Στην ψηφιακή εποχή (επιτέλους...) τα ελληνικά τελωνεία

Με το ICISnet τελωνειακοί, συναλλασσόμενες εταιρείες και επαγγελματίες θα απαλλαγούν μία και καλή από τη... χαρτούρα. Σε λειτουργία το σύστημα, μετά τα προβλήματα των πρώτων δέκα ημερών.
Επιτέλους, «οι Ηλεκτρονικές Εφαρμογές του ICISnet είναι διαθέσιμες σε παραγωγική λειτουργία», όπως μας πληροφόρησε εχθές η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, μετά από ένα δεκαήμερο προβλημάτων και δυσλειτουργιών για τα τελωνεία και τους συναλλασσόμενους. 

Τα υποσυστήματα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Σύστηματος Τελωνείων, του ΙCISnet, ήταν προγραμματισμένα να ανοίξουν λειτουργικά στις 3 Δεκεμβρίου, αλλά το σύστημα…έπεφτε με αποτέλεσμα προβλήματα και δυσλειτουργίες, ειδικά για τα μεγάλα τελωνεία όπως το Β’ Θεσσαλονίκης, που σημειωτέον είναι το μεγαλύτερο της χώρας στη Διαμετακόμιση. 

Το ΙCISnet είχε τα …προβληματάκια του, τέτοια που ανάγκασαν τους υπαλλήλους να γυρίσουν στο χαρτί και το μολύβι. Ωστόσο, για να είμαστε δίκαιοι, η διεθνής πρακτική δείχνει ότι μία μετάβαση σε ένα νέο ολοκληρωμένο ψηφιακό περιβάλλον, δε γίνεται ποτέ δίχως δυσκολίες τεχνικές αλλά και προσαρμογής. 

Με το ICISnet, τελωνειακοί, συναλλασσόμενες εταιρείες και επαγγελματίες θα απαλλαγούν μία και καλή από τη χαρτούρα. Η εφαρμογή της Κοινοτικής και της εθνικής τελωνειακής νομοθεσίας απλουστεύεται, η διαφάνεια των συναλλαγών θα είναι… διαυγέστερη, ενώ η εξοικονόμηση σε εργατοώρες και κόστος θα είναι πολύ μεγάλη, σε ένα σύστημα διαλειτουργικό. 

Για τα ελληνικά τελωνεία, που είναι επιβαρυμένα από τις πολλές πλέον ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό αλλά και τις πολλές διαδικασίες που επιβάλλει η κοινοτική νομοθεσία, ειδικά στη διαμετακόμιση, το ICISnet μπορεί να αποτελέσει την απάντηση στο πρόβλημα, αν μάλιστα οι επιχειρήσεις που διενεργούν τελωνειακές συναλλαγές, κάνουν το οργανωτικό βήμα που απαιτείται, προκειμένου να αποκτήσουν πιστοποιητικό Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα.

Το πιστοποιητικό θα διευκολύνει τελωνειακούς και επιχειρήσεις από τη στιγμή που οι φορείς που εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα- μεταφορείς, εξαγωγείς, εκτελωνιστές, διαχειριστές αποθηκών- εξασφαλίζουν συνθήκες ασφάλειας και προστασίας για τα προϊόντα που διακινούν. 

Σήμερα, με τις απαιτήσεις που υπάρχουν από τις τελωνειακές υπηρεσίες που αιμορραγούν σε προσωπικό, αφού οι υπάλληλοι που μπορούν να βγουν στη σύνταξη σπεύδουν να αποχωρήσουν, η απάντηση στο πρόβλημα βρίσκεται αφ’ενός στη μετάβαση στο ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό περιβάλλον και, αφ’ ετέρου, στην καλύτερη οργάνωση των επιχειρήσεων.

Για να βελτιωθούν σε πρώτο χρόνο οι συνθήκες λειτουργίας των τελωνειακών, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν οι φορείς του εξωτερικού εμπορίου αλλά και οι ίδιοι οι τελωνειακοί, θα πρέπει στη Θεσσαλονίκη να γίνει το επόμενο βήμα στις συγχωνεύσεις, δηλαδή να συγχωνευθούν το Α’ με το Β’ Τελωνεία, έτσι ώστε το Β’, από το οποίο θα γίνονται οι εξαγωγές και εισαγωγές του Α’, να ενισχυθεί σε προσωπικό ( έχει 40 υπαλλήλους από 74 το 2010). 

της Άννης Καρολίδου
voria.gr