Τα σενάρια της επόμενης μέρας για τον όμιλο Attica

του Μηνά Τσαμόπουλου

Η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εξαγορά της Hellenic Seaways (HSW) από τον όμιλο Attica πυροδότησε μεγάλο αριθμό σεναρίων για την επόμενη μέρα όσον αφορά το μετοχικό μέλλον του ομίλου και της MIG.

Ακούστηκε μέχρι και το όνομα του Εμανουέλε Γκριμάλντι ως πιθανού αγοραστή δημιουργώντας θολούρα στο ακτοπλοϊκό τοπίο.

Το «business stories» έκανε έρευνα για την επόμενη μέρα της Αttica μιλώντας με στελέχη από όλο το φάσμα της αγοράς. Οι επισημάνσεις τους παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον.
«Λογικά δεν μπορούν να γίνουν σοβαρές συζητήσεις αν δεν ολοκληρωθούν οι εταιρικοί μετασχηματισμοί και η οργανική απορρόφηση της HSW από την Attica. Η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να τελειώσει πριν από τα μέσα του 2019.

Το τι σημαίνει η HSW για την Attica θα φανεί το επόμενο καλοκαίρι. Και αυτό γιατί θα πρέπει τον ερχόμενο Νοέμβριο, βάσει νόμου, να κατέβουν οι άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες να καταθέσουν τα δρομολόγια που θέλουν για το 2018-2019, να κατακάτσει η σκόνη, ώστε να δούμε πώς θα αποτυπωθεί ο ακτοπλοϊκός χάρτης για να μπορέσει ένας αγοραστής να καταλάβει τι αγοράζει», επισημαίνουν και προσθέτουν: «Αν πουλήσει τώρα η MIG, το μόνο σίγουρο είναι ότι θα μοιραστεί την πλήρη αξία του ομίλου Attica όπως αυτή θα μπορούσε να δημιουργηθεί σε βάθος χρόνου. Γιατί η HSW, η οποία είναι στο σχήμα χωρίς το "Highspeed 7", που βάσει συμφωνίας δίνεται στον όμιλο Γκριμάλντι, τι θα προσθέσει με τις συνέργειες στα αποτελέσματα του 2018 και 2019; Πόσο αποτιμάται σήμερα αυτό το σχήμα και πόσο μπορεί να αποτιμηθεί στο μέλλον επί τη βάσει πλήρους απορρόφησης; Και το πετρέλαιο; Δύσκολη εξίσωση και μόνο για... μεγάλα παιδιά. Πιστεύουμε ότι αν βρεθεί αγοραστής τώρα, τίποτα δεν αποκλείεται.

Ενδιαφέρον για το μέλλον της Attica έχει και η Τράπεζα Πειραιώς. Πιστεύουμε ότι αν μπορούσε η τράπεζα να πουλήσει τώρα το μετατρέψιμο δάνειο που έχει στη MIG, θα το έκανε αν απέφευγε το πιθανό haircut».

Και συνεχίζουν: «Από την άλλη πλευρά, και η MIG πρέπει να μειώσει τον δανεισμό της και η Attica δείχνει να είναι πιο έτοιμη και θελκτική για κάποιους διεθνείς επενδυτές. Καλό είναι να πούμε ότι αν η Attica δυναμώσει το 2019 ή το 2020 με καλά αποτελέσματα και μείωση της τιμής του πετρελαίου, με την Ελλάδα να εισέρχεται στην ανάπτυξη, θα μπορούσε να πουληθεί σε καλύτερες αποτιμήσεις. Ομως θα υπάρχει τότε ενδιαφερόμενος αγοραστής ή θα θελήσει να αγοράσει τώρα με τα οικονομικά αποτελέσματα του 2018 ώστε να μπορέσει εκείνος να καρπωθεί τα ενδεχόμενα κέρδη του 2019;

Δεν είναι απλά τα πράγματα πλέον. Το παιχνίδι δεν είναι ακτοπλοϊκό. Το ακτοπλοϊκό παιχνίδι έκλεισε. Ο,τι ήταν να κάνει η Attica το έκανε. Η ακτοπλοΐα έχει περάσει πλέον στους οικονομικούς παίκτες, στους λεγόμενους "financial players". Είτε λέγεται Πειραιώς, είτε MIG, είτε Fortress, είτε κάποιο άλλο fund».

Oσον αφορά το επενδυτικό fund της Fortress, επικεφαλής του οποίου είναι ο Eλληνας που ανελίχθηκε επαγγελματικά στις ΗΠΑ, ο Κωνσταντίνος Δακόλιας, οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι θα είναι κερδισμένο ό,τι και να γίνει.

«Εχει δώσει δάνειο 75 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 50 είναι μετατρέψιμα σε μετοχές Attica και θα ελέγχει, αν μετατρέψει, το 19% έως 31% του ομίλου ανάλογα με το EBITDA. Τώρα κάθεται και περιμένει, αφού ούτως ή άλλως από την επένδυση στην ελληνική ακτοπλοΐα θα πάρει περισσότερα χρήματα απ' όσα έβαλε. Αλλωστε μην ξεχνάτε ότι επένδυσε στην Attica το 2014, σε πολύ δύσκολες εποχές για την ακτοπλοΐα, και δικαιώθηκε.

