Η Ελλάδα δεν είναι η χώρα που φημίζεται για την πρωτοπορία των επιχειρήσεών της όσον αφορά στην υιοθέτηση νέων τεχνολογικών λύσεων. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και όσον αφορά στο cloud computing, αν και στην προκειμένη περίπτωση έχουμε δει να υπάρχει έντονη κινητικότητα τον τελευταίο χρόνο.
Σε αυτή την κινητικότητα έχει βοηθήσει και το γεγονός ότι αρκετές εταιρείες επικοινωνιών και πληροφορικής έχουν αρχίσει να προωθούν πιο έντονα τις λύσεις που έχουν αναφορικά με το cloud compu-ting, με αποτέλεσμα σταδιακά οι ελληνικές επιχειρήσεις να αρχίζουν να βλέπουν με διαφορετικό μάτι τη συγκεκριμένη προσέγγιση και να κατανοούν τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι αρκετοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι έχουν στραφεί προς το cloud compu-ting με πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση αυτή της hellas online, η οποία είναι από τις εταιρείες που έχουν δώσει μεγάλη έμφαση στον συγκεκριμένο τομέα, προσφέροντας μία ολοκληρωμένη γκάμα υπηρεσιών. Μία άλλη περίπτωση είναι αυτή του ομίλου Quest Holdings, οι εταιρείες του οποίου κινούνται δυναμικά στον χώρο του cloud, με τη UniSystems να προσφέρει, μεταξύ άλλων, υπη-ρεσίες Infrastructure as a Service (IaaS), Platform as a Service (PaaS) και Software as a Service (SaaS), καθώς και εξειδικευμένες υπηρεσίες που αφορούν στον σχεδιασμό, την εγκατάσταση, τη διαχείριση και την τεχνική υποστήριξη συστημάτων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Ο όμιλος Quest λειτουργεί επίσης το QCloud, ένα οικοσύστημα λύσεων για το cloud, ενώ είναι μέτοχος και στη Nubis, μία startup εταιρεία επιχειρηματικού λογισμικού που προσφέρει τις λύσεις της αποκλειστικά μέσω του cloud και έχει ήδη φθάσει τους τριάντα πελάτες.
Αποδοχή
Η αποδοχή από τις ελληνικές εταιρείες δεν είναι ενδεχομένως αντίστοιχη με εκείνη του εξωτερικού, αλλά γενικότερα η αίσθηση που υπάρχει είναι πως οι εγχώριες επιχειρήσεις αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τα οφέλη του cloud. Σε έρευνα του 2013, που πραγματοποίησε η εταιρεία Social Handlers με τη συμμετοχή 347 στελεχών ελληνικών επιχειρήσεων, περίπου τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις απάντησαν ότι εφαρμόζουν λύσεις σε ευρεία έκταση, ενώ μία στις τ'εσσερις είναι σε δοκιμαστικό επίπεδο.
Οι πιο «καλές» υποψήφιες επιχειρηματικές λειτουργίες ώστε να ανέβουν στο «σύννεφο» θεωρούνται το marketing, το e-mail, τα εργαλεία συνεργασίας και η αποθήκευση δεδομένων. Το 38% των συμμετεχόντων συμφώνησε με την επιχειρηματολογία των παρόχων λύσεων cloud ότι το «σύννεφο» είναι ευέλικτο και μπορεί να κλιμακωθεί ή να αποκλιμακωθεί κατά βούληση. Αντίστοιχα, το 33% συμφώνησε με το επιχείρημα ότι με το cloud πληρώνεις μόνο ό,τι χρησιμοποιείς και αυτό είναι προς το συμφέρον σου.
Περίπου τρία στα τέσσερα στελέχη θεωρούν το cloud συνώνυμο με την έννοια του Software as a Service ή για την ακρίβεια, και με αυτήν. Το 56% βάζει στα συνώνυμα και την έννοια του Platform as a Service και το 44% την έννοια του HaaS (Hardware as a Service).Τέλος, σχεδόν τέσσερα στους δέκα προβλέπουν ότι το μέλλον του cloud θα είναι hybrid (συνδυασμός λύσεων public και private cloud).
Οφέλη
Η σημασία του cloud computing για οικονομίες όπως η ελληνική φαίνεται σε μελέτες όπως αυτή που πραγματοποίησε προ διετίας το ΙΟΒΕ. Σύμφωνα με τη μελέτη, η υιοθέτηση τεχνολογιών cloud computing μπορεί να μειώσει σημαντικά τις δαπάνες για hardware και λογισμικό, χωρίς δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών. Λόγω του χαμηλού κόστους ενσωμάτωσης, το cloud computing μπορεί να εφαρμοστεί αμέσως και στον δημόσιο τομέα, ενισχύοντας αποφασιστικά την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης και των συνδεόμενων φορέων. Επίσης οι εφαρμογές του cloud computing μπορούν να βελτιώσουν αποφασιστικά την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς με πολύ μικρότερο κόστος από το υφιστάμενο μοντέλο επενδύσεων μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ακόμα περισσότερες υπηρεσίες και τελικά να αποκτήσουν τεχνολογικό πλεονέκτημα.
Σύμφωνα με τη μελέτη, ακόμα και σε ένα σενάριο ήπιας υιοθέτησης του cloud computing, αυτή η τεχνολογική εξέλιξη μπορεί θα αποφέρει ουσιώδη οφέλη στην ελληνική οικονομία. Με τη συγκέντρωση των IT δαπανών για εξοπλισμό, τεχνογνωσία και ενέργεια, το cloud computing μπορεί να αποφέρει εξοικονόμηση κόστους ύψους 4,8 δισ. ευρώ κατά την επόμενη δεκαετία.
Επιπρόσθετα μέσω της αυξημένης επεκτασιμότητας των οικονομικών δραστηριοτήτων και την εξάλειψη των φραγμών για την είσοδο σε νέες αγορές το cloud computing μπορεί να αποφέρει πρόσθετο όφελος στην οικονομία ύψους 5 δισ. ευρώ. Συνεκτιμώντας τις δευτερεύουσες επιδράσεις από την ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα, το συνολικό όφελος για την Ελλάδα από την υιοθέτηση cloud computing, σύμφωνα με το σενάριο αναφοράς, θα ανέλθει στα 16 δισ. ευρώ, ενώ θα συμβάλει και στη δημιουργία περίπου 38.000 θέσεων εργασίας.
Hellas online
Προσφέρει πλήρη γκάμα υπηρεσιών
Η hellas online, ένας από τους μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ευρυζωνικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, από τα μέσα του 2012 προσφέρει το hol cloud, μία ομπρέλα υπηρεσιών που συνδυάζουν πόρους ΙΤ υποδομής (IaaS) και διαδικτυακής πρόσβασης.
Οι υπηρεσίες hol cloud εξασφαλίζουν δυνατότητες για «γενναίες» οικονομίες κλίμακας και μείωση του TCO (Total Cost of Ownership) των ΙΤ υποδομών, με τη μετατροπή μεγάλου ποσοστού του ΙΤ Capex σε Opex. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της εξασφάλισης αδιάλειπτης, ασφαλούς και δυναμικής χρήσης (pay as you grow) απεριόριστων πόρων IT υποδομής που βρίσκονται στο ιδιωτικό Data Center της hellas online, το οποίο κατασκευάστηκε στην Ελλάδα με τις πλέον σύγχρονες και πιστοποιημένες προδιαγραφές (Tier III), παράλληλα με την εξασφαλισμένη διαδικτυακή πρόσβαση.
Τεχνολογία αιχμής
Η αρχιτεκτονική των υπηρεσιών βασίζεται στις υποδομές κορυφαίων παγκοσμίως συνεργατών, όπως η Cisco, η VMware, η NetApp η Intracom Telecom, η Asigra και η Desktone - ενώ η πρόσβαση στις υπηρεσίες hol cloud γίνεται μέσω του σύγχρονου, ιδιόκτητου δικτύου οπτικών ινών της hellas online (5.000+ χλμ.) που φτάνει σε 50 νομούς και 141 πόλεις. Στον τομέα της ασφάλειας η υποδομή hol cloud είναι σχεδιασμένη βάσει των κανονισμών της Αρχής Διασφάλισης του Απόρρητου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) και της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), με γνώμονα τη συμμόρφωση στο Ελληνικό Δίκαιο και με εφαρμογή όλων των διαδικαστικών και τεχνικών δικλείδων ασφαλείας που προτείνονται από την ENISA (European Network and Information Security Agency) και το CSA (Cloud Security Alliance) - ενώ πραγματοποιείται συνεχής έλεγχος και διαπίστευση δικλίδων ασφαλείας από την Encode SA, πρωτοπόρο εταιρεία στον τομέα της ασφάλειας πληροφοριών. Η εταιρεία έχει και την πρώτη πιστοποίηση στην Ελλάδα ISO 27001 για cloud operations, ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τη διαχείριση ασφάλειας των πληροφοριών.
Τι κερδίζουν οι επιχειρήσεις
End-to-end SLA: Το SLA (Service Level Agreement) που προσφέρει η hellas online είναι μοναδικό στην ελληνική αγορά και αντίστοιχο εκείνου που παρέχεται από μεγάλους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους στο εξωτερικό. Με το SLA του hol cloud διασφαλίζεται η συνολική κάλυψη της κάθε επιχείρησης, ως προς τη μέγιστη ποιότητα υπηρεσιών, τόσο για τις υπηρεσίες ΙΤ όσο και για τα τηλεπικοινωνιακά κυκλώματα πρόσβασης, από έναν και μόνον πάροχο με μία ενιαία σύμβαση υποστήριξης.
- Απόλυτη ασφάλεια των δεδομένων της τόσο σε επίπεδο φυσικής πρόσβασης όσο και σε επίπεδο δικτύου, λογισμικού και αποθήκευσης (πιστοποίηση ISO27001).
- Δυνατότητα πλήρους προσαρμογής και διαμόρφωσης των υπηρεσιών.
- Σημαντική μείωση της επένδυσης για αγορά και αναβάθμιση ΙΤ υποδομής και εξοπλισμού.
- Εύκολη διαχείριση των ΙΤ πόρων μέσω μιας ενιαίας διαχειριστικής εφαρμογής (hol management platform).
- Πρόσβαση τις υπηρεσίες cloud 24x7x365 από οπουδήποτε μέσω Internet ή/και MPLS VPN.
- Αποδέσμευση από λειτουργία, συντήρηση και προγραμματισμό επέκτασης της ΙΤ υποδομής.
Υπηρεσίες
H hellas online προσφέρει υπηρεσίες cloud που καλύπτονται με end-to-end SLA και στο μοντέλο Infrastructure as a Service (IaaS):
- hol virtual cloud server (VCS).
- hol cloud storage.
- hol cloud backup.
H hellas online παρέχει, πλέον, και υπηρεσίες Disaster Recovery as a Service (DRaaS), Security as a Service (SecaaS), καθώς και Desktop as a Service (DaaS - desktop virtualization), εμπλουτίζοντας σημαντικά τη portfolio των λύσεών της.
Υλοποιώντας το cloud
Τα σημεία που πρέπει να προσέξουν οι εταιρείες
Οι συμβουλές που δίνουν οι ειδικοί όσον αφορά τι πρέπει να λάβει υπόψη της μία επιχείρηση πριν από τη μετάβαση
Σε περίπτωση που μία επιχείρηση αποφασίσει να κοιτάξει προς την πλευρά του cloud, υπάρχουν αρκετά σημεία που πρέπει να προσέξει, όπως:
- Δεν υπάρχει μία λύση cloud που να καλύπτει τις ανάγκες όλων των επιχειρήσεων. Κάθε εταιρεία ή οργανισμός θα πρέπει να καθορίσει τις ανάγκες της και να επιλέξει ανάμεσα στις διάφορες λύσεις που υπάρχουν.
- Η διαδικασία μετάβασης στο cloud πρέπει να γίνει σταδιακά, ενώ θα πρέπει να τονισθεί ότι δεν πρέπει να συγχέουμε το cloud με το virtualization. Το δεύτερο είναι σημαντικό για το πρώτο μεν, αλλά το cloυd αποτελεί την ανάδειξη της virtualized υποδομής σε δυναμικά κλιμακούμενη, ευέλικτη και προσβάσιμη από παντού, συνήθως μέσω της πλατφόρμας τρίτων εταιρειών. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί κανείς να αλλάζει πάροχο υπηρεσιών cloud εύκολα και σε βραχύ χρονικό διάστημα.
- Η εταιρεία πρέπει να αποφασίσει πώς θα γίνει το χρονοδιάγραμμα της μετάβασης και να επιλέξει τις υποδομές, τα δεδομένα και τις εφαρμογές που θα μετακινηθούν προς το «σύννεφο». Διαδικασία που χρειάζεται μεγάλη προσοχή.
- Ενα άλλο σημείο που χρήζει προσοχής είναι η γεωγραφική τοποθεσία του cloud. Ως γνωστόν, το cloud δεν «ζει» στα σύννεφα, αλλά σε data centers που βρίσκονται σε διάφορες τοποθεσίες. Είναι σημαντικό για την επιχείρηση να ξέρει πού βρίσκονται τα δεδομένα της, αλλά και η cloud υποδομή που χρησιμοποιεί να μπορεί να προσφέρει και φυσική πρόσβαση στα δεδομένα αν το επιθυμεί και, φυσικά, να μην υπάρχει πρόβλημα με ρυθμιστικές-κανονιστικές αρχές που συχνά επιβάλλουν περιορισμούς σχετικά με τη γεωγραφική αποθήκευση δεδομένων.
- Η ταχύτητα διασύνδεσης με την υποδομή cloud είναι τεράστιας σημασίας, διότι μέσω αυτής επιτυγχάνεται η επιτυχής ή μη μετάβαση και «ζωή» των συστημάτων και εφαρμογών στο cloud. Εδώ μείζονα ρόλο παίζουν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι και, συγκεκριμένα, αυτοί που μπορούν να προσφέρουν και να εγγυηθούν την ποιότητα της κάθε υπηρεσίας cloud, απ' άκρου εις άκρον. Ένα παράδειγμα τέτοιου παρόχου στην Ελλάδα, για παράδειγμα, είναι η hellas online.
- Η υποστήριξη των υπηρεσιών. Με δεδομένο πως μέρος ή όλη η υποδομή πληροφορικής της επιχείρησης «τρέχει» εκτός αυτής, θα πρέπει να είναι απόλυτα ξεκάθαρο το πλαίσιο και οι χρόνοι απόκρισης και επίλυσης τεχνικών προβλημάτων και υποστήριξης από τον πάροχο υπηρεσιών cloud.
- Το κόστος, δεδομένου ότι το cloud μπορεί να προσφέρει σημαντικές μειώσεις κόστους, εφόσον η επιχείρηση έχει ξεκάθαρη εικόνα για τις δαπάνες της σχετικά με τη χρήση των πληροφοριακών συστημάτων της.
Πρέπει να γνωρίζει δηλαδή τι πληρώνει τώρα σε υποδομή πληροφοριακών συστημάτων, διαχείριση εφαρμογών, αποσβέσεις -των αναγκών της σε βάθος τριετίας ή πενταετίας τουλάχιστον, αν υπάρχει ή θα υπάρξει η ανάγκη ευελιξίας και δυναμικής κλιμάκωσης - αποκλιμάκωσης του μεγέθους της υποδομής και του όγκου δεδομένων που διαχειρίζεται, αν οι εφαρμογές που χρησιμοποιούνται μπορούν να μεταφερθούν σε υποδομή cloud, χωρίς να απαιτούνται έξτρα κόστη (για παράδειγμα σε έξτρα χωρητικότητα) κ.λπ.
imerisia.gr