Ο μακρύς κατάλογος με τις 74 επείγουσες εκκρεμότητες στο ΤΑΙΠΕΔ

Εβδομήντα τέσσερις επείγουσες εκκρεμότητες του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, που πρέπει να κλείσει το ταχύτερο δυνατόν η κυβέρνηση, καταγράφονται στο νέο μνημόνιο. Με δεδομένη την κλιμακούμενη πολιτικοοικονομική αβεβαιότητα, εκτιμάται ότι η υλοποίησή τους εντός του 2015, όπως προβλέπεται, αποτελεί ηράκλειο άθλο.

Σε παράρτημα, που προσαρτήθηκε μαζί με το σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων (Asset Development Plan ή ADP) του ΤΑΙΠΕΔ στο νέο μνημόνιο και ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων, περιγράφονται αναλυτικά οι υποχρεώσεις της κυβέρνησης για να προχωρήσουν κομβικές αποκρατικοποιήσεις. Aυτές είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, το ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο, ο ΔΕΣΦΑ, οι ΟΛΠ και ΟΛΘ, οι ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco, ο Αερολιμήν Αθηνών, το Ποσείδι Χαλκιδικής, το Κέντρο Ιππασίας Μαρκόπουλου, οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων, οι μαρίνες, η Εγνατία Οδός, οι συμμετοχές σε ΕΛΠΕ, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ και το σχέδιο τιτλοποίησης χαρτοφυλακίου ακινήτων.

Ομως είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς, τουλάχιστον με βάση την εμπειρία των τελευταίων ετών για τους ρυθμούς με τους οποίους κινούνται οι ελληνικές κυβερνήσεις, πώς θα κλείσουν σε μερικούς μήνες εκκρεμότητες που συχνά αφορούν εγκρίσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του ΣτΕ, αποφάσεις πολλών συνεμπλεκόμενων υπουργείων, διαγωνισμούς και πρόσληψη νέων συμβούλων, περιβαλλοντικές μελέτες και σύνταξη ΕΣΧΑΔΑ, διοικητικές πράξεις, υπερψήφιση από το Κοινοβούλιο και μείζονες νομοθετικές παρεμβάσεις.

Για το Ελληνικό προβλέπεται η υποχρέωση έκδοσης άδειας καζίνο, εκκένωσης της έκτασης και πλήθος διοικητικών και άλλων πράξεων αλλά και η έγκριση ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης από τις αρμόδιες Αρχές, με καταληκτική ημερομηνία, για να έχουν ολοκληρωθεί τα πάντα, την 14η Νοεμβρίου 2016.

Για τα περιφερειακά αεροδρόμια προβλέπεται η εξουσιοδότηση της κυβέρνησης να υπογράψει συμβάσεις παραχώρησης με την Fraport, αλλά, όπως οι Γερμανοί δηλώνουν, η διαπραγμάτευση συνεχίζεται, καθώς πράγματι δεν έχουν ακόμα υποβάλει σχέδια επενδύσεων, κατασκευής και χρηματοδότησης. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει παράδοσή τους τον Μάρτιο του 2016.

Για τους ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco, που βρίσκονται ήδη σε διαγωνιστική διαδικασία, προβλέπεται η ολοκλήρωση των διαγωνισμών και η ψήφιση των συμβάσεων από τη Βουλή τον Φεβρουάριο του 2016 για τον Πειραιά και τον Ιούνιο για τη Θεσσαλονίκη, και δεσμευτικές προσφορές τον Δεκέμβριο για τα σιδηροδρομικά assets. Εκκρεμούν βέβαια υπουργικές αποφάσεις του Ναυτιλίας, του Μεταφορών κ.λπ., κ.λπ. για σημαντικά ζητήματα, όπως οι συμβάσεις παραχώρησης και η διάκριση αρμοδιοτήτων των εποπτικών αρχών στα λιμάνια.

Για τον Αστέρα χρειάζεται πλέον νέο Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ), όπως και για την Αφάντου. Για τον ΔΕΣΦΑ εκκρεμεί, μεταξύ άλλων, η διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη Socar για τη διευθέτηση της υπόθεσης. Για την πώληση ποσοστού 30% του Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) προβλέπεται προκήρυξη διαγωνισμού έως τον Δεκέμβριο και παράταση της σύμβασης παραχώρησης.