Από την άλλη πλευρά, πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να πουληθεί η Attica σε Ελληνα επενδυτή. Κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να φέρει τόσα χρήματα από το εξωτερικό στην Ελλάδα αυτή την εποχή. Είναι νομοτελειακό ότι θα πρέπει να μπει ξένος επενδυτής, να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία και όταν ωριμάσουν οι καταστάσεις να εισέλθει ο Ελληνας επιχειρηματίας. Ακόμη πιο σημαντικό, πρέπει η Ελλάδα να δείξει ότι μπορεί να δεχτεί επενδύσεις από το εξωτερικό και ότι η ελληνική ακτοπλοΐα έχει γίνει διεθνής επενδυτικός στόχος. Μόνο τότε θα μπορέσει η ακτοπλοΐα μας να βρει τα κεφάλαια που τόσο χρειάζεται για την ανανέωση του στόλου. Η Attica στο παρελθόν κατάφερε να πείσει για την αξία και τις προοπτικές της και να προσελκύσει τη Fortress. Είναι σίγουρο ότι μπορεί να το ξανακάνει».

Αναφορικά με το σενάριο για την εμπλοκή του ομίλου Γκριμάλντι, χρηματοοικονομικοί κύκλοι τονίζουν: «Πιστεύουμε ότι ο Εμανουέλε Γκριμάλντι δεν θα μπει στην Attica. Αφήστε που θα είναι δύσκολο να γίνει κάτι τέτοιο από πλευράς Επιτροπής Ανταγωνισμού. Απλά θέλει να "καθαρίσει" την αγορά της ακτοπλοΐας από την Αttica ώστε να υπάρχουν σχήματα με καθαρή επιχειρηματική λογική. Γι' αυτόν τον λόγο Γκριμάλντι έχει κατά καιρούς εκθειάσει τον όμιλο Attica χαρακτηρίζοντάς την "μία από τις καλύτερες εταιρείες του κλάδου, μαζί με την P&O και τη Stena"».

Οπως είχε δηλώσει παλαιότερα, «οι τρεις αυτές εταιρείες μαζί με τον ιταλικό όμιλο μπορούν μέσω εξαγορών να αναπτυχθούν περαιτέρω στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας. Είναι προς το συμφέρον όλων να υπάρχουν δύο με τρεις παίκτες στην αγορά». Και φαίνεται να επιβεβαιώνεται.

O χάρτης των μετόχων της ελληνικής ακτοπλοΐας

Η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 31,2% της MIG, η οποία είναι μητρική της Attica Group, κατέχοντας το 89,38% των μετοχών της. Στην Attica Group ανήκουν η Superfast Ferries, η Blue Star Ferries και πλέον η HSW. Επίσης, μέρος του δανεισμού του ομίλου Attica ανήκει στον επενδυτικό όμιλο Fortress, ο οποίος έχει δικαίωμα μετατροπής των ομολογιακών δανείων της Attica σε μετοχές. To ίδιο fund έχει και ένα ομολογιακό 150 εκατ. ευρώ στη MIG, το οποίο πήρε από τη Eurobank.

Η Τράπεζα Πειραιώς κατέχει το 24,18% της ΑΝΕΚ, που είναι ένας από τους τρεις πόλους της ελληνικής ακτοπλοΐας. Κατέχει ακόμη εμμέσως άλλο ένα παρόμοιο ποσοστό της ΑΝΕΚ μαζί με άλλες τράπεζες μέσω δανεισμού επί ενεχύρω. Επίσης, η Πειραιώς μαζί με άλλες τράπεζες μετέτρεψε δανεισμό της ΑΝΕΚ σε μετατρέψιμα ομόλογα, οπότε εν δυνάμει κατέχει και άλλο ποσοστό της εταιρείας.

Η ΑΝΕΚ συνεργάζεται με τη Super Fast Ferries στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης μέσω κοινοπραξίας που έχουν συστήσει οι δύο εταιρείες.

Η Τράπεζα Πειραιώς, όπως όλες οι ελληνικές τράπεζες, έχει υπογράψει τριετή συμφωνία με την Eυρωπαϊκή Επιτροπή - Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε., την Directorate General for Competition, ότι μέσα σε τρία χρόνια θα πρέπει να έχουν πουλήσει όλες τις συμμετοχές της σε δραστηριότητες οι οποίες δεν είναι τραπεζικές, όπως ακίνητα, ασφαλιστικές, ξενοδοχεία κ.λπ. Οι πωλήσεις πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018.

Βάσει της συμφωνίας αυτής, η τράπεζα θα πρέπει να πουλήσει και τις συμμετοχές της στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις. Έκανε την αρχή με την HSW και λογικά θα ακολουθήσουν η Attica Group και η ΑΝΕΚ.

Ο όμιλος Grimaldi ελέγχει πλήρως τη Minoan Lines.



newmoney.gr



Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα