Φουλ μηχανές για την υποδοχή του TAP

Τόσο για τους ανθρώπους του ΤΑΡ όσο και για τους εμπλεκόμενους φορείς της κεντρικής διοίκησης, το έργο του αγωγού έχει ήδη ξεκινήσει, με στόχο οι προκαταρκτικές ενέργειες να επιτρέψουν την έναρξη της κατασκευής του περίπου στο τέλος του 2014.

Μετά την ολοκλήρωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα του αγωγού Θεσσαλονίκη-Ελληνοαλβανικά σύνορα, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένονται οι παρατηρήσεις των υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ για την αντίστοιχη μελέτη που κατατέθηκε στο υπουργείο και αφορά το ανατολικό τμήμα του αγωγού, Θεσσαλονίκη Κήποι Έβρου, προκειμένου η μελέτη να συμπληρωθεί και να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Έτσι στη συνέχεια, ξεκινούν οι προετοιμασίες για τη λήψη των περίπου 12 αδειών που απαιτούνται για το έργο και οι οποίες θα ληφθούν από τα αρμόδια υπουργεία ΥΠΕΚΑ και Ανάπτυξης, όπως και από τους φορείς της διευρυμένης τοπικής αυτοδιοίκησης, Περιφέρειες κλπ.

Τόσο για τους ανθρώπους του ΤΑΡ, όσο και για τους εμπλεκόμενους φορείς της κεντρικής διοίκησης, το έργο του αγωγού έχει ήδη ξεκινήσει, με στόχο οι προκαταρκτικές ενέργειες να επιτρέψουν την έναρξη της κατασκευής του περί το τέλος του 2014. Ως γνωστόν ο αγωγός διανύει περίπου 550 χιλιόμετρα επί ελληνικού εδάφους, ενώ το σύνολο της επένδυσης ύψους άνω των 1,5 δισ. ευρώ, θα αποτελέσει άμεση ξένη επένδυση χωρίς να ενταχθεί σε αναπτυξιακά ή άλλα επιδοτούμενα προγράμματα.

Σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους φορείς, η συνεργασία του ΤΑΡ με τα αρμόδια υπουργεία εξελίσσεται ικανοποιητικά και χωρίς προβλήματα. Τονίζουν δε σχετικά όλα τα θέματα που αφορούν την κατασκευαστική φάση του έργου, τις αδειοδοτήσεις κλπ, καλύπτονται πλήρως από τη συμφωνία μεταξύ Ελληνικής Κυβέρνησης και ΤΑΡ στις 26 Ιουνίου (Host Government Agreement) η οποία δεσμεύει τα δύο μέρη και πρόκειται να κατατεθεί για επικύρωση στη Βουλή. Επίσης ότι το υπουργείο ΥΠΕΚΑ είναι αυτό που έχει τη μεγαλύτερη εμπλοκή με το έργο, καθώς καλύπτει τα θέματα χωροταξίας και ενέργειας.

Σε επίπεδο ενημέρωσης τοπικών φορέων κλπ, οι επικεφαλής του ΤΑΡ στην Ελλάδα, ξεκινούν κύκλο παρουσιάσεων του έργου προς τους Περιφερειάρχες, Νομάρχες και Δημάρχους, από τα όρια ευθύνης των οποίων διέρχεται ο αγωγός. Ήδη έχουν προγραμματιστεί συναντήσεις με τους Δημάρχους Θεσσαλονίκης, Καστοριάς, Σερρών, Κομοτηνής. Επίσης τεχνικά κλιμάκια που ασχολούνται με την κτηματογράφηση των περιοχών από όπου θα περάσει ο αγωγός, έχουν ξεκινήσει τις επαφές με τους δημάρχους για τις λεπτομέρειες του έργου.

Συναντήσεις έχουν γίνει με του Δήμαρχους Αμυνταίου και Σκύδρας, ενώ θα ακολουθήσουν και με όλους τους υπόλοιπους. Όπως μαθαίνει το euro2day, ο Δήμαρχος Αμυνταίου Μάκης Ιωσηφίδης, έθεσε θέματα τα οποία ο Δήμος θεωρεί ζωτικής σημασίας, όπως την πρόβλεψη της δυνατότητας σύνδεσης με τον αγωγό τοπικού δικτύου για μελλοντική χρήση του φυσικού αερίου στην τηλεθέρμανση της περιοχής, σε περίπτωση μ παύσης της λειτουργίας του ΑΗΣ Αμυνταίου της ΔΕΗ.

Σε ό,τι δε αφορά στις απαλλοτριώσεις, ο Δήμαρχος Αμυνταίου τόνισε ότι αυτές καλό είναι να γίνουν σε συμφωνία με τους ιδιοκτήτες και όχι με τη μέθοδο της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, ώστε να εξασφαλιστεί η κοινωνική συναίνεση. Τέλος, διατύπωσε το αίτημα κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου να απασχοληθεί ανθρώπινο δυναμικό από την περιοχή.


Στην Ουάσιγκτον

Το Κογκρέσο των ΗΠΑ για το ρόλο του αγωγού ΤΑΡ στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης με φυσικό αέριο, ενημέρωσαν ο πρέσβης της Ελλάδας στην Ουάσιγκτον Χρίστος Παναγόπουλος, από κοινού με τους πρέσβεις του Αζερμπαϊτζάν και της Αλβανίας, καθώς και με εκπρόσωπο της ιταλικής πρεσβείας.

H εκδήλωση έδωσε τη δυνατότητα στην ελληνική πλευρά να ενημερώσει επαγγελματικά στελέχη του Κογκρέσου για τη στρατηγική σημασία, αλλά και τα πλεονεκτήματα του αγωγού αυτού, υπό το ευρύτερο πρίσμα των προσπαθειών για τη διασφάλιση και διαφοροποίηση ενεργειακών πόρων και οδών.




του Μιχάλη Καϊταντζίδη
euro2day.gr