31,3 εκατ. ευρώ επένδυσαν οι ΑΕΕΑΠ για αγορές καταστημάτων σε ένα έτος

Στην απόκτηση σειράς εμπορικών καταστημάτων αντί συνολικού ποσού της τάξεως των 31,3 εκατ. ευρώ έχουν προχωρήσει κατά τη διάρκεια του τελευταίου δωδεκαμήνου οι εγχώριες εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ). Πρόκειται για σημαντικό ποσό, ιδίως αν συνεκτιμηθεί ότι, στην πλειονότητά τους, τα εν λόγω ακίνητα δεν απαιτούν μεγάλο ύψος επένδυσης, με αποτέλεσμα να είναι προσιτοί επενδυτικοί στόχοι, ακόμα και για τις μικρότερες εταιρείες του κλάδου. Εντούτοις, όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία, σημαντικές επενδύσεις για την απόκτηση εμπορικών καταστημάτων σε δημοφιλείς εμπορικές «πιάτσες» σε Αθήνα και άλλες πόλεις της περιφέρειας έχουν πραγματοποιήσει και οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες, ήτοι η Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ και η Grivalia Properties ΑΕΕΑΠ.

Σύμφωνα με φορείς της αγοράς ακινήτων, η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος, ιδίως εφόσον διατηρηθεί το θετικό κλίμα στην οικονομία. Οπως τονίζει στην «Κ» η κ. Δίκα Αγαπητίδου, γενική διευθύντρια της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακινήτων Αθηναϊκή Οικονομική – Jones LangLaSalle, «οι ΑΕΕΑΠ προχωρούν σε επενδύσεις αγοράς εμπορικών καταστημάτων για τρεις βασικούς λόγους. Ο πρώτος είναι ότι βλέπουν στη συγκεκριμένη αγορά σημαντικές προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, ο δεύτερος ότι χρειάζεται να προχωρήσουν σε διασπορά του χαρτοφυλακίου τους και ο τρίτος ότι διαθέτουν σημαντική ρευστότητα, την οποία πρέπει να τοποθετήσουν σε ποιοτικά ακίνητα», επισημαίνει η κ. Αγαπητίδου. Ιδίως, το τελευταίο σκέλος, δηλαδή της ανάγκης τοποθέτησης των ρευστών διαθεσίμων σε νέα ακίνητα, έχει αποκτήσει πρόσθετη βαρύτητα τους τελευταίους μήνες, καθώς έχει πολλαπλασιαστεί η φορολογική επιβάρυνση των εταιρειών του κλάδου, περιλαμβάνοντας όχι μόνο τα ακίνητα που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της κάθε εταιρείας (κενά ή μη), αλλά το σύνολο του ενεργητικού τους, επομένως και τα ρευστά διαθέσιμά τους.

Σε κάθε περίπτωση, η επενδυτική κινητικότητα στην αγορά εμπορικών καταστημάτων προβλέπεται ότι θα συνεχιστεί με ακόμα μεγαλύτερη ένταση τους επόμενους μήνες, δεδομένου ότι η ζήτηση είναι υψηλή, γεγονός που ευνοεί και την πορεία τόσο των ενοικίων όσο και των αξιών. Η ανάκαμψη των εμπορικών ακινήτων στις δημοφιλείς εμπορικές «πιάτσες» πιστοποιείται και από το γεγονός ότι ο δείκτης διαθεσιμότητας κενών καταστημάτων έχει πλέον περιοριστεί σε μόλις 5%, έναντι διψήφιων ποσοστών που ίσχυαν μέχρι και πριν από λίγα χρόνια. Η χαμηλή διαθεσιμότητα αφορά τόσο τα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας, δηλαδή στο τρίγωνο Ερμού -Κολωνάκι - Σύνταγμα, όσο και στα προάστια της πόλης (Κηφισιά και Γλυφάδα). Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στη σημαντική πτώση των ενοικίων, τα οποία μειώθηκαν κατά 50% κατά μέσον όρο, προτού σταθεροποιηθούν σταδιακά, καθώς ήδη από το δεύτερο μισό του 2014 ξεκίνησε η επανατοποθέτηση αλυσίδων, που έσπευσαν να επωφεληθούν των χαμηλών τιμών και της πλήρους απουσίας του «αέρα» που είχε κυριαρχήσει τα προηγούμενα χρόνια και είχε εκτινάξει το κόστος ενοικίασης χώρων.


kathimerini.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα