλές. Κάθε αλλαγή μας φοβίζει και στεκόμαστε καχύποπτα απέναντί της μέχρι να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη. Κατ’ αυτή την έννοια, η δυσαρέσκεια και η διαμαρτυρία ενός μέρους του κοινού είναι αναμενόμενη αλλά και θετική, γιατί μάλλον αποδεικνύει την ύπαρξη μιας ζωντανής σχέσης, παρά την απειλή της.

Η απειλή είναι πιο έντονη όταν το κοινό δεν αντιδρά καθόλου γιατί αυτό δείχνει απόσταση και αδιαφορία. Σε κάθε περίπτωση, ένα rebranding πρέπει να συνοδεύεται από έντονη επικοινωνία των βασικών αξιών ενός brand ώστε το κοινό να ξέρει ότι τα βασικά στοιχεία που έχει αγαπήσει σε αυτό βρίσκονται ακόμα εκεί. [Κώστας Καπαρός, Creative director & founder, Caparo design crew]

Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να μην χρειάζεται rebranding; Τι μπορεί να συμβεί, εναλλακτικά;

Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στις οποίες δεν χρειάζεται rebranding, κύρια από τις οποίες θα χαρακτήριζα αυτή όπου δεν υπάρχουν ξεκάθαροι και ρεαλιστικοί επιχειρηματικοί στόχοι. Το branding (ή το rebranding) από μόνο του δεν μπορεί να θέσει στόχους που αφορούν το business κομμάτι ενός brand. H δουλειά του είναι να πάρει αυτούς τους στόχους και να τους βοηθήσει να υλοποιηθούν μέσα από το πλαίσιο της εικόνας και της επικοινωνίας του brand. Rebranding δεν σημαίνει καλύτερα αποτελέσματα, αν όλο το υπόλοιπο λειτουργικό πλαίσιο μιας επιχείρησης παραμένει το ίδιο. [Σπύρος Δρακάτος, Founder & Creative Director, Spir.to Branding + Design]

Ποια είναι τα βασικότερα λάθη που έχετε παρατηρήσει γύρω από το θέμα του rebranding;

Το branding είναι μια διαδικασία που βασίζεται κατεξοχήν σε ρεαλιστικά κριτήρια, δεδομένα που προκύπτουν από έρευνα και ανάλυση, καθώς και από τεκμηριωμένα τεχνικά χαρακτηριστικά.

Είναι μια διαδικασία όπου η προσωπική άποψη στην αισθητική και στρατηγική δεν προσδίδει αξία, διότι ιδιαίτερα σε project που αφορούν σε rebranding, το brand σχεδιάζεται με άρτια αισθητική ώστε να λειτουργεί και να αποδίδει.

Εν κατακλείδι, βασικότερο όλων είναι η αποστασιοποίηση μας από το brand και η αντίληψη των νέων δεδομένων.

Αλλιώς δεν θα προκύπτει η ανάγκη για re-branding. [Θεοφάνης Απατάγγελος, Managing Director, Kommigraphics]

Σε περίπτωση αρνητικού feedback από ένα rebranding, ποια θα πρέπει να είναι η στρατηγική;

Ένα brand οφείλει να εξελίσσεται ήπια στο χρόνο έτσι ώστε να μην χρειαστεί ποτέ να αλλάξει δραστικά. Το rebranding είναι δυσάρεστο γεγονός για μια μάρκα διότι τότε καταστρέφεται μεγάλο μέρος του brand equity. Πρέπει να αντιμετωπίζεται μόνο ως τελευταία λύση και συνεπώς να γίνεται με μεγάλη προσοχή και να έχει προβλεφθεί και προεξοφληθεί το feedback της αγοράς. Συνεχόμενα rebranding θα καταλήξουν στην εξαΰλωση της όποιας αξίας της μάρκας, άρα η δημιουργία μιας νέας μάρκας θα πρέπει να εξεταστεί ως επιλογή. [Γιώργος Αναστασιάδης, Managing Partner, MILK Branding Professionals]

Αν μια εταιρεία αποφασίσει rebranding, πώς θα πρέπει να προχωρήσει τη διαδικασία, ποια είναι τα πρώτα βήματα;

Στην εποχή του brandsparency κάθε αλλαγή πρέπει να είναι εναρμονισμένη με τη φιλοσοφία και τις αξίες του συνόλου του οργανισμού που μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία. Κατ’ επέκταση, τα πρώτα βήματα πρέπει να περιλαμβάνουν την ξεκάθαρη καταγραφή των λόγων του rebranding και την πλήρη κατανόηση των στόχων του. Στη συνέχεια, την επιλογή κατάλληλου συνεργάτη που θα μπορέσει να γίνει κοινωνός αυτής της αλλαγής και θα την εκφράσει σωστά. [Γιώργος Καραγιάννης, Founding Creative Partner, 2yolk Branding & Design]

πηγή: epixeiro.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!