Πτωτική εμφανίζεται η πορεία της τουριστικής κίνησης στα ξενοδοχεία της Αθήνας – Αττικής τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο - σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Ένωση Ξενοδόχων της Αθήνας - Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου σε κεντρικό αθηναϊκό ξενοδοχείο.
Πιο συγκεκριμένα, η μείωση αφορά κυρίως στη μέση πληρότητα καταλυμάτων κατά (-) 3,8% τον μήνα Σεπτέμβριο, ο οποίος ακολούθησε έναν μάλλον καθηλωμένο στα ίδια επίπεδα Αύγουστο (0,6%), κατά (-) 6,1% τον μήνα Οκτώβριο και κατά (-) 4.6% τον Νοέμβριο, ενώ οι τιμές διατηρήθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί πως η διακύμανση της μέσης πληρότητας 11μήνου (Ιαν-Νοέμ 2015) στην Αθήνα, δεν ξεπέρασε το (+) 3,7%.
Η εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του (+) 23% των αφίξεων στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην αντίστοιχη περίοδο, δεν αντιστοιχεί σε ανάλογη αύξηση σε πληρότητες για τις ξενοδοχειακές μονάδες: «Είναι απολύτως οφθαλμοφανές πλέον πως οι ανησυχίες των ξενοδόχων της Αθήνας επιβεβαιώθηκαν. Αν ορθώς ομιλούμε για αφίξεις επισκεπτών στον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας πού άραγε αυτοί διαμένουν;» ρώτησε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κος Αλέξανδρος Βασιλικός, κρούοντας έτσι γι' άλλη μια φορά τον κώδωνα του κινδύνου σε ότι αφορά παραξενοδοχία, παράνομα καταλύματα και διαφεύγοντα έσοδα για την Οικονομία. Παράλληλα τόνισε την μεγάλη διαφορά μεταξύ νόμιμης και παράνομης λειτουργίας τουριστικού καταλύματος -εν μέσω παρατεταμένης και γενικευμένης οικονομικής κρίσης και φοροεπιδρομής.
Ο κ. Βασιλικός, επικαλέσθηκε τα πρόσφατα στοιχεία του ΞΕΕ και τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για τη παραξενοδοχία και αναφέρθηκε σε τουλάχιστον 8.000 ακίνητα που λειτουργούν πλέον παράνομα στην Αθήνα, ενίοτε με την πρόφαση της λεγόμενης «sharing economy / οικονομίας διαμοιρασμού», αλλά και στην μεγάλη απόκλιση σε έσοδα, υποχρεώσεις, λειτουργικά και φορολογία μεταξύ εκείνων που λειτουργούν νομίμως και εκείνων που παρανομούν.
Και αυτά συμβαίνουν, ενώ παράλληλα: α) Συγκριτικά με τους λοιπούς ευρωπαϊκούς ανταγωνιστικούς προορισμούς (σημ. αποτελέσματα του "European Benchmark YTD / Year to Date Oct.2015 ") η Αθήνα -και το 2015- εξακολουθεί να έχει τη χαμηλότερη μέση τιμή δωματίου, κάτι που σαφώς ευνόησε σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του προορισμού και βελτίωσε τη πληρότητα των μονάδων, β) η Αθήνα λειτουργεί με λιγότερες κλίνες απ' ότι στο παρελθόν: Η «ελεύθερη πτώση» την περίοδο 2008-2013 με απώλειες 83 μονάδων σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, το υψηλό κόστος δανεισμού και τη φοροεπιδρομή στον κλάδο, επέδρασαν στις προσδοκίες των ξενοδόχων της Αθήνας, τόσο σε ότι αφορά στην επιχείρησή τους, όσο και στην αγορά γενικότερα- εκτός λιγοστών εξαιρέσεων, επιχειρηματιών που επιμένουν, πιστεύοντας στην δυναμική της Αθήνας, επενδύοντας εκ νέου, ή και ανανεώνοντας τις μονάδες τους.
