Η ενίσχυση των εξαγωγών και η προσέλκυση άμεσων επενδύσεων είναι μονόδρομος για την έξοδο από την κρίση

Η ανάγκη ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών, η αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης με την ενίσχυση των εξαγωγών και την προσέλκυση άμεσων επενδύσεων ως μονόδρομος για την έξοδο από την κρίση, ήταν το αντικείμενο της ημερίδας που διοργάνωσαν το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος με τίτλο «Παράγω και Εξάγω: Το νέο Οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης».

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013 στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά. Στην πολύπλευρη δομική κρίση, την κρίση κύρους, διεθνούς αξιοπιστίας, την κρίση εμπιστοσύνης που καθιστούν σήμερα την Ελλάδα αναξιόπιστο συνεργάτη, τον ρόλο της χώρας μας της εντός της Ευρωπαϊκής οικογένειας και του διεθνούς οικονομικού συστήματος που περιορίζεται ασφυκτικά και τη γεωπολιτική υποβάθμισή της αναφέρθηκαν τόσο ο Πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά Ανδριανός Μιχάλαρος όσο και ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Δρ. Κυριάκος Λουφάκης οι οποίοι πραγματοποίησαν τις εναρκτήριες ομιλίες της ημερίδας.

Συγκεκριμένα, ο Πρόεδρος του ΒΕΠ Ανδριανός Μιχάλαρος αναφέρθηκε στις τεράστιες δυνατότητες που έχουν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό λόγω της υψηλής ποιότητάς τους. Ζήτησε από την Κυβέρνηση να διευκολύνει τις εγχώριες εταιρείες στην προσπάθειά τους να γίνουν πιο εξωστρεφείς. «Το μόνο που χρειάζεται για να στεφθεί το άνοιγμα σε νέες αγορές με επιτυχία είναι πλήρης γνώση των ευκαιριών, εξωστρεφής διάθεση η οποία αποτυπώνεται σε συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού, οργανωμένες διαφημιστικές καμπάνιες, αναβάθμιση της ποιότητας και της ταυτότητας των ελληνικών προϊόντων και παροχή πιστοποιημένων προϊόντων», τόνισε ο Πρόεδρος του ΒΕΠ και συμπλήρωσε: «Βασικό κριτήριο βάσει του οποίου ένα προϊόν θα μπορεί να χαρακτηρίζεται και να προβάλλεται ως ελληνικό είναι η σύνδεσή του με την παραγωγική διαδικασία και τι βιώσιμες θέσεις εργασίας δημιουργεί η παραγωγή του. Το ελληνικό σήμα πρέπει να είναι προαιρετικό και να απονέμεται στα προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα», ενώ πρόσθεσε, ότι η υιοθέτηση ελληνικού σήματος θα οδηγήσει στη διακοπή μιας άναρχης χρήσης της ελληνικής σημαίας στις συσκευασίας των προϊόντων. «Τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να προωθούνται στο εξωτερικό με παράλληλη προβολή της ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού. Στην κατεύθυνση αυτή το Επιμελητήριό μας βρίσκεται σε επικοινωνία με την κα Μενδώνη γενική γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού. Η σήμανση των ελληνικών προϊόντων, οφείλει να λάβει εξωστρεφή αντί για εσωστρεφή χαρακτήρα, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός ελληνικού αναγνωρίσιμου και ελκυστικού brand name στις διεθνείς αγορές. Αυτό που επιδιώκει το Επιμελητήριό μας είναι να κάνουμε πραγματικότητα το όραμα του Ευγενίδη, το οποίο ήταν το "παράγω και εξάγω"», ανέφερε ο Πρόεδρος του ΒΕΠ. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις απεριόριστες δυνατότητες ανάπτυξης του ναυτιλιακού προϊόντος του Πειραιά οι οποίες θα πρέπει να αξιοποιηθούν και, πιο συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στη ναυπηγική κι επισκευαστική βιομηχανία τονίζοντας ότι δεν μπορεί μία χώρα που είναι πρώτη δύναμη στην ποντοπόρο ναυτιλία να έχει τόσο υποβαθμισμένη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία και οι όμορες χώρες να αναπτύσσουν αντίθετα τη δική τους αντίστοιχη βιομηχανία.

Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Δρ. Κυριάκος Λουφάκης περιέγραψε την ελληνική παραγωγική και εξαγωγική δραστηριότητα επισήμανε ότι για να τεθεί η ελληνική οικονομία σε σταθερές βάσεις θα πρέπει να πραγματοποιηθούν εξαγωγές αγαθών & υπηρεσιών που ισοδυναμούν με το 45% του ΑΕΠ. Τόνισε, επίσης, ότι το 2012 η Ελλάδα παρουσίασε παραγωγικό κενό ύψους -13%, όταν οι υπόλοιπες χώρες που επίσης τελούν υπό οικονομική κρίση έχουν: Ισπανία: -4,6% Πορτογαλία: -4,3%, Κύπρος: -2% και η Γερμανία μόλις -0,3%.

«Έχοντας μια ανταγωνιστική παραγωγή μπορούμε να διεκδικήσουμε μερίδιο στις διεθνείς αγορές», ανέφερε ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ και τόνισε την ανάγκη στροφής των επενδύσεων των επιχειρήσεων στην καινοτομία, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ένα καινοτόμο προϊόν είναι από τη φύση του εξωστρεφές». Αναφερόμενος στην Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών υπογράμμισε την ανάγκη αυτή να εξυπηρετεί τους εξής σκοπούς:
  • προώθηση ανταγωνιστικότητας & κουλούρας εξωστρέφειας
  • country re-branding Ελλάδας.
Για την Εφοδιαστική αλυσίδα που αποτελεί ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου καθώς η δυνατότητα μιας χώρας να συναλλάσσεται σε διεθνές επίπεδο εξαρτάται από την πρόσβαση των επιχειρηματιών σε διεθνοποιημένα εφοδιαστικά δίκτυα, ανέφερε ότι:

Η βελτιωμένη απόδοση συστήματος logistics μιας χώρας συνδέεται στενά με:
  • Διαφοροποίηση εξαγωγών
  • Ελκυστικότητα άμεσων ξένων επενδύσεων
  • Συνολική ανάπτυξη της οικονομίας
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Δρ Κυριάκος Λουφάκης αναφέρθηκε και στις καθυστερήσεις στα τελωνεία. Συγκεκριμένα είπε: «14 ημέρες για συμπλήρωση απαιτούμενων εγγράφων, 1 μέρα για εκτελωνισμό, 2 μέρες για χερσαία μεταφορά, 2 μέρες για τον λιμένα εξόδου. Σύνολο: 19 ημέρες. Ζητούμε δραστική μείωση του χρόνου αυτού και μείωση της γραφειοκρατίας». Αναφερόμενος στη Βόρειο Ελλάδα, συγκεκριμένα, τόνισε ότι αντιπροσωπεύει σήμερα το 27% των ελληνικών εξαγωγών καταγράφοντας τη μεγαλύτερη εξαγωγική επίδοση στην Ελλάδα (εξαγωγές & περιφ. ΑΕΠ) και υπογράμμισε τη στρατηγική γεωγραφική θέση και το εξελιγμένο διαμετακομιστικό κέντρο που διαθέτει. Σχετικά με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει και τις προτεινόμενες από τον ΣΕΒΕ λύσεις. Αντιπρότεινε στη συνολική πώληση του Λιμανιού, την πώληση της προβλήτας 6 και μίλησε για την ανάγκη για ανάπτυξη, εκσυγχρονισμό, αναβάθμιση υποδομών & υπηρεσιών καθώς και για την ανάπτυξη συνδυασμένης μεταφοράς μεταξύ ΟΣΕ και λιμανιού Θεσσαλονίκης.

O Αθανάσιος Χριστόπουλος γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεωνως εκπρόσωπος του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κώστα Μουσουρούλη κι αφού χαιρέτησε προσωπικά την εκδήλωση που συνδιοργάνωσε το ΒΕΠ με τον ΣΕΒΕ, ανέγνωσε την ομιλία του Υπουργού, η οποία τόνιζε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις και το ελληνικό κράτος έχουν περιθώρια βελτίωσης σε όλα τα επίπεδα αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο. Συγκεκριμένα για τον ιδιωτικό τομέα, τόνισε ότι μπορεί να βελτιωθεί σε επίπεδο φορολογίας, θεσμικού πλαισίου και επενδυτικού κλίματος, έκανε λόγο για την αξιοπιστία, την εμπιστοσύνη στο προϊόν, την εταιρεία, στη χώρα, μίλησε για την ανάγκη επιχειρηματικής ηθικής κι αναφέρθηκε στην ψήφιση του νέου επενδυτικού νόμου που προβλέπει μία ενιαία αδειοδοτική αρχή, απλούστερες διαδικασίες και μεγαλύτερη διαφάνεια στην υλοποίηση επενδύσεων.



epixeiro.gr