Απενεχοποιημένη είναι πλέον η επιχειρηματικότητα στα μάτια των νέων, οι οποίοι μάλιστα δεν την αντιλαμβάνονται απλώς ως μια αναγκαστική διέξοδο από την ανεργία, αλλά κυρίως ως δυνατότητα δημιουργίας.
Η άλλη εντυπωσιακή αλλαγή, αποτέλεσμα των δραματικών διεργασιών που συντελούνται στην ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια, είναι ότι οι νέοι δεν ζητούν από το κράτος χρηματική ενίσχυση, αλλά κυρίως μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση και μείωση της γραφειοκρατίας. Τα εμπόδια, ωστόσο, ξεκινούν ήδη από την πανεπιστημιακή τους ζωή, καθώς στην πλειονότητά τους θεωρούν ότι το πανεπιστήμιο δεν τους προετοιμάζει επαρκώς για ένα επιχειρηματικό ξεκίνημα. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την έρευνα «Η επιχειρηματικότητα μέσα από τα μάτια των νέων: κάτι αλλάζει», που πραγματοποιήσαν η Endeavor Greece, η EY και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών σε δείγμα 2.222 φοιτητών σε 35 ΑΕΙ και ΤΕΙ. Η έρευνα παρουσιάστηκε χθες στο πλαίσιο του συνεδρίου του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου «Η ώρα της ελληνικής οικονομίας».
Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα, το 81% των ερωτηθέντων έχουν θετική ή πολύ θετική άποψη για την επιχειρηματικότητα, ενώ μόλις το 4% έχει αρνητική ή πολύ αρνητική γνώμη. Οπως σημειώνουν οι συγγραφείς της έρευνας, η αποδαιμονοποίηση αυτή της επιχειρηματικότητας μπορεί να αποδοθεί στην οικονομική κρίση και στην ανάγκη για επενδύσεις, καθώς και στην αντίστοιχη απομυθοποίηση του κράτους και των απεριόριστων δυνατοτήτων του. Η θετική γνώμη για την επιχειρηματικότητα δεν συνεπάγεται και θετική γνώμη για τους επιχειρηματίες. Πολύ λιγότεροι, και συγκεκριμένα το 47%, έχουν θετική άποψη για τους επιχειρηματίες, ενώ το 15% έχει αρνητική γνώμη. Με άλλα λόγια, οι Ελληνες φοιτητές αναγνωρίζουν τη σημασία της επιχειρηματικότητας, αλλά δεν έχουν πεισθεί ότι οι Ελληνες επιχειρηματίες έχουν σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Σε αντίθεση με προηγούμενες έρευνες και παρά το γεγονός ότι η ανεργία των νέων ανέρχεται στην Ελλάδα στο 48,6%, βασικότερο κίνητρο για την έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι η δυνατότητα για δημιουργία σε ποσοστό 66%. Η επιχειρηματικότητα ως εναλλακτική λύση στην ανεργία συγκεντρώνει μόλις 19% και αποτελεί το έκτο κατά σειρά κίνητρο.
Το παραπάνω συνδέεται με ένα ακόμη εύρημα της έρευνας, αυτό που σχετίζεται με τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης που θα ήθελαν να ξεκινήσουν οι νέοι. Κατ’ αρχάς, το 43% των ερωτηθέντων έχει σκεφθεί σοβαρά να κάνει μια νέα επιχειρηματική προσπάθεια, ενώ το 30% έχει την πρόθεση να κάνει μία νέα επιχειρηματική προσπάθεια στο άμεσο μέλλον. Την προτίμηση των περισσότερων (27%), ως κλάδος δραστηριοποίησης των δυνητικών επιχειρηματιών, συγκεντρώνει η πληροφορική και οι τηλεπικοινωνίες, με τον τουρισμό (10%) σε μεγάλη απόσταση. Η εστίαση/διασκέδαση βρίσκεται αρκετά χαμηλά, συγκεντρώνοντας ποσοστό μόλις 6%.
Αυτό, τέλος, που κυρίως ζητούν οι νέοι από το κράτος και που τους διαφοροποιεί με παλαιότερες γενιές επιχειρηματιών, οι οποίοι είχαν μεγάλο βαθμό εξάρτησης από τις επιδοτήσεις και τις δημόσιες συμβάσεις είναι η μείωση της γραφειοκρατίας (63%).
Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα, το 81% των ερωτηθέντων έχουν θετική ή πολύ θετική άποψη για την επιχειρηματικότητα, ενώ μόλις το 4% έχει αρνητική ή πολύ αρνητική γνώμη. Οπως σημειώνουν οι συγγραφείς της έρευνας, η αποδαιμονοποίηση αυτή της επιχειρηματικότητας μπορεί να αποδοθεί στην οικονομική κρίση και στην ανάγκη για επενδύσεις, καθώς και στην αντίστοιχη απομυθοποίηση του κράτους και των απεριόριστων δυνατοτήτων του. Η θετική γνώμη για την επιχειρηματικότητα δεν συνεπάγεται και θετική γνώμη για τους επιχειρηματίες. Πολύ λιγότεροι, και συγκεκριμένα το 47%, έχουν θετική άποψη για τους επιχειρηματίες, ενώ το 15% έχει αρνητική γνώμη. Με άλλα λόγια, οι Ελληνες φοιτητές αναγνωρίζουν τη σημασία της επιχειρηματικότητας, αλλά δεν έχουν πεισθεί ότι οι Ελληνες επιχειρηματίες έχουν σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Σε αντίθεση με προηγούμενες έρευνες και παρά το γεγονός ότι η ανεργία των νέων ανέρχεται στην Ελλάδα στο 48,6%, βασικότερο κίνητρο για την έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι η δυνατότητα για δημιουργία σε ποσοστό 66%. Η επιχειρηματικότητα ως εναλλακτική λύση στην ανεργία συγκεντρώνει μόλις 19% και αποτελεί το έκτο κατά σειρά κίνητρο.
Το παραπάνω συνδέεται με ένα ακόμη εύρημα της έρευνας, αυτό που σχετίζεται με τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης που θα ήθελαν να ξεκινήσουν οι νέοι. Κατ’ αρχάς, το 43% των ερωτηθέντων έχει σκεφθεί σοβαρά να κάνει μια νέα επιχειρηματική προσπάθεια, ενώ το 30% έχει την πρόθεση να κάνει μία νέα επιχειρηματική προσπάθεια στο άμεσο μέλλον. Την προτίμηση των περισσότερων (27%), ως κλάδος δραστηριοποίησης των δυνητικών επιχειρηματιών, συγκεντρώνει η πληροφορική και οι τηλεπικοινωνίες, με τον τουρισμό (10%) σε μεγάλη απόσταση. Η εστίαση/διασκέδαση βρίσκεται αρκετά χαμηλά, συγκεντρώνοντας ποσοστό μόλις 6%.
Αυτό, τέλος, που κυρίως ζητούν οι νέοι από το κράτος και που τους διαφοροποιεί με παλαιότερες γενιές επιχειρηματιών, οι οποίοι είχαν μεγάλο βαθμό εξάρτησης από τις επιδοτήσεις και τις δημόσιες συμβάσεις είναι η μείωση της γραφειοκρατίας (63%).