Για τις μαρίνες του Αλίμου αλλά και της Χίου προβλέπεται η πρόσληψη νέων συμβούλων έως τα τέλη του 2015 και η προκήρυξη νέων διαγωνισμών, και για την Πύλο να ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές έως τον Δεκέμβριο. Το Ποσείδι πρέπει να κλείσει μέχρι τον Δεκέμβριο επίσης, αφού εγκριθεί το ΕΣΧΑΔΑ, ενώ ορισμένες ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων θα πρέπει να έχουν ξεκινήσει μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου.

Ομως μνημονιακές υποχρεώσεις είναι και οι ενέργειες για τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, με δεκάδες εκκρεμότητες να πρέπει να κλείσουν επίσης άμεσα.

Για τον ΟΤΕ, παραδείγματος χάριν, προβλέπεται η μεταφορά μετοχών που ελέγχει το Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ (συνολικά, το Δημόσιο ελέγχει άμεσα και έμμεσα άλλο 10%), μετά από συμφωνία με την Deutsche Telekom, που ελέγχει το 40%, στο πλαίσιο της συμφωνίας μετόχων που έχει με το Δημόσιο από το 2008.

Για την Εγνατία οδό το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να προσλάβει νέους συμβούλους εντός Σεπτεμβρίου και να προχωρήσουν θέματα όπως η υπουργική απόφαση για τα διόδια έως τον Νοέμβριο αλλά και άλλα, όπως η αναδιάρθρωση της ομολογιακής χρηματοδότησης της εταιρείας.

Για τα ΕΛΠΕ πρέπει εντός Νοεμβρίου να γίνει η διαβούλευση και παρουσίαση των εισηγήσεων των συμβούλων για την πώληση του 35% είτε σε στρατηγικό επενδυτή είτε με διαδικασία επιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών. Επίσης, υπάρχουν προβλέψεις όπως ότι η αποκρατικοποίηση του ιππόδρομου στο Μαρκόπουλο θα πρέπει να έχει κλείσει μέχρι τον Μάρτιο του 2016.

Το Ταμείο των 50 δισ. ευρώ

Για το πολυδιαφημισμένο νέο Ταμείο «των 50 δισ.» οι εξελίξεις φαίνεται πως κάθε άλλο παρά γρήγορες θα είναι. Και θα εξαρτηθούν κυρίως από τις αποφάσεις που θα ληφθούν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, καθώς το βασικό περιουσιακό στοιχείο του αναμένεται να είναι οι μετοχές των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Για τον σκοπό αυτό μέχρι τον Οκτώβριο η κυβέρνηση καλείται να συστήσει ανεξάρτητη Ομάδα Δράσης σε συνεργασία με την Ε.Ε., η οποία θα προχωρήσει τις ρυθμίσεις για τη δομή και τη διακυβέρνηση του νέου Ταμείου. Η ομάδα θα υποβάλει τις προτάσεις της μέχρι τον Δεκέμβριο και η κυβέρνηση, σε συμφωνία με τους θεσμούς, θα λάβει μέτρα για την εκκίνηση της λειτουργίας του Ταμείου μέχρι τον Μάρτιο του 2016. Αυτό που είναι σαφές είναι ότι αφενός το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει ρόλο συμβούλου στη σύσταση του Ταμείου και αφετέρου θα συνεχίσει να προχωράει το πρόγραμμα αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων που έχει ήδη, όπως άλλωστε ψήφισε η Βουλή στο νέο μνημόνιο. Υπενθυμίζεται πως το νέο Ταμείο πρέπει να προικοδοτηθεί με επιπλέον περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, ώστε σε ορίζοντα 30ετίας να δημιουργηθεί ένα αποθεματικό ύψους 50 δισ. ευρώ. Από τα 50 δισ. ευρώ προβλέπεται ότι το 50% θα χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση των τραπεζών, ενώ το υπόλοιπο 50% θα χρηματοδοτήσει με 12,5 δισ. ευρώ αναπτυξιακές δράσεις και με άλλα 12,5 δισ. ευρώ την αποπληρωμή δημόσιου χρέους.



kathimerini.gr