«Σε μια εποχή που ναι μεν η Αθήνα ανακάμπτει αλλά η τάξη μεγέθους των δεικτών της παραμένει εξαιρετικά χαμηλή με βάση τις δυνατότητές της, οι ανταγωνιστές μας κινούνται σε απολύτως διαφορετικά νούμερα και οργανώνονται μακροπρόθεσμα. Θα ήταν λοιπόν, προτιμότερο να προσεγγίσουμε την ανάπτυξη της Αθήνας για τα επόμενα χρόνια", τόνισε ο κ. Βασιλικός, μέσα από σωστές στρατηγικά επιλογές.
Η επιμήκυνση της σύμβασης του αεροδρομίου, με πιο ανταγωνιστικά τέλη, ένας Νέος Αναπτυξιακός Νόμος που θα υποστηρίξει ξεκάθαρα την Αθήνα να στηριχτεί στα πόδια της, να ανακαινισθούν οι μονάδες της και να αναβαθμιστεί το συνολικό προϊόν της, η αξιοποίηση της παραλιακής ζώνης, αλλά και η δημιουργία του Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου της Αθήνας, αποτελούν για τους ξενοδόχους θέματα στα οποία επιμένουμε. Κατά την άποψή μας, αποτελούν την μόνη ασφαλή οδό προς ένα καλύτερο μέλλον για όλους, επιχειρήσεις και πολίτες, σε μια εποχή γενικότερης αστάθειας.
Οι εξελίξεις στην Ευρώπη και την Νοτιοανατολική Μεσόγειο, καθ' όλα ανησυχητικές, μας οδηγούν για άλλη μια φορά στο συμπέρασμα πως η τουριστική ανάπτυξη δεν μπορεί να προέρχεται από την ευκαιριακή «εκμετάλλευση» κρίσεων σε γειτονικές χώρες, αλλά μέσα από μια σταθερή, υπερκομματική τουριστική πολιτική και στρατηγική και μέσα από τη συνεχή βελτίωση του προϊόντος και των υποδομών μας.»
Όπως ανέφεραν στις ομιλίες τους τόσο ο Πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, όσο και ο Γενικός Γραμματέας κ. Κωνσταντίνος Ζήσης, οι κοινωνικοοικονομικές ισορροπίες που τα τελευταία χρόνια ανατράπηκαν, το μεταναστευτικό, το προσφυγικό κατόπιν και τώρα τα τρομοκρατικά χτυπήματα κ.λπ. επιδρούν σημαντικά στο «ταξιδεύειν», δηλαδή όχι πλέον στο «πώς», «πότε» και «πού» ακριβώς ταξιδεύει κανείς, αλλά στο «αν» θα ταξιδέψει... Στην Αθήνα, όμως, εκτός των παραπάνω, μια σειρά από πολλά και χρόνια λάθη στη διαχείριση των προβλημάτων της πόλης (σχετικά με την εύρυθμη λειτουργία της, τα κοινωνικά προβλήματα, κ.ά.) προϋπήρχαν και εξακολουθούν να υπάρχουν. Τώρα λοιπόν που τα θέματα (ιδιαίτερα το προσφυγικό) απαιτούν ακόμη πιο λεπτή και μελετημένη διαχείριση, η φήμη της Αθήνας, η οποία κατάφερε να διασωθεί και να αποκτήσει θετική δυναμική μέσα από σκληρή δουλειά και συνέργιες τα χρόνια της κρίσης για την προβολή και την επανατοποθέτησή της, στις οποίες η ΕΞΑΑΑ αξίζει να σημειωθεί ότι πρωτοστάτησε, θα πρέπει να περιφρουρηθεί «ως κόρη οφθαλμού». Ως πολίτες αλλά και ως προορισμός οφείλουμε να αποδείξουμε το ανθρώπινο και φιλόξενο πρόσωπό μας, μέσα από τις σωστές δομές και την καλή διαχείριση που απαιτούν οι έκτακτες ανάγκες που προέκυψαν.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ακόμη και αν οι συνθήκες θεωρούνται «δίσεκτες», η Αθήνα αποτελεί έναν ικανό διαχρονικό και διεθνή προορισμό που απευθύνεται επιτυχώς σε πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες της διεθνούς αγοράς, (όπως leisure, corporate, συνέδρια, κρουαζιέρες, θαλάσσιο Τουρισμό κ.λπ.).