Ενέργεια: Σύντομα το υποβρύχιο καλώδιο Εύβοιας-Αττικής

Μέσα στον Απρίλιο θα λειτουργήσει η διασύνδεση Νέας Μάκρης με Εύβοια. Αποτελεί προϋπόθεση για εγκατάσταση νέων αιολικών πάρκων στη Νότια Εύβοια. Τι λέει ο ΑΔΜΗΕ για τις υποβρύχιες συνδέσεις με την Κρήτη και τις Κυκλάδες.

Σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται η γραμμή μεταφοράς που συνδέει τη Νότια Εύβοια με την Αττική, οπότε θα μπορέσουν να προχωρήσουν επενδύσεις περίπου 700 εκατομμυρίων σε αιολικά πάρκα, ενώ η διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τρέχουσα δεκαετία.

Αμφότερα είναι έργα υποβρύχιων διασυνδέσεων. Το πρώτο αφορά στην γραμμή μεταφοράς Νέα Μάκρη Αττικής-Πολυπόταμος Εύβοιας, η υλοποίηση του οποίου έχει καθυστερήσει πάνω από μια δεκαετία, κυρίως λόγω τοπικών αντιδράσεων στην περιοχή της Νέας Μάκρης, την οποία το καλώδιο διασχίζει υπόγεια. Αρκεί να σημειωθεί ότι το υποβρύχιο καλώδιο Νέα Μάκρη - Εύβοια έχει ποντιστεί εδώ και περίπου δύο χρόνια. Ωστόσο η ολοκλήρωση του έργου προϋπολογισμού άνω των 80 εκατομμυρίων ευρώ συνάντησε εμπόδια από προσφυγές κατοίκων στο ΣτΕ, όπως και από την αρνητικές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.

Σύμφωνα με την έκθεση του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς-ΑΔΜΗΕ, πλέον το έργο βρίσκεται στο τελικό στάδιο υλοποίησής του. Έχει ολοκληρωθεί η πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων στο θαλάσσιο χώρο μεταξύ της Εύβοιας και της Νέας Μάκρης και η εγκατάσταση των υπογείων καλωδίων από το σημείο προσαιγειάλωσης μέχρι τον υποσταθμό Νεας Μακρης. Έτσι αναμένονται πλέον οι δοκιμές και η ηλέκτριση του καλωδίου μέσα στον Απρίλιο.

Με την ολοκλήρωση της εναέριας γραμμής Πολυπόταμος – Νότια Εύβοια και την εγκατάσταση των υπογείων καλωδίων μέχρι τον υποσταθμό της Νέας Μάκρης, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί και να είναι έτοιμο να ηλεκτριστεί εντός του 2015. Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο αυτό στην δαπάνη κατασκευής του οποίου συμμετέχουν αναλογικά και οι εταιρείες που έχουν λάβει άδειες για αιολικά πάρκα, αποτελεί προϋπόθεση για την αξιοποίηση του αιολικού δυναμικού της Νότιας Εύβοιας, με τη δημιουργία νέων αιολικών ισχύος άνω των 300 μεγαβάτ και προϋπολογισμού περίπου 700 εκατομμυρίων.
Η Κρήτη

Σε ό,τι αφορά στην υποβρύχια διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, η ολοκλήρωση της οποίας θα μειώσει την επιβάρυνση του συνόλου των καταναλωτών κατά περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο (οι δαπάνες για υγρά καύσιμα των μονάδων των νησιών επιβαρύνουν τους καταναλωτές μέσω του τέλους ΥΚΩ), η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι θα έχει επιτευχθεί μέσα στην τρέχουσα δεκαετία. Ωστόσο και στην περίπτωση αυτή αντιμετωπίζονται δυσκολίες με αντιδράσεις τοπικών φορέων, για τον προτεινόμενο χώρο εγκατάστασης του υποσταθμού από όπου θα ξεκινάει το υποβρύχιο καλώδιο.

Η αρχική πρόταση του ΑΔΜΗΕ για αξιοποίηση του χώρου όπου βρίσκονται οι ρυπαίνουσες μονάδες της ΔΕΗ στα Λινοπεράματα Ηρακλείου, δεν γίνεται αποδεκτή, παρότι είναι η πλέον λειτουργική για τηνομαλή λειτουργία του δικτύου της Κρήτης. Στα τέλη του 2015 σε συνάντηση του Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου του ΑΔΜΗΕ Γιάννη Γιαρέντη με τον Περιφερειάρχη Κρήτης και άλλες τοπικές αρχές, υποδείχθηκε από πλευράς Περιφέρειας η θέση Κορακιά στα όρια των νομών Ηρακλείου και Ρεθύμνου ως η επιθυμητή θέση. Ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει τη θέση αυτή και θα απαντήσει ως προς τη λειτουργικότητα της προτεινόμενης λύσης.

Εν τω μεταξύ ο ΑΔΜΗΕ προωθεί τις προπαρασκευαστικές ενέργειες για την υλοποίηση του έργου με στόχο την επίτευξη της διασύνδεσης μέσα στην τρέχουσα δεκαετία. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη ολοκληρωθεί η προκαταρκτική μελέτη βυθού σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών για την πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων. Ταυτόχρονα ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει τον συσχετισμό και την ένταξη της διασύνδεσης στο σχέδιο "Euro-Asia Interconnector" (Ισραήλ-Κύπρος-Κρήτη- Ηπειρωτική Ελλάδα), το οποίο είναι ήδη ενταγμένο στο Δεκαετές πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς- ENTSO-e και στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Ρroject Common Interest) της ΕΕ.
Κυκλάδες

Τέλος να σημειωθεί ότι μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού, οι εργασίες για την πρώτη φάση του έργου διασύνδεσης των Κυκλάδων (Σύρος-Πάρος-Μύκονος) με το Λαύριο έχουν ξεκινήσει. Η ολοκλήρωση του έργου θα συνεισφέρει τόσο στην αξιοπιστία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων, αλλά και στην ελάφρυνση των καταναλωτών κατά περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.


euro2day.gr