Στα τρία σπάει ο διαγωνισμός για τον Αυτοκινητόδρομο ΒΟΑΚ

Στα τρία σπάει ο διαγωνισμός για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, του Αυτοκινητόδρομου της Κρήτης. Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών η λύση αυτή επελέγη γιατί το έργο "δεν βγαίνει" οικονομικά με την λύση της ενιαίας παραχώρησης. Οι χαμηλές διελεύσεις και οι τοπικού χαρακτήρα μετακινήσεις που παρατηρήθηκαν στον σημερινό άξονα αποτελούν τη μεγαλύτερη τροχοπέδη για να δούμε ένα συνολικό διαγωνισμό.Έτσι, για να μπορέσει να υλοποιηθεί αποφασίστηκε να μπει σε εφαρμογή ένα νέο σενάριο και το έργο κοπεί στα τρία.

Σε αυτό το σενάριο, το πρώτο "πυρηνικό" τμήμα του δρόμου, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο Ηρακλείου θα αποτελέσει το αντικείμενο του διαγωνισμού παραχώρησης (άλλωστε ήταν και το βασικό τμήμα του έργου μέχρι και πριν ένα έτος που αποφασίστηκε το έργο να επεκταθεί μέχρι τον Άγιο Νικόλαο). Το κόστος εκτιμάται σε 1,1 δισ.ευρώ και είναι και το πιο ώριμο τμήμα για να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία.

Το δεύτερο τμήμα θα αποτελέσει αντικείμενο διαγωνισμού ΣΔΙΤ όπου θα περιλαμβάνονται τα επόμενα περίπου 20χλμ από τη Χερσόνησο μέχρι περίπου την Νεάπολη. Αυτή η λύση επιτρέπει να προχωρήσει σε υλοποίηση μέσω ΣΔΙΤ και το κράτος να αποπληρώσει σε βάθος χρόνου με πληρωμές διαθεσιμότητας, όπως γίνεται σε άλλα παρόμοια ΤΟ κόστος εκτιμάται σε περίπου 250εκατ.ευρώ, ποσό αρκετά υψηλό. Αυτό θα δώσει και τον απαραίτητο χρόνο στο να ωριμάσει το έργο μελετητικά αν και οι ίδιες πηγές του Υπουργείου υποστηρίζουν ότι το έργο θα μπορέσει να ξεκινήσει διαγωνιστικές διαδικασίες σχεδόν ταυτόχρονα με το διαγωνισμό παραχώρησης.

Για το τρίτο τμήμα μήκους 14χλμ που φτάνει μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, προς το παρόν, εξετάζονται διάφορες λύσεις, μία εκ των οποίων είναι να προχωρήσει με την κλασική διαδικασία του δημόσιου έργου, πράγμα που όμως θα σημάνει πιο χρονοβόρες διαδικασίες, μιας και σε μία τέτοια πιθανή λύση θα χρειαστεί να βρεθεί χρηματοδότηση. Εδώ η δυσκολία έγκειται στο να μπει στο ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς όπως είδαμε και στο σήριαλ του Πάτρα-Πύργος τα οδικά έργα και δη οι αυτοκινητόδρομοι περνάνε από κόσκινο από την DG Move και DG Comp. Αυτό το τμήμα έχει τη χαμηλότερη κίνηση και αποτελεί και ττο σημαντικότερο πρόβλημα στο να "τραβήξει" χρηματοδότηση.

Ο ΤΥΠΟΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ

Ο αγώνας που γίνεται στο Υπουργείο Υποδομών αυτή την εποχή είναι για τα χαρακτηριστικά του αυτοκινητόδρομου. Για το βασικό τμήμα είναι εξασφαλισμένες οι 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και γίνεται προσπάθεια να υπάρχει και ΛΕΑ ούτως ώστε να έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τους άλλους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Για το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, είναι πολύ πιθανό να δούμε "αυτοκινητόδρομο" με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση αλλά στην πραγματικότητα να μιλάμε για δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Σε αυτή την περίπτωση ο οδηγός δεν θα καταλαβαίνει ιδιαίτερα τη διαφοράν παρά μόνο στο όριο ταχύτητας (μπορεί να είναι 100-110χλμ/ώρα).

Παρόμοιο παράδειγμα μπορούμε να βρούμε στον αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκη-Ποτίδαια-Κασσανδρεία όπου ο οδηγός έχει την αίσθηση ότι οδηγεί σε αυτοκινητόδρομο, πλην όμως δεν είναι χαρακτηρισμένος ως τέτοιος, αλλά ως ταχείας κυκλοφορίας.

ΤΑ ΠΙΘΑΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Βέβαια, μέχρι να δούμε όλα τα παραπάνω να μπαίνουν σε ένα δρόμο, μιλάμε για σενάρια που στην πορεία διαφοροποιουνται, όμως ένας τριπλός διαγωνισμός θα έχει ως επίπτωση την διαφορετική χρονικά ολοκλήρωση του άξονα από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο και αυτό ίσως αποτελέσει αφορμή για αντιδράσεις από τους φορείς της Κρήτης οι οποίοι έχουν κόκκινη γραμμή, αφενός να μην πληρώνουν διόδια (προνόμιο που δεν το έχει καμία άλλη περιοχή της χώρα και οι πολίτες καλούνται να βάζουν βαθειά το χέρι στην τσέπη) και από την άλλη ο αυτοκινητόδρομος να φτάνει μέχρι τον Άγιο Νικόλαο σε πρώτη φάση και στην τελική του μορφή να ξεκινά από το Κολυμπάρι και να φτάνει μέχρι τη Σητεία.

Η χρηματοδότηση και η προσέλκυση επίσης σχημάτων για αυτό το έργο θα είναι μία πρόκληση καθώς αν όντως το έργο δεν βγαίνει ή βγαίνει οριακά τότε θα είναι και δύσκολα ελκυστικό ως project. Σε αυτό θετικός παράγοντας είναι η αναβροχιά των νέων μεγάλων έργων που θα παίξει καταλυτικό παράγοντα -για τις ελληνικές τουλάχιστον εταιρείες- στο να κατέβουν και να διεκδικήσουν το τριπλό(;;) project.


Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα