Νέα τρίμηνη αναβολή στην εφαρμογή του φόρου υπεραξίας

Τον κίνδυνο της αποεπένδυσης των ξένων κεφαλαίων που ελέγχουν σήμερα το 51% της κεφαλαιοποίησης και της υποβάθμισής της από ώριμη σε αναδυόμενη αγορά από την ετήσια αξιολόγηση του αγγλικού οίκου Ftse αρχικά τον Μάρτιο του 2013 και οριστικά τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, αντιμετωπίζει το Χρηματιστήριο Αθηνών με την εφαρμογή του φόρου υπεραξίας σε Ελληνες και ξένους από τον ερχόμενο Απρίλιο.

Η «Κ» είχε αποκαλύψει στο φύλλο της 5ης Δεκεμβρίου 2012 την αποστολή άτυπου ενημερωτικού σημειώματος (non paper) προς τον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη, από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το Χρηματιστήριο Αθηνών και την Ελληνική Ενωση Τραπεζών. Οι τρεις φορείς ζητούσαν την κατάργηση του φόρου υπεραξίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο non paper αναφέρονταν οι λόγοι που θα πρέπει να μην ισχύσει ο φόρος υπεραξίας, για τον οποίο από το 2007 δίνονται αλλεπάλληλες αναβολές. Το σημαντικότερο επιχείρημα που εξέφραζαν οι φορείς προς τον κ. Μαυραγάνη είναι ότι ξαφνικά το 2013 θα ισχύσει μαζί με τον φόρο στις συναλλαγές ο φόρος υπεραξίας, ενώ στις Βρυξέλλες ήδη σχεδιάζεται η επιβολή και του ευρωπαϊκού φόρου χρηματοπιστωτικών συναλλαγών. Η νέα αναβολή των 3 μηνών που δόθηκε για την 1η Απριλίου 2013 επιλέχθηκε ως προσωρινή λύση, καθώς ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ήταν να δοθεί αναβολή για ακόμη 12 μήνες. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι υπεραξίες που θα προκύπτουν από την πώληση εισηγμένων στο Χ.Α. μετοχών θα φορολογούνται από την 1η Απριλίου 2013 με συντελεστή 20%, ταυτόχρονα όμως οι πωλητές των μετοχών θα επιβαρύνονται και με τον φόρο 0,2% επί των χρηματιστηριακών συναλλαγών, ο οποίος θα εξακολουθεί να ισχύει. Υπενθυμίζεται ότι το 2006 η τουρκική κυβέρνηση που επέβαλε παρόμοιους φόρους υπεραξίας, αναγκάσθηκε να τους πάρει πίσω μετά την πρακτική εφαρμογή ενός διμήνου. Με επιστολή του προέδρου του Χ.Α. Σωκράτη Λαζαρίδη από τις 7 Μαρτίου 2012 στο υπουργείο Οικονομικών είχε ζητηθεί να διευκρινισθεί η απαλλαγή των ξένων επενδυτών από τον φόρο των κεφαλαιακών κερδών. Το θέμα που δημιουργείται εφόσον ισχύσει ο φόρος υπεραξίας και για αλλοδαπούς επενδυτές, είναι τι θα συμβεί στη νέα αξιολόγηση του Χ.Α. που είναι προγραμματισμένη για τον ερχόμενο Μάρτιο από τον αγγλικό οίκο FTSE. Το βασικό επιχείρημα των αξιολογητών του οίκου Ftse είναι ότι δεν υπάρχει ανεπτυγμένη αγορά στον κόσμο που να επιβαρύνει τους αλλοδαπούς επενδυτές με φόρο στα κεφαλαιακά κέρδη επί μετοχών. Οπως υποστηρίζεται και από τις εποπτικές αρχές, καθώς οι χρηματιστηριακές συναλλαγές είναι πλέον ένα παγκοσμιοποιημένο προϊόν, η συλλογή φόρου υπεραξίας από επενδυτές σε όλο τον κόσμο θα έχει ένα πολύ υψηλό διαχειριστικό κόστος, γεγονός που αποθαρρύνει τη διεθνή επενδυτική κοινότητα και τους στρέφει σε άλλες αγορές ή άλλα προϊόντα όπως CFDs (συμβόλαιο επί της διαφοράς), Futures (συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης) εκτός της ελληνικής αγοράς.

kathimerini.gr