Με εκσυγχρονισμένα συστήματα τηλεϊατρικής «θωρακίζονται» τα πλοία

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Το πρόβλημα της παροχής Ιατρικών Υπηρεσιών στους Ναυτικούς όταν βρίσκονται πάνω στο πλοίο αποτέλεσε ιστορικά μία πρόκληση για την Ιατρική, αφενός γιατί τα εμπορικά πλοία δεν διαθέτουν γιατρούς ή άλλους πιστοποιημένους επαγγελματίες από το χώρο της Υγείας δηλαδή παραϊατρικό προσωπικό και αφετέρου γιατί τα πλοία αποτελούσαν πρότυπο ενός απομωνομένου μέρους. Αυτή η απομόνωση έσπασε το 1897 με την ανάπτυξη του Ραδιοτηλεγράφου από τον Γουλιέλμο Μαρκόνι, εφευρέτη, γνωστός ως ο πατέρας της εκπομπής ραδιοκυμάτων σε μεγάλη απόσταση και ενός ραδιοτηλεγραφικού συστήματος.

Η πρώτη άδεια Τηλειατρικής Υπηρεσίας για πλοία εκδόθηκε στις 18 Νοεμβρίου του 1920 για λογαριασμό της Seamen's Church Institute on New York . Πρόκειται για Ίδρυμα της Εκκλησίας των Ναυτικών στη Νέα Υόρκη. Από το 1920 έως το 1930 αρκετές χώρες με Ναυτιλία ανέπτυξαν υποδομές τηλειατρικής (radio medical) για τους δικούς τους στόλους, με τη Σουηδία να ξεκινάει τις δραστηριότητες του δικού της Κέντρου το 1922, την Ολλανδία το 1930 και τη Γερμανία το 1931.

Η πρώτη προσπάθεια ανάπτυξης και εξέλιξης της Τηλειατρικής Υποστήριξης και Υπηρεσίας, σε Διεθνή κλίμακα και εμβέλεια, πραγματοποιήθηκε στην Ιταλία το 1935, με την ίδρυση του Διεθνούς Κέντρου Τηλεϊατρικής (International Radio Medical Centre).

Το κέντρο CIRM εγκαινιάστηκε από τον ίδιο τον Guglielmo Marconi, ενώ αναπτύχθηκε με κανόνες και πλαίσια ιατρικής δομής και οργάνωσης από τον Καθηγητή Ιατρικής Guido Guida.

«Το CIRM ιδρύθηκε με σκοπό τη δωρεάν παροχή Ιατρικών Υπηρεσιών βοήθειας και υποστήριξης διαθέσιμες σε αρρώστους ή τραυματισμένους ναυτικούς οποιασδήποτε εθνικότητας, οι οποίοι ταξίδευαν σε όλες τις θάλασσες του πλανήτη. Το CIRM συνεχίζει αδιαλείπτως τις εργασίες και δραστηριότητές του από την ημέρα ίδρυσής του, με μόνη εξαίρεση τα έτη 1941-1945 κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου» επεσήμανε ο καθηγητής Francesco Amenta, Πρόεδρος του Ιδρύματος «Διεθνές Κέντρο Τηλεϊατρικής» στη Ρώμη και Πρύτανης σε Σχολή του Πανεπιστημίου τοu Camerino.

Ο καθηγητής βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα και είχε συνάντηση με έναν από τους ισχυρότερους Έλληνες πλοιοκτήτες προκειμένου να «θωρακιστούν» τα πλοία του Ομίλου:

«Το 1950 CIRM αναγνωρίστηκε ως μή κερδοσκοπικό ίδρυμα και από το 1957 λαμβάνει ετήσια οικονομική επιχορήγηση από την ιταλική κυβέρνηση. Το 2002 CIRM καθορίστηκε επίσημα ως η Ιταλική Υπηρεσία Ναυτικής Τηλεϊατρικής Υποστήριξης - Τhe Italian Telemedical Maritime Assistance Service (TMAS), σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό- IMO».

Από την ημερομηνία έναρξης των δραστηριοτήτων του CIRM στις 6 Απριλίου του 1935 έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2017, το Κέντρο παρείχε υποστήριξη σε 90.888 ασθενείς σε πλοία, με πάνω από 600.000 επικοινωνίες.

Ο καθηγητής Francesco Amenta

«Ο κυριότερος σκοπός και όραμα των ιδρυτών του Κέντρου, ο οποίος χαρακτήρισε και χαρακτηρίζει την αποστολή του CIRM, από την έναρξη των δραστηριοτήτων του έως και σήμερα, ήταν η παροχή ιατρικής υποστήριξης στους ναυτικούς σε όλες τις θάλασσες του πλανήτη. Αυτό το χαρακτηριστικό γνώρισμα είναι που διαφοροποιεί τo CIRM από παρόμοια κέντρα επιχειρήσεων άλλων ναυτικών χωρών, τα οποία περιορίζονται στην παροχή υπηρεσιών ιατρικής υποστήριξης, σε πλοία δικής τους μόνο σημαίας και σε πλοία που πλέουν στα γειτονικά με τα δικά τους εθνικά χωρικά ύδατα» τόνισε ο καθηγητής και προσέθεσε:

«Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται από το Κέντρο στη στατιστική ανάλυση των περιστατικών τα οποία υποστηρίζονται και διαχειρίζονται από αυτό, με σκοπό να προσδιορίσουν στατισικά και επιδημιολογικά τις κυριότερες και συχνότερες παθήσεις που προσβάλλουν τους ναυτικούς.

