Τι σημαίνει η συγχώνευση FIAT-Peugeot και πως έκλεισε το deal

Ήταν αρχές του 2019 όταν ο όμιλος PSA (Groupe PSA) είχε προσεγγίσει την FCA (Fiat Chrysler Automobiles N.V.) χωρίς όμως αποτέλεσμα καθώς η πρότασή του είχε απορριφθεί. Ακολούθησε μία ακόμη αποτυχημένη προσπάθεια του ιταλικού ομίλου για συνεργασία με τη Renault, η οποία δεν προσχώρησε εξαιτίας των αντιδράσεων της γαλλικής κυβέρνησης που κατέχει το 15% της Renault αλλά και της Nissan, συμμάχου της Renault.

Τις τελευταίες μέρες όμως οι φήμες για συγχώνευση έδιναν και έπαιρναν και τελικά οι δύο πλευρές εξέδωσαν ανακοινώσεις: ο γαλλικός όμιλος της PSA, που αποτελείται από τις Peugeot, Citroen, DS Automobiles και Opel και ο ιταλο- αμερικανικός της FCA, (με έδρα στην Ολλαδία από τον Οκτώβριο του 2014) το οποίο απαρτίζουν οι Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Fiat επαγγελματικά, Maserati, Lancia, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, SRT και Mopar συμφώνησαν να συνεργαστούν με στόχο τη συγχώνευσή τους.

Η έδρα της νέας εταιρείας θα είναι στην Ολλανδία, θα έχει επιχειρησιακά γραφεία σε ΗΠΑ, Ιταλία και Γαλλία ενώ οι μετοχές της θα διαπραγματεύονται σε τρία διαφορετικά χρηματιστήρια (Νέα Υόρκη, Μιλάνο και Παρίσι). Η Exor, η εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας Ανιέλι που ελέγχει την FCA με μερίδιο 29,2%, θα γίνει ο μεγαλύτερος επενδυτής της νέας αυτοκινητοβιομηχανίας, με μερίδιο 14,5%.

Με τον τρόπο αυτό οι PSA και FCA, δηλαδή οι όμιλοι των Peugeot και Fiat , δημιουργούν τον 4ο μεγαλύτερο όμιλο παγκοσμίως. Οι δύο πλευρές θα είναι ισότιμες, δηλαδή κάθε ένας από τους δύο υπάρχοντες ομίλους θα κατέχει το 50% της νέας εταιρείας. Ο διευθύνων σύμβουλος του PSA Κάρλος Ταβάρες θα είναι ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, και ο πρόεδρος της FCA Τζόν Έλκανν θα γίνει πρόεδρος του Δ.Σ. του ομίλου. Αν και ιταλικά δημοσιεύματα θέλουν τον Ταβάρες να κατέχει την 11η θέση στο διοικητικό συμβούλιο με την καθοριστική ψήφο για την δημιουργία πλειοψηφίας.

Η αξία της νέας εταιρίας που θα προκύψει από την συγχώνευση θα αγγίζει τα 45 δισεκατομμύρια ευρώ και υπολογίζεται ότι θα μπορούν να πωλούνται κάθε χρόνο σχεδόν 9 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Με αυτά τα δεδομένα θα γίνει η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, με πρώτο όμιλο το Γερμανικό VW Group, ακολουθούμενος από την ιαπωνική Toyota και το εταιρικό σχήμα Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance.

Ποιοι λόγοι κρύβονται πίσω από την συγχώνευση;

Στην πράξη ο όμιλος PSA μπαίνει στην αγορά της Αμερικής, καθώς ο όμιλος Fiat-Chrysler διαθέτει ένα δίκτυο που ξεπερνάει τα 2.500 σημεία πώλησης στην συγκεκριμένη αγορά. Από την πλευρά της η Fiat θα έχει την δυνατότητα μέσω κοινών πλατφορμών να παρουσιάσει πλήθος νέων μοντέλων καθώς ο στόλος της είναι περιορισμένος. Η έδρα του νέου ομίλου θα βρίσκεται στην Ολλανδία και σύμφωνα με πληροφορίες κανένα από τα εργοστάσια των δυο ομίλων δεν θα κλείσει. Με την ολοκλήρωση της συγχώνευσης, που θα εξοικονομήσει 3,7 δις ευρώ τον χρόνο, η νέα εταιρεία θα μπει σε τρία χρηματιστήρια, Νέας Υόρκης, Μιλάνου και Παρισιού.

Ακόμα πιο εντυπωσιακά είναι όμως τα νούμερα που αφορούν τα οικονομικό μεγέθη του νέου ομίλου: ο τζίρος του θα είναι της τάξης των 170 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ τα κέρδη θα φτάνουν αντίστοιχα τα 11 δις.

Παράλληλα υπάρχει και η δέσμευση ότι δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις. Στην Ιταλία, όμως, πολλοί εκπρόσωποι συνδικάτων μιλούν ήδη για απώλειες χιλιάδων θέσεων εργασίας, ιδίως λόγω του γεγονότος ότι πολλές μονάδες παραγωγής της Fiat είναι ίδιας τεχνολογίας και προδιαγραφών με εκείνες της Peugeot, σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση. Κι αυτό αποτελεί μια ένδειι για το ενδεχόμενο συρρίκνωσης και σταδιακού λουκέτου σε ορισμένες μονάδες για τι μείωση του κόστους στο νέο όμιλο. Συνέβη άλλωστε σε εργοστάσια της Fiat στην βόρεια Ιταλία…

Τι σημαίνει αυτή η συγχώνευση

Που θα οδηγήσει, όμως, αυτή η συγχώνευση εφόσον ολοκληρωθεί; Για το νέο όμιλο, που θα προκύψει, κυρίαρχο είναι το γεγονός ότι μπαίνει δυναμικά στην αγορά των ΗΠΑ, μετά τη φυγή του γαλλικού γκρουπ στις αρχές της δεκαετίας του ’90, με την Fiat-Chrysler να διαθέτει ένα δίκτυο πάνω από 2.500 σημείων πώλησης στην αγορά, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί τουλάχιστον για την είσοδο της PSA.

Μια συνένωση των δυνάμεων με την PSA θα δώσει στην FCA πρόσβαση στις πιο σύγχρονες και πιο ευέλικτες πλατφόρμες οχημάτων του γαλλικού ομίλου και θα τη βοηθήσει να πληροί τους νέους αυστηρούς κανόνες για τις εκπομπές ρύπων. Και αυτό γιατί στα μοντέλα παραγωγής οι Ιταλοί είναι από τους καλύτερους να εξελίσσουν αυτοκίνητα μίνι και μικρά– ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την μείωση των εκπομπών ρύπων των μοντέλων του νέου ομίλου, εν όψει των νέων προτύπων ρύπων που έρχονται. Παράλληλα, η Jeep-Chrysler θα βοηθήσει τους Γάλλους να αποκτήσουν ακόμα πιο εξελιγμένα τετρακίνητα μοντέλα και ακόμη και pick-up, αυτοκίνητα δηλαδή που είναι πολύ σημαντικά για την δυναμική είσοδο της Peugeot στις Η.Π.Α.

Ένα ακόμη σημαντικό αποτέλεσμα που θα φέρει η συγχώνευση αυτή είναι να μειωθούν τα κόστη παραγωγής, με ανάλογα οφέλη για την εξέλιξη των απαιτούμενων νέων τεχνολογιών πάνω στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης.

emea.gr

Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!