Logistics: Η ευκαιρία για την ελληνική αντεπίθεση

του Βασίλη Μπαρμπαγιάννη* |
Πώς μπορεί η Ελλάδα να προσελκύσει πολυεθνικές. Ο ρόλος της ως Hub, η γεωγραφική θέση και η ευκαιρία στο χώρο των logistics. Οι μεταφορές transit και το πολλαπλασιαστικό όφελος. Γράφει ο Β. Μπαρμπαγιάννης.

Τα τελευταία χρόνια μεγάλες αλλαγές έχουν συντελεστεί σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, στις εμπορευματικές ροές και στους μεταφορικούς άξονες. Οι αλλαγές στη διεθνή οικονομία μεταβάλλουν τους ρυθμούς, τον τρόπο και τη μεθοδολογία με την οποία λειτουργούν έως σήμερα τα πλοία και τα τρένα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το λιμάνι του Πειραιά, και γενικότερα τα ελληνικά λιμάνια, που εδώ και πάρα πολλά χρόνια ήταν «παραγκωνισμένο» σημείο αναφοράς στον χάρτη των εμπορευματικών μεταφορών. Ο λόγος; Άλλα λιμάνια της Ευρώπης, τα οποία είχαν πιο σύγχρονο εξοπλισμό και αρτιότερες υποδομές, σταθερή εμπορική πολιτική και ήρεμη εργασιακή κοινωνία, επί σειρά δεκαετιών εκμεταλλεύτηκαν το διαμετακομιστικό έργο. Τώρα όμως τα πράγματα αρχίζουν να διαφοροποιούνται.

Πλέον μπορούμε να πούμε ότι έχουν ξεπεραστεί πολλές δυσκολίες και με τις επενδύσεις που έχουν γίνει, κυρίως στο λιμάνι του Πειραιά. Ήδη, έχουμε αρχίσει να εκμεταλλευόμαστε τις δυνατότητες που έχει η χώρα μας χάρη στη γεωγραφική της θέση, έχοντας αισιοδοξία και μεγαλύτερη σιγουριά για το μέλλον.

Η ύπαρξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας -μιας ή και περισσότερων- για την καλύτερη διαχείριση της ροής των εμπορευμάτων είναι βέβαιο ότι θα προσελκύσει και άλλες πολυεθνικές, οι οποίες αφενός στοχεύουν στην αύξηση του παραγωγικού έργου και των εργασιών τους και αφετέρου χρησιμοποιούν ή σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά ως διαμετακομιστικό κέντρο για τα εμπορεύματα που προέρχονται από την Ανατολή και κατευθύνονται κυρίως προς τις χώρες της Κεντρικής και της Δυτικής Ευρώπης.

Το ζητούμενο από εμάς, ως χώρα αλλά και ως επιχειρηματίες, είναι να υπάρχει αμοιβαίο όφελος. Το να καταστεί η Ελλάδα ως χώρα γενικώς ένα μεγάλο Hub, αποτελώντας πύλη διακίνησης φορτίων από και προς τη Β. Ευρώπη, μόνο όφελος θα έχει. Μπορεί μεν να μιλάμε για transit μεταφορές, αλλά όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε ότι εφόσον υπάρχει έργο θα υπάρξει εργασία και θα υπάρξει ανάγκη για συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Αντίστοιχα, και αναγκαστικά, θα υπάρξει βελτίωση των υποδομών, αλλά και ανάπτυξη άλλων συνεργειών αφού πλέον το «δίκτυο» θα έχει «κτιστεί» και θα δίνεται και σε άλλους η δυνατότητα «χρήσης» αυτού.

Όταν, δε, μιλάμε για δίκτυο δεν μιλάμε μόνο για το κομμάτι της μεταφοράς, το οποίο βεβαίως και παραμένει ιδιαίτερα σημαντικό σε τέτοιου είδους συνεργασίες, αλλά μιλάμε και για τις τελωνειακές διαδικασίες, τις υποδομές υποδοχής των εμπορευμάτων εντός της χώρας, τη μείωση ή την εξάλειψη της γραφειοκρατίας, την ευελιξία στις πολιτειακές αγκυλώσεις, που δυστυχώς πολλές φορές δημιουργούν προβλήματα τέτοια τα οποία καθιστούν απαγορευτική τη συνεργασία.

