Όλα τα σενάρια για αναδιάρθρωση ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ

Μπορεί η βασική πρόταση των συμβούλων για το μέλλον των ΛΑΡΚΟ, ΕΛΒΟ και Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) να είναι η εκκαθάριση εν λειτουργία, αλλά μέχρι και σήμερα δεν έχει αποκλειστεί κατά 100% το ενδεχόμενο κάποια από τις ΔΕΚΟ να κλείσει οριστικά. Στη διαδικασία της εξεύρεσης της καλύτερης λύσης, έχει προκύψει μια σειρά προβλημάτων τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις «δένουν τα χέρια» της κυβέρνησης.

Σε κάθε περίπτωση, τα αρμόδια κατά περίπτωση υπουργεία προσπαθούν να βρουν λύσεις ώστε οι επιχειρήσεις να μην κλείσουν. Αλλωστε, και οι τρεις ΔΕΚΟ βρίσκονται στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν θέλει να επιβληθεί κάποιο «λουκέτο», γιατί σε αυτήν την περίπτωση θα δημιουργηθεί «τρύπα» στο ήδη προβληματικό -ως προς την ταχύτητα υλοποίησής του- πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Το ζητούμενο, όπως αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες, δεν είναι να κλείσουν οι επιχειρήσεις, αλλά να προχωρήσει η αναδιάρθρωσή τους ώστε να βρεθούν επενδυτές που θα θέλουν να αναλάβουν τη διαχείριση των επιχειρήσεων με το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για το ελληνικό Δημόσιο. Μάλιστα, ειδικά για την ΕΛΒΟ και τα ΕΑΣ, υπάρχει και ο παράγοντας της διατήρησης των επιχειρήσεων για λόγους εθνικής ασφάλειας.

Ηδη, την εβδομάδα που πέρασε υπήρξαν συναντήσεις μεταξύ του οικονομικού επιτελείου και των συμβούλων που έχει προσλάβει το Δημόσιο για να καταρτίσουν τα σχέδια αναδιάρθρωση των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ. Οι συσκέψεις θα συνεχιστούν και αυτή την εβδομάδα, όπως και η αλληλογραφία με την Κομισιόν για την περίπτωση της ΛΑΡΚΟ. Τη Δευτέρα, αναμένεται να πραγματοποιηθούν συσκέψεις για το μέλλον των ΕΑΣ με στόχο να έχουν οριστικοποιηθεί οι αποφάσεις έως την Τετάρτη.

Υπενθυμίζεται ότι τα σχέδια αναδιάρθρωσης των τριών αυτών ΔΕΚΟ αποτελούν προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της υποδόσης ύψους 1 δισ. ευρώ που έχει προγραμματιστεί να εκταμιευθεί στις αρχές Οκτωβρίου. Τα σχέδια θα πρέπει να είναι έτοιμα και να έχουν εγκριθεί έως τις 31 Αυγούστου, ώστε να ξεκινήσει άμεσα η εφαρμογή τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το μέλλον των ΕΑΣ φαίνεται να είναι το πλέον δυσοίωνο. Ωστόσο, το μεγαλύτερο «αγκάθι» είναι η ΛΑΡΚΟ, καθώς υπάρχουν διαφωνίες με την Κομισιόν για τον τρόπο αξιοποίησης της επιχείρησης. Ειδικότερα:

1. ΕΑΣ. Στόχος είναι να προχωρήσει η εκκαθάριση της εταιρείας με αυτήν να είναι σε λειτουργία. Πάντως, οι σύμβουλοι που έχουν ετοιμάσει το σχέδιο αναδιάρθρωσής της έχουν προτείνει μεταξύ άλλων τη συρρίκνωση της επιχείρησης κατά 80% σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Αυτή τη στιγμή η εταιρεία διαθέτει εγκαταστάσεις σε Υμηττό, Αίγιο, Ελευσίνα, Μάντρα και Λαύριο, ενώ απασχολεί περίπου 850 εργαζομένους. Επίσης, έχει δύο θυγατρικές εταιρείες. Την Ηλεκτρομηχανική Κύμης και τη Μεταλλοβιομηχανική Ηπείρου, που κατασκευάζει του δίσκους για το ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ειδικά για την εταιρεία στην Ηπειρο υπάρχει ενδιαφέρον από αγοραστές.

Επίσης, το υπουργείο Αμυνας επιμένει ότι η εταιρεία θα πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί καθώς υπάρχουν λόγοι εθνικής ασφάλειας που εξυπηρετεί. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2013, η εταιρεία εμφάνισε έλλειμμα 84,38 εκατ. ευρώ το 2011, το οποίο αναμένεται να υποχωρήσει στα 45 εκατ. ευρώ φέτος, εξαιτίας κυρίως της μείωσης των δαπανών της.

2. ΕΛΒΟ. Πρόκειται για τη ΔΕΚΟ με τις καλύτερες προοπτικές. Το προσωπικό της έχει ήδη περιοριστεί στα 300 άτομα από 800 άτομα, αλλά τα τελευταία δύο χρόνια έχει χρειαστεί το Δημόσιο να διαθέσει συνολικά 90 εκατ. ευρώ στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου που έχει πραγματοποιήσει η επιχείρηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση που υπάρχει για την ΕΛΒΟ είναι να τοποθετηθεί εκκαθαριστής που θα ξεκινήσει τη διαδικασία διαγραφής χρεών και πώλησης μονάδων της εταιρείας. Το οικονομικό επιτελείο θεωρεί ότι μπορούν ορισμένα κομμάτια της επιχείρησης να παραμείνουν κρατικά. Για φέτος εκτιμάται ότι η εταιρεία θα παρουσιάσει έλλειμμα 15 εκατ. ευρώ από 21,29 εκατ. ευρώ που ήταν το 2011.

3. ΛΑΡΚΟ. Είναι η πιο περίπλοκη περίπτωση, καθώς εμπλέκεται και η Κομισιόν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαφωνεί με την ενιαία πώληση των εργοστασίων και των ορυχείων της ΛΑΡΚΟ και ζητεί από την Ελλάδα να τακτοποιήσει την υπόθεση παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 130 εκατ. ευρώ, εάν θέλει να αποκρατικοποιήσει ενιαία τη ΛΑΡΚΟ. Από την άλλη πλευρά, στο οικονομικό επιτελείο θεωρούν ότι αν δεν πωληθεί ενιαία η επιχείρηση (δηλαδή μόνο το εργοστάσιο, χωρίς τα ορυχεία), δεν θα βρεθεί επενδυτής που να δείξει ενδιαφέρον. Ετσι, αυτές τις ημέρες γίνονται διαρκώς διαπραγματεύσεις για να κλείσει το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων, χωρίς ωστόσο να μπορεί να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο να κλείσει εντέλει η εταιρεία.




του Σωτήρη Νίκα
kathimerini.gr