Στους καταναλωτές φυσικού αερίου μεταφέρει ο ΔΕΣΦΑ τη μείωση της κατανάλωσης σε ποσοστό πάνω από 25% την τελευταία τριετία, λόγω ύφεσης. Όπως επιβεβαίωσαν αρμόδιες πηγές του ΔΕΣΦΑ, η εταιρεία έχει έτοιμη την εισήγησή της, την οποία και αναμένεται να στείλει μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα στη ΡΑΕ, για αναπροσαρμογή των τελών μεταφοράς σε ποσοστό πάνω από 30%. Την τελική απόφαση καλείται να λάβει η ΡΑΕ, αφού προηγηθεί δημόσια διαβούλευση.
Το γεγονός, ωστόσο, ότι ο κανονισμός τιμολόγησης που έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ προβλέπει συγκεκριμένη μεθοδολογία υπολογισμού του ρυθμιζόμενου εσόδου χρήσης του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου, καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την όποια προσπάθεια περιορισμού της αύξησης. Πρόσθετος προβληματισμός για την αρμόδια Αρχή και την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, που επιδιώκουν τη συγκράτηση της επιβάρυνσης για τους καταναλωτές, αποτελεί η επίπτωση μιας τέτοιας κίνησης στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, καθώς αυτή έχει μπει στην τελική ευθεία. Η αζέρικη εταιρεία Socar έχει συναρτήσει το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ στην προσφορά της για το 66% του ΔΕΣΦΑ με τη συγκεκριμένη μεθοδολογία τιμολόγησης που εγγυάται ρυθμιζόμενο ετήσιο έσοδο που καλύπτει τις λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας και ποσοστό απόδοσης κεφαλαίων 11% περίπου.
Το ρυθμιζόμενο έσοδο για τον ΔΕΣΦΑ εγκρίνεται σε τριετή βάση και η μεγάλη αύξηση για το 2015 προκύπτει από το γεγονός ότι η ζήτηση συρρικνώθηκε σε ποσοστό πάνω από 25% την τελευταία τριετία. Από 4 δισ. κ.μ. το 2011 η κατανάλωση φυσικού αερίου έφτασε στα 2,7 δισ. κ.μ. το 2014 και σε αυτά τα επίπεδα εκτιμάται ότι θα κλείσει και φέτος. Αυτή είναι η μεγάλη αλλαγή, αφού το έσοδο για τον ΔΕΣΦΑ με βάση τον κανονισμό τιμολόγησης πρέπει να αυξηθεί για να καλύψει τις νέες επενδύσεις (με σημαντικότερη τον αγωγό της Μεγαλόπολης) και παράλληλα αυτή η αύξηση θα πρέπει να επιμεριστεί σε κατανάλωση μειωμένη κατά 25%.
Η αναπροσαρμογή προς τα πάνω των τιμολογίων μεταφοράς φυσικού αερίου αναμένεται να προκαλέσει νέα επιβάρυνση στις τιμές φυσικού αερίου για τη βιομηχανία, που ακόμη προσπαθεί να «χωνέψει» την αύξηση των τελών διανομής από τα 0,80 ευρώ η μεγαβατώρα στα 4 ευρώ η μεγαβατώρα. Η αύξηση προέκυψε από την εφαρμογή του νόμου για το σπάσιμο του μονοπωλίου των ΕΠΑ στη λιανική αγορά εν είδει ανταλλάγματος στους μετόχους των τριών εταιρειών για την απώλεια του μονοπωλιακού δικαιώματος που είχαν διασφαλίσει με νόμο για 30 χρόνια. Για τους οικιακούς καταναλωτές φυσικού αερίου το ύψος της επιβάρυνσης θα εξαρτηθεί από το κατά πόσον οι ΕΠΑ θα απορροφήσουν και σε ποιο ποσοστό την αύξηση των τελών μεταφοράς.
Η εισήγηση του ΔΕΣΦΑ αναμένεται να προκαλέσει τις αντιδράσεις της ενεργοβόρας βιομηχανίας, η οποία, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, πληρώνει το φυσικό αέριο σε ποσοστό 33% ακριβότερα από τους ανταγωνιστές της στην Ευρώπη. Το θέμα των υψηλών τιμών φυσικού αερίου έθιξε χθες στην ομιλία του σε συνέδριο για το φυσικό αέριο ο κ. Δημήτρης Κολαΐτης (μέλος του Δ.Σ. του ΣΒΑΠ). «Σε μια περίοδο που η κατανάλωση φθίνει λόγω κρίσης, δεν μπορεί οι χρεώσεις για την απόσβεση επενδύσεων στα δίκτυα αερίου να παραμένουν στα ίδια επίπεδα», τόνισε ο κ. Κολαΐτης και ζήτησε να γίνει επιμερισμός του κόστους σε όλους.
kathimerini.gr