Επιμένω ότι δεν προσφέρουμε «γην και ύδωρ» στους ξένους επενδυτές ή στους ξένους επιχειρηματίες, αλλά θα πρέπει να απαγκιστρωθούμε από ξεπερασμένες ιδέες και να στοχεύουμε στην ανάπτυξη της χώρας και στην πολιτική της εξωστρέφειας και των δυναμικών συνεργειών. Θα πρέπει οι ενέργειές μας να είναι στοχευμένες σε συγκεκριμένες αγορές και δράσεις, στις οποίες ως χώρα μπορούμε να έχουμε τον πρώτο και κύριο λόγο.

Αυτό εξάλλου προσπαθήσαμε να προωθήσουμε και να αναδείξουμε με τη διοργάνωση του 11ου Συνεδρίου Νοτιοανατολικής Ευρώπης "Southeast European Intermodality", που ανέλαβε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς και Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος (ΣΥΝΔΔΕ&L) στην Αθήνα, με τη συμμετοχή 160 συνέδρων από 16 διαφορετικές χώρες, με πολυπληθείς επαγγελματικές αντιπροσωπείες από όλες τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με μια Διακήρυξη Θέσεων που υπεγράφη από τους προέδρους 7 εθνικών Συνδέσμων Επιχειρήσεων.

Οι 21 καταξιωμένοι ομιλητές του συνεδρίου προσέγγισαν την έννοια των βιώσιμων συνδυασμένων μεταφορών, ο καθένας από τη σκοπιά του και με βάση τη χώρα που εκπροσωπούσε, και όλοι μαζί επιχείρησαν μέσω των εμπειριών τους και της συσσωρευμένης γνώσης που προέρχεται από την πολύχρονη επαγγελματική τους πείρα να βρουν τους άξονες και τις πλατφόρμες συνεργασίας εκείνες που θα βοηθήσουν τις συμμετέχουσες χώρες να προωθήσουν συνέργειες για την ανάπτυξη συνδυασμένων μορφών εμπορευματικών μεταφορών στο γεωγραφικό τόξο της ΝΑ. Ευρώπης.

Οι πρόεδροι των 7 εθνικών Συνδέσμων Διαμεταφορών, κ.κ. Μπαρμπαγιάννης από την Ελλάδα, Ivanonαπό τη Βουλγαρία, Σαββίδης από την Κυπριακή Δημοκρατία, Shkrijelj από τη FYROM, Gutu από τη Μολδαβία, Popa από τη Ρουμανία και Erkeskin από την Τουρκία, δεσμεύθηκαν μέσω των 7 στόχων του κειμένου της Διακήρυξης που υπέγραψαν να πιέσουν τις εθνικές κυβερνήσεις τους, αλλά και τα ευρωπαϊκά όργανα να υιοθετήσουν μια σειρά μέτρων και βελτιωτικών πρακτικών αναφορικά με τον Ορισμό των Συνδυασμένων Μεταφορών, την εναρμόνιση όλων των εμπλεκόμενων χωρών με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα logistics και τη διαμετακόμιση, την απλούστευση των Τελωνειακών Ρυθμίσεων, την ολοκλήρωση τοπικών projects υποδομής και την εκπόνηση νέων, τη διάδοση "πράσινων" εναλλακτικών για τις μεταφορές, τη βέλτιστη συνεργασία μεταξύ των χωρών της ΝΑ. Ευρώπης και των εμπλεκόμενων συνδέσμων τους και την προώθηση των εναλλακτικών μορφών ενέργειας στο μεταφορικό έργο.

* Ο κ. Β. Μπαρμπαγιάννης είναι πρόεδρος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς και Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος (ΣYNΔΔE&L).