Μάχη προσφορών στην αεροπορική αγορά

Σε.. αερομαχίες επιδίδονται στο εσωτερικό της χώρας οι δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες Aegean Airlines και Olympic Air οι οποίες με μειωμένους ναύλους και προσφορές επιχειρούν να κρατήσουν το μερίδιό τους από τις εταιρείες χαμηλού κόστους που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας τη θερινή περίοδο με πλήθος πτήσεων και ιδιαίτερα χαμηλούς ναύλους.

Η ζήτηση στην αεροπορική αγορά εσωτερικού της χώρας μας έχει υποχωρήσει κατά 45% τα τελευταία τέσσερα χρόνια κάνοντας την επιβίωση των αεροπορικών εταιρειών ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα. Κύκλοι της αγοράς τονίζουν ότι οι δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες έχουν πλέον μεγάλους ανταγωνιστές εταιρείες χαμηλού κόστους όπως η Easy Jet και η Ryan Air, που επιχειρούν στην Ελλάδα αυτό το καλοκαίρι με συνολικά 28 αεροσκάφη.

Στο πλαίσιο αυτό Aegean Airlines και Olympic Air μειώνουν τις τιμές των ναύλων για να κερδίσουν μερίδιο αγοράς περιμένοντας την απόφαση της Ε.Ε. για την εξαγορά της δεύτερης από την πρώτη. Αλλά και οι ξένες αεροπορικές που επιχειρούν στο εσωτερικό της χώρας υιοθετούν χαμηλότερους ναύλους και μεγάλες προσφορές προκειμένου να αντιμετωπίζουν την ολοένα και χαμηλότερη ζήτηση. Κερδισμένος από τη νέα πραγματικότητα ο επιβάτης που απολαμβάνει μετακίνηση με χαμηλούς ναύλους.

Δεν είναι τυχαίο ότι η διοίκηση της Aegean ανακοινώνοντας την αύξηση της επιβατικής κίνησης στο εξωτερικό δίκτυο του δίμηνο Μαΐου - Ιουνίου μίλησε για μεγάλη πτώση στο εσωτερικό της χώρας την οποία αναγκάζεται να αντιμετωπίζει με όλο και χαμηλότερους ναύλους.


Η εξαγορά

Η επικείμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean η οποία τελεί υπό την έγκρισης της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε. ακόμα και αν δεν γίνει δεκτή τότε το ποσό των 20 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει ήδη καταβληθεί από την Aegean, θα αποτελέσει μειοψηφική συμμετοχή της (19,9%) στο μετοχικό κεφάλαιο της Olympic Air.

Στο πλαίσιο αυτό ακόμα και αν υπάρξει αρνητική απόφαση της Ε.Ε. για την εξαγορά οι δύο εταιρείες θα έχουν πλέον συνεργασία με βασικό στόχο να γίνουν οικονομίες κλίμακας. Ωστόσο, σε περίπτωση που η συμφωνία γίνει δεκτή από την Ε.Ε. τότε το οικονομικό όφελος των συνεργιών υπολογίζεται στα 40 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Και αυτό γιατί η έγκριση της εξαγοράς θα έχει ως συνέπεια την ενοποίηση σε κοινό σχήμα των διοικητικών, οικονομικών και τεχνικών υπηρεσιών των δύο εταιρειών από τις οποίες θα προκύψει το άμεσο οικονομικό όφελος.

Παράλληλα, όμως, θα υπάρχουν επιπλέον κέρδη τα οποία αφορούν στην συμπληρωματική εκμετάλλευση γραμμών, που θα μπορούν πλέον να λειτουργούν με όρους κερδοφορίας, ενώ καλύτερη υπολογίζεται ότι θα είναι και η διασύνδεση εσωτερικού και εξωτερικού. Η συμφωνία της Aegean με την ΜΙG, που υπεγράφη τον περασμένο Οκτώβριο, ορίζει το τίμημα της εξαγοράς στα 72 εκατομμύρια.


ΔΑΑ και low cost

Πόλος έλξης εταιρειών χαμηλού κόστους γίνεται ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ο οποίος, ωστόσο, παρουσιάζει το πρώτο εξάμηνο του έτους μειωμένη επιβατική κίνηση κατά 6,3% σε σχέση με πέρυσι.

Σήμερα δραστηριοποιούνται στον ΔΑΑ 11 εταιρείες χαμηλού κόστους οι οποίες αποτελούν το 20% των εταιρειών που πετούν συνολικά από και προς την Αθήνα και οι επιβάτες που ταξιδεύουν με αυτές είναι περίπου το 10% της διεθνούς κίνησης του «Eλ. Βενιζέλος».