Από την άποψη της έρευνας, η οποία αποτελεί σημαντικό μέρος των δραστηριοτήτων του CIRM, τους τελευταίους μήνες, το Τμήμα Ερευνών του Κέντρου έχει εστιάσει στις παθήσεις του αναπνευστικού συστήματος».

Ο Francesco Amenta υπογράμμισε ότι τα ποσοστά των αναπνευστικών παθήσεων τα οποία αντιμετωπίστηκαν από το CIRM, στο πέρασμα των ετών, αντιπροσωπεύουν ένα σταθερό ποσοστό της τάξεως του 5,4% για να επισημάνει:

«Τον τελευταίο χρόνο παρατηρήθηκε μία ελαφρά αύξηση των παθήσεων του αναπνευστικού συστήματος.»

Η φυματίωση κίνδυνος για τους ναυτικούς

Η αύξηση των παθήσεων του αναπνευστικού συστήματος τον τελευταίο χρόνο, προβληματίζει τη ναυτιλιακή κοινότητα. Από τις 368 περιπτώσεις που αντιμετωπίστηκαν, 11 παρουσίαζαν βήχα, πυρετό και απόχρεμψη, δείχνοντας πιθανή φυματίωση. Αυτά τα περιστατικά υποβλήθηκαν σε περαιτέρω ιατρικούς ελέγχους, με τη βοήθεια των ιατρών στην ξηρά, και κατά κύριο λόγο αποδείχτηκε ότι ήταν εκδηλώσεις περιστατικών λανθάνουσας φυματίωσης.

Εδώ και αιώνες, η φυματίωση θεωρείται μεγάλο πρόβλημα για τους ναυτικούς και παρόλο που τα περιστατικά τα οποία αντιμετωπίστηκαν από το Διεθνές Κέντρο Ιατρικής Υποστήριξης CIRM, πιθανότατα οφείλονταν σε λοίμωξη η οποία προκλήθηκε πριν την επιβίβασή τους, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην αποφυγή μετάδοσής της στα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος στο πλοίο.

Η πρόληψη και έγκαιρη διάγνωση της φυματίωσης στο πλοίο, απαιτεί επαρκή τεχνολογική, αναβάθμιση και εξοπλισμό από ειδικές ιατρικές συσκευές πάνω στο πλοίο.

Η αποθεραπεία μπορεί να διαρκέσει από 6 έως 12 μήνες, ενώ η ευκολία της μετάδοσή της λοίμωξης ειδικά σε μία κλειστή ομάδα όπως είναι το πλήρωμα σε ένα πλοίο αυξάνει τις παράπλευρες συνέπειες. Από τη υγεία των ναυτικών έως τις οικονομικές συνέπειες από τη διαχείριση ενός πλοίου που μπορεί να μπει στην καραντίνα από τις αρμόδιες αρχές.

Όπως επισημαίνουν οι εδικοί «η Τηλειατρική είναι η μόνη μέθοδος με τη οποία υπάρχει η δυνατότητα εξειδικευμένης ιατρικής συμβουλής στη θάλασσα και υπάρχει ήδη αρκετά σημαντική εμπειρία για την εφαρμογή και τα πλεονεκτήματά της, καθώς φυσικά και για τους περιορισμούς της».

Με βάση και τη μεγάλη εμπειρία του Διεθνούς Κέντρου Τηλεϊατρικής, αναπτύχθηκαν προηγμένα Μεταφερόμενα Σύστημα Δορυφορικής Τηλεϊατρικής Υποστήριξης, αποτελούμενο από Ιατρικές Συσκευές Υψηλής Τεχνολογίας, το οποίο δίνει τη δυνατότητα σε ευρεία κλίμακα άμεσης υποστήριξης και σημαντικής βελτίωσης της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της Ιατρικής βοήθειας καθώς και της σωστής και έγκαιρης αντιμετώπισης διαχείρισης ενός περιστατικού εν πλώ. Είναι το νέο βήμα στην ιστορία της Τηλεϊατρικής.


