«Έξυπνος» τραπεζικός: Ένα νέο επάγγελμα στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού

Συμβουλές καριέρας για το τραπεζικό στέλεχος ενός κόσμου συνυφασμένου με την τεχνητή νοημοσύνη.

E-loan, e-branch, έξυπνες κάρτες και εξελιγμένες ψηφιακές υπηρεσίες στον τραπεζικό κλάδο. Πρόκειται για μια επανάσταση στην οποία η έξυπνη τεχνολογία συναντά την ανθρώπινη ευστροφία, με ξεκάθαρο προσανατολισμό πλέον στον πελάτη, που απαιτεί όμως ένα πολύ διαφορετικό εργατικό δυναμικό.


Ποιες βασικές τραπεζικές λειτουργίες θα αυτοματοποιηθούν μόλις ολοκληρωθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός των συστημικών τραπεζών στην Ελλάδα; Σε ποιες θα συνεργάζεται άνθρωπος και μηχανές και με ποια αντίστοιχη εξέλιξη στις ανθρώπινες δεξιότητες; Ποιες λειτουργίες θα παραμείνουν να εκτελούνται από ανθρώπους τελικά;


Αν η Morgan Stanley έχει εισαγάγει Πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης (με άλλα λόγια έξυπνα συστήματα ή ρομπότ) για να αυξήσει την απόδοση των 16.000 χρηματοοικονομικών της συμβούλων, οι οποίοι με τη βοήθεια τους θα παρέχουν στους πελάτες τους την κατάλληλη στιγμή τις πλέον σχετικές με τις ανάγκες τους χρηματοοικονομικές συμβουλές, τότε μιλάμε για έναν μεγάλο αντίκτυπο στις θέσεις εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ως Σύμβουλος Σταδιοδρομίας και Συγγραφέας Βιογραφικών, η εστίασή μου έρχεται στο εξής κρίσιμο σημείο: ο σημαντικότερος αντίκτυπος της τεχνητής νοημοσύνης στις τράπεζες δεν θα είναι σχετικά με τον αριθμό των θέσεων εργασίας, αλλά μάλλον με το περιεχόμενο της εργασίας. Η τεχνητή νοημοσύνη μεταμορφώνει την εργασία του τραπεζικού, μετασχηματίζει τις δεξιότητές του και αναμορφώνει τη στρατηγική διαχείρισης της καριέρας του.

Ενώ οι μηχανές εκτελούν καθήκοντα ρουτίνας, αναδύεται ένας νέος επαγγελματίας, ο «Έξυπνος» Τραπεζικός, που κινεί τα νήματα μέσα από ανάληψη έργων και πολυσχιδών ρόλων. Αναμένεται να μπορεί να συνεργασθεί με όλα τα τμήματα, να επιδεικνύει «ευκινησία μάθησης» (agility), διορατικότητα, πολυεπίπεδο φάσμα δεξιοτήτων, εξειδίκευση (είναι specialist και όχι generalist) και δημιουργικότητα. Μακριά δηλαδή από την παραδοσιακή τραπεζική εργασία. 
 

Στρατηγική για το βιογραφικό

Η πληροφοριακή διακυβέρνηση απαιτεί ένα φάσμα τεχνικο-διοικητικών δεξιοτήτων από τα τραπεζικά στελέχη που θα διασφαλίζουν ότι η ψηφιακή λειτουργία της τράπεζας υποστηρίζει τις στρατηγικές και τους στόχους της.

Άρα, θα έβλεπα θετικά σε ένα βιογραφικό σύγχρονου τραπεζικού στελέχους στοιχεία όπως:
  • Στοιχεία που δηλώνουν συμμετοχή σε ομάδες εργασίας. Όσο οι εργαζόμενοι κάνουν όλο και λιγότερο επαναλαμβανόμενες εργασίες, συμμετέχουν σε ποικίλης φύσης έργα και αναπτύσσουν δεξιότητες όπως συνεργασία, διεπιστημονικότητα, διατμηματικότητα, λήψη απόφασης και πρωτοβουλία.
  • Αποδεδειγμένη ικανότητα ανάλυσης και ερμηνείας δεδομένων πελατών για να μπορούν να ασχοληθούν στοχευμένα με τις ανάγκες τους την κατάλληλη στιγμή.
  • Ηγεσία ως χαρακτηριστικό ατόμων σε κάθε επίπεδο ιεραρχίας. Οι αποφάσεις λαμβάνονται στο σημείο όπου η δράση γίνεται, καθώς οι ομάδες έργων χτίζονται και αποσυναρμολογούνται διαρκώς (ηγέτης δεν είναι πλέον μόνο αυτός που βρίσκεται ιεραρχικά ψηλά).
  • Καινοτομία και δημιουργικότητα για τραπεζικούς που καλούνται να συνεργασθούν με έξυπνες μηχανές και συστήματα.
  • Κριτική σκέψη για να μπορεί ο εργαζόμενος να αποκομίζει το μέγιστο των γνώσεων από τα δεδομένα που θα παρέχει η έξυπνη τράπεζα.
  • Προσαρμοστικότητα στις χωρίς προηγούμενο αλλαγές του τραπεζικού περιβάλλοντος και ανοικτή κουλτούρα για αυτό που έρχεται.
 

Στρατηγική για τη συνέντευξη αξιολόγησης

Με τις συγχωνεύσεις και εξαγορές τραπεζών να χαρακτηρίζουν το τραπεζικό σκηνικό στην Ελλάδα, είναι σύνηθες τα στελέχη των συγχωνευμένων τραπεζών να καλούνται σε μια συνέντευξη αξιολόγησης/επαναξιολόγησης δεξιοτήτων και επαγγελματικού στόχου («πού βλέπετε τα επόμενα 5 χρόνια τον εαυτό σας στην τράπεζα;»). Για τη συνέντευξη είναι σημαντικό να υιοθετηθεί μια στρατηγική με βάση τις παραπάνω δεξιότητες.

Η εμπειρία μου μέσα από την προετοιμασία τραπεζικών στελεχών για την επόμενη ημέρα μετά από μια συγχώνευση ή την ανακοίνωση προγράμματος εθελουσίας, δείχνει ότι η πλειοψηφία των στελεχών αυτών είναι δύσκολο να ξεπεράσει το τραπεζικό παρελθόν της – με άλλα λόγια την παραδοσιακή μορφή τράπεζας – και να διατηρήσει ανοικτό ορίζοντα σε αυτό που έρχεται.

Εάν το στέλεχος έχει τις προαναφερθείσες δεξιότητες, θα πρέπει στην συνέντευξη και στο βιογραφικό του να προωθεί τα σημεία εκείνα της επαγγελματικής του πορείας που τις αναδεικνύουν. Εάν όχι, θα πρέπει να καταρτίσει άμεσα ένα σχέδιο δράσης για το πώς θα τις αναπτύξει. 
 

Και πού είναι η «εξυπνάδα»;

Η εξυπνάδα, λοιπόν, του εργατικού δυναμικού που θα παραμείνει στις τράπεζες, συνίσταται στο να καταστεί έτοιμο να συνεργασθεί αποτελεσματικά με τις μηχανές και να αξιοποιήσει στο μέγιστο την τεχνητή νοημοσύνη. Όχι μόνο για την αποτελεσματικότητά του αλλά και για την προώθηση της καινοτομίας και της ανάπτυξης, δύο δραστικών συστατικών ώθησης της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. 
 
Πηγή: “Future workforce survey – Banking, “Realizing the full value of AI”, Accenture, 2018
Μαρία Παφιώλη Executive CV Writer, CVexperts
epixeiro.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!