Στα "χέρια" λίγων το λιανεμπόριο τροφίμων

Συνολικά 7,98 δισ. ευρώ μοιράστηκαν πέρυσι οι 10 μεγάλοι εγχώριοι λιανέμποροι τροφίμων, από τα 8,37 δισ. ευρώ στα οποία ανέρχεται η συνολική πίτα της αγοράς. Από το δείγμα "εξαιρείται” η Lidl, -δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις- και οι πωλήσεις της οποίας εκτιμώνται στα 1,4 με 1,5 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τη νέα έκδοση ανάλυσης των οικονομικών αποτελεσμάτων και του δικτύου καταστημάτων των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ της ελληνικής αγοράς, "Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2018", προκύπτει πως ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 8,37 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή +7,51%, σε σχέση με τα 7,79 δισ. ευρώ του 2016, ενώ η κερδοφορία μειώθηκε κατά 73,71%, από 267,17 εκατ. ευρώ το 2016, σε 70,24 εκατ. ευρώ.

Στην εξέλιξη και των δύο αυτών βασικών οικονομικών μεγεθών, συνετέλεσε ο όμιλος Σκλαβενίτης, στη μεν αύξηση των πωλήσεων με τη σταδιακή επαναλειτουργία του πρώην δικτύου Μαρινόπουλος, στη δε μείωση της κερδοφορίας με την αρνητική επίδοση της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης (από κέρδη 55,50 εκατ. ευρώ το 2016, το 2017 παρουσίασε ζημιές ύψους 109,80 εκατ. ευρώ).

Σε ό,τι αφορά την κερδοφορία, πρέπει να σημειωθεί πως το μεγάλο ποσοστό μείωσης δεν είναι αντιπροσωπευτικό των επιδόσεων των επιμέρους επιχειρήσεων του κλάδου, καθότι, παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες εταιρείες μείωσαν σε αξία τα κέρδη τους, στην πλειονότητά τους παρέμειναν κερδοφόρες. Συνολικά στο δείγμα υπάρχουν εταιρείες που αυξάνουν τις πωλήσεις τους, αλλά χάνουν σε κερδοφορία και αντίστοιχα εταιρείες που σημειώνουν μείωση πωλήσεων, αλλά έχουν θετική μεταβολή κερδών.

Στην ανάλυση όπου περιλαμβάνονται οι ενοποιημένοι ισολογισμοί (για τις επιχειρήσεις που δημοσιεύουν ισολογισμό σε επίπεδο ομίλου), ο όμιλος Σκλαβενίτης κατέλαβε την 1η θέση της κατάταξης. Αντίστοιχα, στην ανάλυση των οικονομικών μεγεθών, βάσει των εταιρικών ισολογισμών, όπου η εταιρεία Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης εμφανίζεται με ξεχωριστό ισολογισμό από την Ι. & Σ. Σκλαβενίτης, η δεύτερη καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, με πρώτη την ΑΒ Βασιλόπουλος.

Συνολικά στους 10 μεγαλύτερους σε πωλήσεις ομίλους και εταιρείες καταγράφεται λίγο μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κύκλου εργασιών, από ό,τι στην ανάλυση βάσει εταιρικών ισολογισμών, κατά +8,93%, στα 7,98 δισ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει το 39,34% των αγορών των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, με βάση την έρευνα οικογενειακών προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ για το 2017.

Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, με βάση τα στοιχεία της IRI, το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου οι πωλήσεις σε αξία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ενισχύθηκαν κατά 3,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017, με τον τζίρο του Αυγούστου πάντως να εμφανίζει πρώτα σημάδια κόπωσης.

Η αύξηση των πωλήσεων σε αξία τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού διαμορφώθηκε στο 2,1%, όταν τον Μάιο η αύξηση των πωλήσεων είχε αγγίξει το 6,1% για να υποχωρήσει στο 2,8% τον Ιούνιο και στο 2,3% τον Ιούλιο. Αντίστοιχη πορεία ακολούθησαν και οι πωλήσεις σε όγκο.

Σε επίπεδο οκταμήνου κατέγραψαν σωρευτική αύξηση 3,7%, όταν τον Μάιο ήταν στο +5,4%, στο +2,5% τον Ιούνιο, στο +2% τον Ιούλιο και μόλις +1,7% τον Αύγουστο.

της Αλεξάνδρας Γκίτση
capital.gr