Μάχη μεγάλων πολυεθνικών στην ελληνική αγορά αθλητικών

Eνα νέο τοπίο στην αγορά λιανικών πωλήσεων αθλητικών ειδών αλλά και ενδυμάτων διαμορφώνεται με ραγδαίους ρυθμούς, ενώ στον ορίζοντα διακρίνεται η στόχευση μεγάλων ομίλων του κλάδου για τα εμπορικά κέντρα που θα αναπτυχθούν στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό.

Δύο μεγάλοι ξένοι όμιλοι έχουν εισέλθει ή επιχειρούν να εισέλθουν στην ελληνική αγορά, ενώ άλλοι δύο ελληνικοί κυριαρχούν στο σημερινό τοπίο. Κάποιες μεταξύ τους συνεργασίες είναι επίσης ενδεχόμενες, ενώ τα προβλήματα στην Folli Follie διαμορφώνουν ευκαιρίες όπως αυτή που προέρχεται από την αποχώρηση της Nike από το δίκτυο της Folli.

Decathlon

Η μία ξένη εταιρεία που αποβιβάστηκε στην ελληνική αγορά πριν από λίγες εβδομάδες είναι η γαλλική Decathlon, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στον χώρο των αθλητικών ειδών, που ανοίγει το πρώτο της κατάστημα, στο εμπορικό κέντρο του ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ στην Κόρινθο και ετοιμάζεται να ανοίξει άλλα δύο, ένα στο εμπορικό πάρκο των Σπάτων και άλλο ένα σε υπό ανάπτυξη ακίνητο ολλανδικών συμφερόντων στην οδό Πειραιώς. Η Decathlon, που παγκοσμίως πραγματοποιεί τζίρο της τάξης των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, ειδικεύεται στα μη επώνυμα (non branded) και τιμολογιακά προσιτά αθλητικά είδη. Η περαιτέρω επέκτασή της στην Ελλάδα θεωρείται βέβαιη. Οι σχεδιασμοί της για τη χώρα μας έχουν ξεκινήσει ήδη από το 2015 αλλά υλοποιούνται τώρα, καθώς κρίθηκε πως η αγορά έχει βελτιωθεί.

Sports Direct

Μία ακόμη ξένη μεγάλη εταιρεία, με κύκλο εργασιών της τάξης των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ, είναι η βρετανική Sports Direct International Plc, που εμφανίστηκε στον διεθνή διαγωνισμό της Εθνικής Τράπεζας για το 35% της Αττικά Πολυκαταστήματα που κατείχε η Folli Follie. Ιδιοκτήτης της είναι ο δισεκατομμυριούχος Mike Ashley, που φέρεται να ενδιαφέρεται και για τις εναπομείνασες, τις εκτός Ασίας δηλαδή, δραστηριότητες της Folli Follie. Σχετικές συζητήσεις είχε πραγματοποιήσει ήδη εδώ και ένα έτος με την οικογένεια Κουτσολιούτσου, αλλά δεν προχώρησε. Τώρα ο Ashley, η πληθωρική προσωπικότητα και το ταμπεραμέντο του οποίου τον φέρνουν συχνά στο επίκεντρο της δημοσιότητας στη Βρετανία, αφού μεταξύ άλλων είναι και ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας της Premier League Νιούκαστλ Γιουνάιτεντ (συζητεί αυτό το διάστημα την πώλησή της), σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζει το ενδεχόμενο συνεργασίας με τα Αττικά Πολυκαταστήματα και ειδικότερα με το σχήμα των βασικών μετόχων τους, δηλαδή τους επιχειρηματίες Κ. Λαμπρόπουλο, Κ. Τσουβελεκάκη και Αλ. Σγουμπόπουλο.

Attica

Οι βασικοί μέτοχοι των Αττικών Πολυκαταστημάτων, με στόχο την επίτευξη επιπλέον πωλήσεων της τάξης των 20 με 25 εκατομμυρίων ευρώ και κερδοφορία 3 εκατομμυρίων σε ορίζοντα τριετίας, έχουν προχωρήσει και στη συγκρότηση κοινοπραξίας με επενδυτικό όχημα άλλου Ελληνα επιχειρηματία η οποία θα συγκεντρώσει «ορφανές» μάρκες που έχουν περιπέσει σε προβληματική διαχείριση, αναφέρουν κύκλοι της διοίκησης του ομίλου.

Το επιχειρηματικό σχέδιο του ομίλου, όμως, δεν σταματά εδώ. Πρόσφατα συμμετείχε στην εξυγίανση του ομίλου Λεμονή με 10% στο σχήμα υπό τον Σάμι Φάις, που απέκτησε την εταιρεία που είναι περισσότερο γνωστή για την αλυσίδα καταστημάτων πώλησης υποδημάτων Καλογήρου.

Εχει επίσης επενδυτική συμμετοχή της τάξης του 1% στην Lamda Development και, κυρίως, έχει προχωρήσει ήδη σε συζητήσεις μαζί της για την ανάπτυξή της σε κομβικά εμπορικά σημεία της ανάπλασης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Το εάν σε αυτές τις κινήσεις τα Αττικά Πολυκαταστήματα θα προχωρήσουν μόνα τους ή με ξένο συνεργάτη παραμένει να διαπιστωθεί. Πάντως, επί του παρόντος συζητήσεις εφ’ όλης της ύλης με την Sports Direct έχουν ήδη γίνει και συνεχίζονται.

Intersport

Στην ελληνική αγορά, όμως, κυρίαρχος είναι –και δύσκολα θα απειληθεί– η Intersport του ομίλου Φουρλή. Ο όμιλος Φουρλής αριθμεί σήμερα 128 καταστήματα στη λιανική αθλητικών ειδών.

Το δίκτυο καταστημάτων Intersport αποτελείται από 50 καταστήματα στην Ελλάδα, 29 στη Ρουμανία, 24 στην Τουρκία, 7 στη Βουλγαρία και 4 στην Κύπρο. Αντιστοίχως, λειτουργούν 12 καταστήματα The Athlete’s Foot στην Ελλάδα και 2 στην Τουρκία. Αυτές τις ημέρες λειτούργησαν ή αναμένεται να λειτουργήσουν 4 επιπλέον καταστήματα Intersport: Δύο στη Ρουμανία και από ένα σε Κύπρο και Τουρκία. Το ηλεκτρονικό κατάστημα (e-commerce) της Intersport παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη στην Ελλάδα, ενώ η υλοποίηση της επέκτασής του και στις υπόλοιπες χώρες έχει ξεκινήσει. Ετσι, οι πωλήσεις της Intersport στη λιανική αθλητικών ειδών το εννεάμηνο του 2018 παρουσίασαν αύξηση κατά 6,5%, στα 112,7 εκατομμύρια ευρώ, σε σχέση με το εννεάμηνο του 2017. Μάλιστα στην Ελλάδα οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 10,9%, με όλες τις άλλες χώρες, Ρουμανία, Κύπρο, Βουλγαρία και Τουρκία, να παρουσιάζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε τοπικό νόμισμα. Το κέρδος EBITDA για το σύνολο της δραστηριότητας λιανικής αθλητικών ειδών ανήλθε στα 9,1 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 14,2%.

Πολύφερνη νύφη αποτελεί η Nike

Την περίοδο αυτή, επίσης, πολύφερνη νύφη είναι η Nike. Και ειδικότερα τα καταστήματα που πωλούν αποκλειστικά προϊόντα της αμερικανικής εταιρείας και είναι Nike stores. Σταδιακά από τον Μάιο του 2019 και μέχρι τον χειμώνα του 2022, οπότε και λήγει η τελευταία σύμβαση της Folli Follie με τη Nike, τα σχετικά συμβόλαια εισαγωγής και διανομής των επώνυμων ειδών ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ της Nike και των θυγατρικών της δεν θα ανανεωθούν. Η Folli Follie διατηρούσε μακροχρόνια συνεργασία με τη Nike, από το 2007, μέσω ενός διευρυμένου δικτύου, χονδρικής και λιανικής, που αριθμεί συνολικά 19 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, καθώς και 29 σε Βουλγαρία και Ρουμανία. Στις 18 Δεκεμβρίου, η Folli Follie ενημερώθηκε επίσημα από τη Nike για τη διατήρηση όλων των υφιστάμενων συμβολαίων σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία, μέχρι τον συμβατικό χρόνο λήξης τους.

kathimerini.gr


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!