Δωδώνη: Η γαλακτοβιομηχανία από την Ήπειρο που εξάγει σε 52 χώρες

Ο Μιχαήλ Παναγιωτάκης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Δωδώνη, μίλησε στο epixeiro.gr και το Χρήστο Κοτσακά, για τη σημερινή εικόνα που παρουσιάζει η γαλακτοβιομηχανία, μετά και την ιδιωτικοποίηση στα τέλη του 2012, τη «σχέση» της με την τοπική κοινωνία και τους παραγωγούς της Ηπείρου αλλά και για την εξαγωγική δραστηριότητα της, που «μετρά» 52 χώρες.

Η συνέντευξη έχει ως εξής: 

Ξεκινώντας, μιλήστε μας για την ιστορία της εταιρείας. Πώς ξεκίνησε και ποια η πορεία της μέσα στο πέρασμα των ετών;

Η Δωδώνη ιδρύθηκε το 1963, ως μια μικρή μονάδα παστερίωσης φρέσκου γάλακτος, που εξυπηρετούσε αποκλειστικά τις ανάγκες των κατοίκων της πόλης των Ιωαννίνων, συλλέγοντας αγελαδινό γάλα από μικρές φάρμες της περιοχής. Σήμερα, μετράμε 56 χρόνια επιτυχημένης παρουσίας εντός κι εκτός συνόρων και η Δωδώνη αποτελεί μία από τις κορυφαίες εταιρείες τυροκομικών προϊόντων στην Ελλάδα και ηγέτιδα στις πωλήσεις φέτας ΠΟΠ στην εγχώρια αγορά. Διαθέτουμε 9 κατηγορίες προϊόντων, πάνω από 100 διαφορετικούς κωδικούς και 3 σύγχρονες εργοστασιακές μονάδες στα Ιωάννινα, τη Θήβα και τη Λεμεσό της Κύπρου. Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι και χαρούμενοι, καθώς αποτελούμε σήμα κατατεθέν της Ηπείρου, της ποιότητας, της αυθεντικότητας και της Γεύσης του Καλού, μίας γεύσης που ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα, αλλά και σε 52 χώρες του κόσμου.

Ποια είναι η σημερινή εικόνα που παρουσιάζει η βιομηχανία γάλακτος Δωδώνη, μετά και την ιδιωτικοποίηση στα τέλη του 2012; Ποια η στρατηγική, η φιλοσοφία αν θέλετε, γύρω και από την προϊοντική σας γραμμή;

Η σημερινή εικόνα μας είναι πολύ καλή. Έχουν περάσει 7 χρόνια από την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας και ετησίως, καταγράφουμε ανοδική πορεία, έχοντας σχεδόν διπλασιάσει τον κύκλο εργασιών μας από το 2012 μέχρι σήμερα. Επιπλέον, έχουμε αυξήσει την παραγωγή μας κι έχουμε μεγαλώσει την οικογένεια των προϊόντων μας, λανσάροντας πολλά νέα προϊόντα, όπως το τυρί ΤουΤοστ, το Ηπειρώτικο γιαούρτι μας, η φέτα με λιγότερο αλάτι, τα τριμμένα τυριά Δωδώνη και άλλα.

Παράλληλα, στο διάστημα αυτό και παρά την οικονομική κρίση, καταφέραμε να εμπλουτίσουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας, το οποίο φτάνει τους 500 εργαζομένους, ενώ τον Ιούλιο του 2019 προχωρήσαμε σε 50 προσλήψεις νέου μόνιμου προσωπικού.

Η φιλοσοφία μας είναι απλή και ουσιαστική. Βασίζεται στο τρίπτυχο ποιότητα, γεύση και αυθεντικότητα. Θέτουμε σε προτεραιότητα τους ανθρώπους μας, τους καταναλωτές μας, τους προμηθευτές μας, την τοπική κοινωνία της Ηπείρου και τους συνεργάτες μας κι έχουμε δεσμευτεί να παράγουμε προϊόντα που έχουν αυθεντική γεύση, μεγάλη θρεπτική αξία και μοναδική ποιότητα. Παράλληλα, διατηρούμε εξαγωγές σε 52 χώρες παγκοσμίως, προσκαλώντας το διεθνές κοινό να ανακαλύψει την αξία που έχουν τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα.

Έτσι, προωθούμε τις ρίζες και την παράδοση μας στην ελληνική, αλλά και την διεθνή αγορά. Αγαπάμε να δημιουργούμε αγνά γαλακτοκομικά προϊόντα, γι’ αυτό επιλέγουμε τις καλύτερες πρώτες ύλες, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα, ώστε να προσφέρουμε στους καταναλωτές προϊόντα που αξίζουν την εμπιστοσύνη και την προτίμησή τους. Για να το πετύχουμε αυτό, συλλέγουμε καθημερινά αποκλειστικά 100% ελληνικό γάλα από περισσότερους από 5.500 μικρούς και μεγάλους παραγωγούς σε 514 χωριά, φτάνοντας ακόμη και τους πιο απομακρυσμένους οικισμούς, ώστε τα προϊόντα μας να έχουν την καλύτερη πρώτη ύλη, το γάλα του τόπου μας.

Στα τέλη Ιουλίου, ανακοινώσατε πως προχωράτε σε 50 προσλήψεις. Ποιοι ήταν οι παράγοντες που οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση; Είναι, αυτή, μια διαδικασία που θα συνεχιστεί;

Είμαστε μία εταιρεία που βρίσκεται σε ανάπτυξη και καταγράφει θετικά μεγέθη. Η απόφαση αυτή, λοιπόν, ήρθε ως συνέχεια της σταθερά υψηλής επίδοσης της εταιρείας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019, όπου καταγράψαμε 5% αύξηση πωλήσεων στην εσωτερική αγορά, αλλά και σε επίπεδο εξαγωγών. Στην περαιτέρω ενδυνάμωση του προσωπικού μας, κυρίαρχο ρόλο διαδραμάτισαν και όλες οι βελτιωτικές κινήσεις που έχουμε εφαρμόσει από το 2012 μέχρι σήμερα, ώστε να καταστούμε μία υγιής, κερδοφόρα επιχείρηση. Στόχος μας είναι να διατηρήσουμε τη θετική μας πορεία, ώστε να μπορούμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα να διευρύνουμε την «οικογένεια» των ανθρώπων της Δωδώνη, αποτελώντας έναν σημαντικό εργοδότη για την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου.

Ποια είναι η στρατηγική σας γύρω από το marketing; Υπάρχουν διαφοροποιήσεις ή σημεία που χρειάζονται προσοχή για μια γαλακτοβιομηχανία; Ποια η σημασία του διαδικτύου στην προώθηση του brand ΔΩΔΩΝΗ, σε σύγκριση και με τα παραδοσιακά μέσα;

Η στρατηγική που ακολουθούμε εστιάζει στην επικοινωνία των προϊόντων μας μέσα από ένα μοντέρνο τρόπο, διατηρώντας ταυτόχρονα στοιχεία αυθεντικότητας και παράδοσης. Για εμάς, το σημαντικότερο είναι να επικοινωνούμε με σεβασμό και ειλικρίνεια. Στη σύγχρονη εποχή, ο τρόπος προσέγγισης καταναλωτών έχει αλλάξει και είναι πολύπλευρος. Στην Δωδώνη τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει δυναμική στροφή στην επικοινωνία, καθώς χρησιμοποιήσαμε παραδοσιακά και digital μέσα για να επικοινωνήσουμε με ευχάριστο τρόπο καμπάνιες με έξυπνα μηνύματα που εκφράζουν τις αξίες μας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκάστοτε προϊόντος.

Αποτελείτε μια εταιρεία που έχει «συνδεθεί» με την Ήπειρο. Ποια είναι σήμερα η εικόνα που παρουσιάζει η πρωτογενής παραγωγή στην περιοχή και ποιες οι ευκαιρίες που προσφέρονται για περαιτέρω επενδύσεις στον χώρο;

Η Ήπειρος αποτελεί την ιδιαίτερη πατρίδα μας και είμαστε άρρηκτα συνδεδεμένοι τόσο με την τοπική κοινωνία, όσο και με τους τοπικούς παραγωγούς μας. Έχοντας τη μεγαλύτερη ζώνη γάλακτος στην Ελλάδα, κύριο μέλημα μας, πέραν της παραγωγής προϊόντων υψηλής ποιότητας, είναι να εφαρμόζουμε διαχρονικά πολιτική που στηρίζει τον πρωτογενή τομέα και να προμηθευόμαστε καθημερινά 100% ελληνικό γάλα από την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου.

Σε αυτό το πλαίσιο και αποτελώντας έναν έμπιστο συνεργάτη για τους 5.500 παραγωγούς μας, συνεχίζουμε να πληρώνουμε την καλύτερη δυνατή τιμή για το γάλα που συλλέγουμε, η οποία είναι και η υψηλότερη δυνατή στην ελληνική αγορά.

Παράλληλα, προστατεύουμε τους παραγωγούς μας και τους εξασφαλίζουμε τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, διατηρώντας σταθερά την πολιτική προκαταβολών. Οι περιπτώσεις ανθρώπων που ήταν έτοιμοι να εγκαταλείψουν την κτηνοτροφία, για να αναζητήσουν ένα καλύτερο μέλλον είναι πολλές, αλλά με τη στήριξη μας κατάφεραν να συνεχίσουν τη ζωή και το επάγγελμά τους στον τόπο τους. Πιστεύουμε πως υπάρχουν ευκαιρίες για περαιτέρω επένδυση και στήριξη του κλάδου, αρκεί να υπάρχει διάθεση από όλες τις μεριές.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, υλοποιούμε προγράμματα που αφορούν στην αύξηση της παραγόμενης ποσότητας γάλακτος και στη βελτίωση της ποιότητας του, τα οποία έχουν ήδη «αποφέρει καρπούς», τόσο σε ποιοτικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο, αυξάνοντας το εισόδημα των παραγωγών που συμμετέχουν σε αυτά.

Τέλος, πιστοί στο όραμα μας να μεταφέρουμε την Γεύση του Καλού μέσα από το σύνολο της δραστηριότητας μας, υλοποιούμε ένα διευρυμένο πρόγραμμα εταιρικής ευθύνης που θέτει την τοπική κοινωνία στο επίκεντρο και περιλαμβάνει την οικονομική και προϊοντική στήριξη φορέων και μη κερδοσκοπικών οργανισμών.

Όσον αφορά στην οικονομική κατάσταση της χώρας, θα λέγατε πως «βγαίνουμε» από την κρίση; Πώς αντιμετώπισε αυτά τα χρόνια η εταιρεία σας, πώς προσαρμόστηκε και πώς ενδεχομένως άλλαξαν οι καταναλωτικές συνήθειες;

Ναι, πιστεύουμε πως η περίοδος λιτότητας αποτελεί παρελθόν, καθώς η χώρα μας πλέον έχει μπει σε μία αναπτυξιακή τροχιά. Τα χρόνια της κρίσης ήταν δύσκολα για όλους – παραγωγούς, εταιρείες και πελάτες - καθώς το εισόδημα των καταναλωτών περιορίστηκε αρκετά, με αποτέλεσμα να αναζητούν φθηνότερες επιλογές και προσφορές, χωρίς ωστόσο να θυσιάζουν την ποιότητα και τα κυρίαρχα προϊόντα της ελληνικής διατροφής, όπως είναι τα περισσότερα γαλακτοκομικά είδη, γεγονός που συγκράτησε τον κλάδο σε σχετικά καλά επίπεδα, δεδομένων των συνθηκών και των δυσκολιών που όλοι αντιμετωπίσαμε.

Παρά τις όποιες προκλήσεις, στην Δωδώνη συνεχίσαμε να αγοράζουμε μόνο 100% ελληνικό γάλα, δεν προχωρήσαμε σε καμία μείωση του προσωπικού μας, αντιθέτως μεγαλώσαμε σαν εταιρεία και συνεχίσαμε να επενδύουμε στη διεύρυνση της παρουσίας μας εντός, αλλά και εκτός της ελληνικής αγοράς, καθώς δημιουργήσαμε πολλά νέα προϊόντα με βάση τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις και προτιμήσεις.

Η Δωδώνη αναφέρει πως εξάγει σε 52 χώρες. Ποια θα λέγατε πως είναι η δυναμική που έχουν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό; Προσφέρονται περαιτέρω ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις του χώρου; Ποιες θα χαρακτηρίζατε ως τις σημαντικότερες αγορές - στόχους;

Έχοντας εξαγωγική δραστηριότητα για περισσότερες από 4 δεκαετίες, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε πως τα ελληνικά προϊόντα έχουν κερδίσει την δική τους ξεχωριστή θέση στις διεθνείς αγορές, καθώς ξεχωρίζουν για την ποιότητα, την θρεπτική τους αξία και την πλούσια γεύση τους. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς και νιώθουμε ιδιαίτερα περήφανοι που τα προϊόντα Δωδώνη, με ναυαρχίδα την φέτα Δωδώνη, είναι διαθέσιμα σε 52 χώρες, σε 5 ηπείρους, αποτελώντας πρεσβευτές της ελληνικής γεύσης και παράδοσης.

Οι ευκαιρίες να αναπτύξει μία εταιρεία σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα είναι αρκετές, αρκεί να προχωρήσει σε σωστή στοχοθέτηση για την κάθε αγορά και να βρει τον κατάλληλο, για την κάθε χώρα, τρόπου διείσδυσης. Για εμάς οι σημαντικότερες αγορές – στόχοι στις οποίες διαθέτουμε πολύ υψηλό μερίδιό είναι η Αυστραλία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, αλλά και η Ολλανδία, οι ΗΠΑ και η αγορά της Μέσης Ανατολής.

Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!