«Το 1/3 του πληθυσμού της γης υπολογίζεται ότι έχει μολυνθεί από το Μυκοβακτηρίδιο της φυματίωσης, με κάθε χρόνο τα κρούσματα θανάτων από αυτό να αυξάνονται και να αγγίζουν τους 1,7 εκατομμύρια ετησίως σύμφωνα με τα στατιστικά του 2016. Τα ποσοστά μόλυνσης παρουσιάζουν μεγάλη γεωγραφική ετερογένεια καθώς το μεγαλύτερο φορτίο της νόσου παρατηρείται σε χώρες όπως η Ασία, η Ινδία, το Πακιστάν, η Νιγηρία και η Αφρική» επεσήμανε η ειδική Ιατρός Πνευμονολόγος - Φυματιολόγος, Δρ. Πασχαλίνα Δ. Γκιουλέκα, Διδάκτωρ Ιαρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία συνεχίζει το επιστημονικό έργο του αείμνηστου Καθηγητή Δημητρίου Γκιουλέκα, δημιουργού του Πανεπιστημιακού Εργαστηρίου Έρευνας Αλλεργικών Βρογχοπνευμονοπαθειών, του Μοναδικού Κέντρου Αναφοράς για την Ελλάδα, από το οποίο, μεταξύ άλλων, ενημερώνονταν και οι Διεθνείς φορείς.

«Πρόκειται για νόσο που προσβάλει συνήθως τους πνεύμονες αλλά μπορεί να γενικευθεί και να προσβάλει και άλλα όργανα του ανθρώπινου οργανισμού σε συνδυασμό η και μεμονωμένα. Η ιδιαιτερότητα της νόσου συνιστάται στην ικανότητα που έχει το ίδιο το Μυκοβακτηρίδιο της Φυματίωσης να παραμένει στον οργανισμό σε λανθάνουσα μορφή για πολλά χρόνια (λανθάνουσα Φυματίωση) και να αναζωπυρώνεται σε περιπτώσεις δυσλειτουργίας του ανοσοποιητικού μας συστήματος σε ποσοστό περίπου 10% των περιπτώσεων».

Στο σημείο αυτό της συζήτησης η Δρ. Πασχαλίνα Δ. Γκιουλέκα, αναφέρθηκε σε ένα περιστατικό φυματίωσης σε εμπορικό πλοίο και τις επιπτώσεις που είχε:

«Θα ήθελα να σας μεταφέρω ένα πρόσφατο περιστατικό σε ποντοπόρο εμπορικό πλοίο, όπου λόγω ανεύρεσης ενός κρούσματος ενεργού φυματίωσης δεν επετράπη ο απόπλους από το λιμάνι όπου έγινε η πιστοποίηση του περιστατικού.

Κάτι τέτοιο μπορεί να καταστεί επικίνδυνο τις σημερινές μέρες τόσο όσον αφορά την ασφάλεια του πληρώματος όσο και τις οικονομικές επιπτώσεις παρόμοιων περιστατικών. Η φυματίωση αποτελεί νόσο μεταδοτική, λοιμώδη η οποία εάν δεν ληφθούν οι απαραίτητες προφυλάξεις μπορεί να καταστεί απειλητική και να λάβει διαστάσεις επιδημίας, ειδικά ανάμεσα σε κλειστές πληθυσμιακές ομάδες» και συμπλήρωσε:

«Προκύπτουν λοιπόν ανάγκες για περαιτέρω συζήτηση αλλά και σχεδιασμό πλάνου προς αντιμετώπιση παρόμοιων κρουσμάτων, καθώς επίσης και η ανάγκη διαχωρισμού ζωνών υψηλής ή χαμηλής επικινδυνότητας για εμφάνιση τέτοιων κρουσμάτων με βάση πάντα τα επίσημα επιδημιολογικά στοιχεία που έχουμε στη διάθεση μας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Κρίνεται αναγκαίο να είναι σε ετοιμότητα και πλήρως ενημερωμένο το ιατρικό πλήρωμα του εκάστοτε φορέα ούτως ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίσει τα πρώιμα σημεία και συμπτώματα της νόσου ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος διασποράς κρουσμάτων μέσα στο πλήρωμα αυτό».

Η Δρ. Πασχαλίνα Δημητρίου Γκιουλέκα

Όσο για τη λήψη προληπτικών μέτρων δήλωσε:

«Ετήσιος προληπτικός έλεγχος με διενέργεια mantoux, κλινικής εξέτασης με ή χωρίς ακτινογραφία θώρακος ή και Interferon-Gamma Release Assays (IGRAs) είναι μέτρα που μπορούν να επιφέρουν τον έλεγχο ειδικά σε κλειστές πληθυσμιακές ομάδες. Ειδική μέριμνα πρέπει να ληφθεί σε περιστατικά με έντονο επίμονο βήχα παραγωγικό που διαρκεί για περισσότερες από 14 μέρες. Όσοι εργαζόμενοι παρουσιάζουν τέτοια συνδρομή πρέπει να απομονώνονται, να φορούν προστατευτική ειδική μάσκα και να εξετάζονται από ειδικό γιατρό με την πρώτη δυνατή ευκαιρία.

Εφόσον τεκμηριωθεί ενεργός φυματίωση σε μία κλειστή πληθυσμιακή ομάδα, όλα τα μέλη της πρέπει να εξεταστούν προς την κατεύθυνση αυτή λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις ιδιαιτερότητες της μυκοβακτηριδιακής λοίμωξης».

newmoney.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα