Σε διαδικασία ενεργοποίησης εισέρχονται οι δυτικές επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών εξετάζεται λύση με χρηματοδότηση εκτός ΕΣΠΑ που θα καλύψει τις επεκτάσεις προς Κορδελιό και προς Σταυρούπολη/Ευκαρπία.
Η χρηματοδότηση αναζητείται μεταξύ της ΕΤΕπ, του Σχεδίου Γιουνκέρ, της Παγκόσμιας Τράπεζας και της EBRD. Το κόστος για τα 2 έργα εκτιμάται σε 940εκ.ευρώ.
Οι 2 επεκτάσεις εφόσον τελικά ενεργοποιηθούν θα μας απασχολήσουν μετά το 2016 μιας και είναι απαραίτητη η μελετητική ωριμότητα των έργων από την Αττικό Μετρό που είναι ο φορέας υλοποίησης.
Σύμφωνα με στελέχη της Αττικό Μετρό αυτή τη στιγμή οι 2 επεκτάσεις είναι σε φάση προετοιμασίας. Συγκεκριμένα η επέκταση προς Ευκαρπία έχει ολοκληρωμένες γεωτεχνικές έρευνες ενώ η επέκταση προς Κορδελιό έχει σε εξέλιξη γεωτεχνικές έρευνες. Στη συνέχεια θα χρειαστεί να συνταχθούν οι οριστικές μελέτες που θα οριστικοποιήσουν τα τεχνικά και οικονομικά στοιχεία ανάλογα και με τον τρόπο δημοπράτησης του έργου (ΣΔΙΤ, παραχώρηση ή δημόσιο έργο).
Το δύσκολο σημείο πλέον είναι και να υπάρξει έγκριση για χρηματοδότηση κυρίως από την ΕΤΕπ που ανέβασε το ποσοστό κάλυψης της χρηματοδότησης στα έργα Μετρό από 50% σε 75% αλλά και να βρεθεί το υπόλοιπο 25% από άλλες πηγές. Η περίπτωση να υπάρξει κάποιο ποσό ως κάλυψη από το νέο ΕΣΠΑ προς το παρόν δεν εξετάζεται.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ/ΕΥΚΑΡΠΙΑ
Πρόκειται για ένα νέο κλάδο του Μετρό, παρόμοιο με εκείνο προς Καλαμαριά. Θα έχει μήκος 5χλμ και θα κινείται κυρίως επί της οδού Λαγκαδά. Αρχή του κλάδου θα είναι ο σταθμός ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ της βασικής γραμμής.
Οι νέοι σταθμοί που θα κατασκευαστούν θα είναι οι ΝΕΑΠΟΛΗ, ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ, ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΠΟΛΙΧΝΗ, ΕΥΚΑΡΠΙΑ ενώ εξετάζεται και μία επιπλέον επέκταση μέχρι το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου. Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται σε περίπου 500εκ.ευρώ.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΟΡΔΕΛΙΟ
Εδώ πρόκειται για την πραγματικά πρώτη επέκταση της βασικής γραμμής και όχι την κατασκευή ενός νέου κλάδου. Η επέκταση θα ξεκινά από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (που σήμερα αποτελεί τον τερματικό της βασικής γραμμής).
Περιλαμβάνει 4χλμ διπλής υπόγειας σήραγγας και 4,5 νέους σταθμούς: ΕΠΤΑΛΟΦΟΣ, ΜΕΝΕΜΕΝΗ, ΕΥΟΣΜΟΣ, ΚΟΡΔΕΛΙΟ. Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται σε 440εκ.ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση οι εξελίξεις για τις παραπάνω επεκτάσεις θεωρούνται χρονοβόρες και ακόμα και αν έχουμε γρήγορα αποφάσεις θα χρειαστούν 1-2 χρόνια προετοιμασίας, δημοπρατήσεων κλπ πριν φτάσουμε στην έναρξη της υλοποίησης η οποία αντίστοιχα θα απαιτήσει 5-6 χρόνια εργασιών.