Wang Wei: Ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος κούριερ που ξεκίνησε στην παρανομία

Όταν ο Κινέζος Wang Wei και μερικοί φίλοι του ξεκινούσαν να προσφέρουν υπηρεσίες κούριερ, καλύπτοντας ένα κενό στην αγορά αλλά παρέχοντας μια υπηρεσία που η κινεζική νομοθεσία δεν επέτρεπε, μάλλον δεν περίμεναν πως κάποια χρόνια αργότερα θα έμπαιναν στο χρηματιστήριο και πως ο Wang θα γινόταν ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο.


Ο Wang Wei, γιος καθηγητή και διερμηνέα της ρωσικής γλώσσας για τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό της Κίνας, γεννήθηκε στη Σαγκάη το 1971 και βρέθηκε με τους γονείς του στο Χονγκ Κονγκ λίγα χρόνια μετά. Μεγαλώνοντας στην περιοχή, ο Wang θα πιάσει δουλειά σε ένα κατάστημα που κάνει εκτυπώσεις, στην επαρχία Κουανγκτούνγκ. Κάπου εκεί, θα εντοπίσει το πρώτο κενό στην αγορά, την πρώτη επιχειρηματική ευκαιρία: καθώς έστελνε δείγματα προς εκτύπωση σε μεγάλες εταιρείες στο Χονγκ Κονγκ, παρατηρεί τις πολλές παραδόσεις που πρέπει να γίνουν και την έλλειψη επιλογών για την παράδοση των δεμάτων.

Φτάνοντας στο 1993 και σε ηλικία 22 ετών, καθώς η Κίνα βρίσκεται στο απόγειο σημαντικών οικονομικών μεταρρυθμίσεων, ακόμη και με τη δημιουργία ζωνών που εξυπηρετούν το ελεύθερο εμπόριο και που οδηγούν σε αυξημένη ζήτηση για υπηρεσίες μεταφορών μεταξύ του Χονγκ Κονγκ και της ενδοχώρας, ο Wang θα πάρει την μεγάλη απόφαση: θα δανειστεί περίπου 13.000 δολάρια από τον πατέρα του και μαζί με πέντε φίλους του θα ιδρύσουν την Shunfeng (SF) Express με στόχο της παραδόσεις πέρα από τα σύνορα της Κίνας, στο Χονγκ Κονγκ, το οποίο αποτελούσε ακόμη βρετανική αποικία.

Η επιχειρηματική δραστηριότητα της εταιρείας θα κινηθεί σε μια «γκρίζα» ζώνη για πολλά χρόνια. Μέχρι και το 2009, η μόνη εταιρεία που μπορούσε να λειτουργεί κατά αυτόν τον τρόπο ήταν τα εθνικά ταχυδρομεία της Κίνας, τα οποία απολάμβαναν το μονοπώλιο τους. Κάπως έτσι, ο Wang θα κληθεί ακόμη και να πραγματοποιεί μόνος του παραδόσεις, δουλεύοντας 15 ώρες τη μέρα, περνώντας από τα σύνορα του Χονγκ Κονγκ με βαλίτσες και σακίδια. «Όταν η SF ξεκίνησε να παραδίδει πακέτα, ήταν ακόμα μια παράνομη επιχειρηματική δραστηριότητα, το λεγόμενο "black delivery"» θα δηλώσει μετά από χρόνια σε συνέντευξη του, τονίζοντας πως έπρεπε να χειρίζονται με προσοχή τα δέματα καθώς, εάν τους έπιαναν, θα υπήρχαν κυρώσεις.

Επί μια 20ετία, ο Wang ελέγχει σε απόλυτο βαθμό την εταιρεία και αποφεύγει τις δημόσιες σχέσεις και τις χρηματοδοτήσεις από VC. Για αυτόν τον λόγο, υπάρχουν ακόμη και σήμερα ιστορίες με επενδυτές που φημολογείται πως πλήρωναν μέχρι και 70.000 δολάρια σε άτομα που θα μπορούσαν να τους φέρουν σε επαφή με τον Wang και να κανονίσουν ένα γεύμα μαζί του. Για την επιτυχία και την αποφυγή της δημοσιότητας, ο ίδιος θα δηλώσει αργότερα πως «δεν πιστεύω ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να καυχιούνται για τα κατορθώματα στην καριέρα τους. Το χαμηλό προφίλ έχει επίσης και άλλα οφέλη - αν οι εργαζόμενοι δεν σας αναγνωρίζουν, είστε σε θέση να "σκάβετε" βαθύτερα και να κατανοείτε την πραγματική κατάσταση».

Στις μέρες μας, η εταιρεία που ο Wang λειτούργησε παράνομα από τις αρχές της δεκαετίας του '90 χαρακτηρίζεται ως «η FedEx της Κίνας», με περισσότερους από 400.000 εργαζομένους που πραγματοποιούν παραδόσεις σε όλο τον κόσμο, με 30.000 οχήματα και περισσότερα από 12.500 σημεία εξυπηρέτησης σε όλο τον κόσμο, ακόμη και ιδιόκτητα αεροπλάνα, αποτελώντας παράλληλα και την πρώτη κινεζική που πήρε άδεια για drones. Η πορεία της ευνοήθηκε από το γεγονός ότι η Κίνα άλλαξε τους ταχυδρομικούς νόμους της το 2009, νομιμοποιώντας τη δραστηριότητα επιχειρήσεων του χώρου. Βοηθήθηκε, φυσικά, σε σημαντικό βαθμό, από την «έκρηξη» του ηλεκτρονικού εμπορίου, με τους Κινέζους καταναλωτές να βασίζονται ολοένα και περισσότερο στα διάφορα ηλεκτρονικά καταστήματα για τις αγορές τους.

Τον Φεβρουάριο του 2017, η SF Express θα μπει στο χρηματιστήριο της Σενζέν και την ίδια χρονιά τα έσοδα της θα φτάσουν τα 10,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με τη λίστα του Bloomberg στην οποία φιλοξενούνται οι πλουσιότεροι άνθρωποι στον κόσμο, ο Wang βρίσκεται στην 148η θέση παγκοσμίως, με μια περιουσία που υπολογίζεται πως φτάνει τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με σχετικές αναφορές, είναι γνωστός για την εμμονή του με τη βελτίωση της βιομηχανίας των μεταφορών, καθώς και για τη δίκαιη μεταχείριση που έχουν οι εργαζόμενοι της εταιρείας. Άλλωστε, και ο ίδιος ξεκίνησε από πολύ χαμηλά. Όπως θα πει πριν μερικά χρόνια σε συνέντευξη του «γνωρίζω τι σημαίνει να είσαι φτωχός και να πέφτεις θύμα διακρίσεων για αυτό».

Κατά τη διάρκεια της τελετής για την είσοδο της εταιρείας στο χρηματιστήριο, το 2017, ο Wang, στη σύντομη ομιλία του, ευχαρίστησε τους γονείς του και ζήτησε από τους εργαζομένους, στους οποίους είχε δώσει και το σχετικό μπόνους, να κάνουν περισσότερα και να μιλούν λιγότερο. Το κουδούνι εκείνης της συνεδρίασης του κινεζικού χρηματιστηρίου είχε κληθεί να χτυπήσει και ένας μεταφορέας της εταιρείας ο οποίος, λίγους μήνες πριν, είχε χαστουκιστεί από τον οδηγό ενός αυτοκινήτου πολυτελείας, μετά από τροχαίο ατύχημα.
 
 
Χρήστος Κοτσακάς
Δημοσιογράφος - Senior Editor
epixeiro.gr 


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!