Γεγονός πάντως παραμένει ότι η πλειονότητα των χαμηλού κόστους αεροπορικών εταιρειών δραστηριοποιείται στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, όπου το κόστος χρήσης είναι σημαντικά μειωμένο σε σχέση με αυτό του ΔΑΑ, με το επίπεδο των υπηρεσιών, ωστόσο, να μη διατηρείται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Τουριστικοί φορείς και εκπρόσωποι αεροπορικών εταιρειών, επιμένουν πάντως, ότι ενόψει και της έναρξης των διαπραγματεύσεων για την επέκταση της σύμβασης εκμετάλλευσης του ΔΑΑ θα πρέπει να ζητηθεί ως αντάλλαγμα η μείωση των τελών. Δεν είναι τυχαίο ότι η φετινή θερινή περίοδος ξεκίνησε με την... επίθεση της ιρλανδικής Ryanair κατά του αεροδρομίου της Αθήνας, από τη διοίκηση του οποίου και ζήτησε μηδενισμό των τελών για κάθε νέα σύνδεση που θα ανοίξει η εταιρεία από την Αθήνα, προκειμένου να φέρει στη χώρα, όπως υποστήριξε, 10 εκατομμύρια ταξιδιώτες.


Η Κωνσταντινούπολη

Κορυφώνεται ο ανταγωνισμός στο δρομολόγιο Αθήνα - Κωνσταντινούπολη, μετά και την έναρξη καθημερινών τακτικών πτήσεων από την Pegasus Airlines, την μεγαλύτερη εταιρεία χαμηλού κόστους της Τουρκίας. Το εν λόγω δρομολόγιο πραγματοποιείται επίσης από τις Aegean Airlines, Olympic Air και Τurkish Airlines.

H low cost τουρκική εταιρεία, ξεκίνησε να πετά στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών απευθείας από την Σμύρνη στις 2 Οκτωβρίου 2009, συνδέοντας με την πτήση αυτή την Αθήνα με τρεις διεθνείς και πέντε εσωτερικούς προορισμούς στην Τουρκία, μεταφέροντας στη συγκεκριμένη γραμμή 49.817 επιβάτες σε τρία χρόνια, ενώ, με το νέο τακτικό δρομολόγιο Αθήνα - Κωνσταντινούπολη, με τιμές που ξεκινούν από 49,99 ευρώ, παρέχεται η δυνατότητα στο ελληνικό επιβατικό κοινό να πετάξει σε συνολικά 49 προορισμούς.

Παράλληλα, όπως τόνισε πρόσφατα σε σχετική εκδήλωση η αντιπρόεδρος της Pegasus Airlines και επικεφαλής της εμπορικής διεύθυνσης Guliz Ozturk, οι τουρίστες από την Τουρκία, θα έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν τις πτήσεις «Atina by Pegasus».

Oπως ανέφερε η κυρία Ozturk, το 2012, το σύνολο των διεθνών επιβατών και των επιβατών εσωτερικού αυξήθηκε κατά 20% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φθάνοντας τα 13,6 εκατομμύρια πέρυσι -και, συνολικά, από την πρώτη πτήση της εταιρείας το 2005, τα 52,4 εκατομμύρια. Μεταξύ 2005 και 2012, μετέφερε το 27% με τιμές κάτω από 21,28 ευρώ και το 74% με τιμές κάτω από 42,56 ευρώ.


Μικρή ανάκαμψη στο αεροδρόμιο της Αθήνας

Ο ΔΑΑ σε αριθμούς: Στο πρώτο εξάμηνο του έτους η επιβατική κίνηση καταγράφεται μειωμένη κατά 6,3% σε σχέση με πέρυσι με τον αριθμό των επιβατών που διακινήθηκαν να ανέρχεται σε 5,53 εκατομμύρια έναντι 5,9 εκατομμυρίων στο αντίστοιχο διάστημα του 2012. Οι απώλειες μοιράζονται εξίσου μεταξύ των επιβατών εσωτερικού και εξωτερικού με την κίνηση εντός Ελλάδας να καταγράφεται μειωμένη κατά 7%, ενώ αυτή του εξωτερικού σε επίπεδο εξαμήνου ήταν μειωμένη κατά 5,9%.

Ωστόσο, η θετική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, ύστερα από ένα τετράμηνο πτώσης, οι επιδόσεις του ΔΑΑ καταγράφονται σαφώς βελτιωμένες καθώς τον Μάιο σημειώθηκε αύξηση 1,6% της κίνησης, ενώ τον Ιούνιο καταγράφηκε μικρή υποχώρηση κατά 1,7% του αριθμού των επιβατών.

Βεβαίως δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι οι δύο αντίστοιχοι μήνες του προηγούμενου έτους είχαν χαρακτηριστεί από έντονη πολιτική αβεβαιότητα στη χώρας μας, καθώς είχαν συμβεί οι δύο εκλογικές αναμετρήσεις που σαφώς είχαν επηρεάσει τη ζήτηση για ταξίδια προς την Ελλάδα από το εξωτερικό.

Σύμφωνα με τον ΔΑΑ κατά τον Ιούνιο ο αριθμός των ξένων επισκεπτών παρουσίασε αύξηση κατά 14%. Επιπλέον επισημαίνεται ότι οι ενδείξεις για συνεχιζόμενη σταδιακή ανάκαμψη της εισερχόμενης κίνησης των κατοίκων εξωτερικού αντανακλάται και στις εντυπωσιακά υψηλές πληρότητες των διεθνών πτήσεων, που βρίσκονται στο επίπεδο του 83% κατά μέσο όρο.




Της Μαρίας Μόσχου
imerisia.gr