Και τώρα streaming χωρίς σύνορα

Της Στεφανίας Σούκη

Eδώ και λίγες μέρες, από την 1η Απριλίου, οι Ελληνες και οι λοιποί Ευρωπαίοι πολίτες μπορούν να... ταξιδέψουν μαζί με τις συνδρομές σε ψηφιακό περιεχόμενο που έχουν στη χώρα τους -είτε πρόκειται για τηλεόραση και ταινίες, είτε για μουσική και ηλεκτρονικά βιβλία.

Μετά την ουσιαστική κατάργηση των τελών περιαγωγής και τη διάθεση των υπηρεσιών roaming χωρίς επιπλέον χρέωση στις χώρες εντός της Ε.Ε. από τον Ιούνιο του 2017 -η οποία σημειωτέον έχει φέρει έκρηξη στην κίνηση data roaming όπως καταγράφεται από τους ίδιους τους παρόχους-, έρχεται τώρα μία ακόμη απελευθέρωση, στο πλαίσιο της Ψηφιακής Ενιαίας Αγοράς για τους Ευρωπαίους πολίτες, αυτή τη φορά για το online streaming στο εξωτερικό, σε υπηρεσίες όπου οι ίδιοι είναι συνδρομητές στη χώρα καταγωγής τους. Αυτό σημαίνει ότι όταν ταξιδεύουν ή μένουν προσωρινά σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση στις online συνδρομές τους για ταινίες, μεταδόσεις αθλητικών αγώνων, σειρές, βιντεοπαιχνίδια, e-books και μουσική. Η νέα νομοθεσία που ψηφίστηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποτελεί μία ακόμη προσπάθεια ώστε οι καταναλωτές να έχουν ευκολότερη πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο εντός των ορίων της Ευρώπης.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία οι καταναλωτικές δαπάνες, πανευρωπαϊκά, για συνδρομητικές υπηρεσίες με πρόσβαση σε ταινίες, μουσική, σειρές, αθλητικά γεγονότα αυξάνονται συνεχώς, δημιουργώντας παράλληλα νέες ευκαιρίες και για τους ίδιους παρόχους, οι οποίοι βρίσκονται ήδη εδώ και καιρό σε θέση μάχης.

Η μάχη της συνδρομητικής

Στη χώρα μας, μία από τις επόμενες μεγάλες μάχες θα δοθεί στο πεδίο της συνδρομητικής τηλεόρασης, όπου η Cosmote ετοιμάζεται να λανσάρει νέες υπηρεσίες, π.χ. με πακέτα περιεχομένου και διάρκειας πριν από το καλοκαίρι, την ίδια στιγμή που Vodafone και Wind επίσης ετοιμάζονται εμπορικά και βρίσκονται πολύ κοντά στις δικές τους επίσημες ανακοινώσεις. Ανατροπές στην ελληνική αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης αναμένονται στην περίπτωση που αλλάξει χέρια η Forthnet, η οποία λειτουργεί τη συνδρομητική πλατφόρμα της Nova. Οι τράπεζες, με σύμβουλο τη Nomura International, αναζητούν στρατηγικό επενδυτή για τη Forthnet και η σχετική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον για την εταιρεία έχουν εκδηλώσει πέντε σχήματα, μεταξύ των οποίων και το κοινό των Vodafone - Wind. 

Οι κινήσεις των παρόχων

Σε συνέχεια λοιπόν και των νέων κανόνων της Ε.Ε. για τους Ευρωπαίους που διαθέτουν συνδρομές σε επιγραμμικό περιεχόμενο στη χώρα καταγωγή τους και θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτό, η COSMOTE TV απελευθερώνει την υπηρεσία COSMOTE TV GO και επιτρέπει πλέον στους συνδρομητές της να παρακολουθούν τηλεοπτικό περιεχόμενο σε φορητές συσκευές (tablet, smartphone, laptop) όταν βρίσκονται εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης για εκπαιδευτικούς, επαγγελματικούς ή λόγους αναψυχής. Η χρήση της υπηρεσίας μπορεί να γίνει από οποιοδήποτε δίκτυο Internet σταθερής ή κινητής και οι συνδρομητές θα έχουν πρόσβαση στο ίδιο περιεχόμενο και τις ίδιες υπηρεσίες με αυτές που έχουν στην Ελλάδα. 

Οπως επισημαίνει στο «business stories» ο κ. Δημήτρης Μιχαλάκης, Executive Director της COSMOTE TV: «Αυτό είναι το πρώτο βήμα στην πλήρη απελευθέρωση της τηλεοπτικής εμπειρίας για τους συνδρομητές μας, που θα συνεχιστεί με σημαντική ενίσχυση της Οver Τhe Τop υπηρεσίας τους επόμενους μήνες». Πρόκειται ουσιαστικά για το περιεχόμενο που μεταδίδεται ανεξάρτητα του παρόχου της σύνδεσης που χρησιμοποιεί ο χρήστης, παρέχοντας τελικά μεγαλύτερη ευελιξία στον καταναλωτή. Η Cosmote, με την αναβάθμιση της εφαρμογής, η οποία ήδη λειτουργεί πιλοτικά σε smartphones, tablets και laptops, επιτρέπει στην ουσία ακόμα και σε νοικοκυριά που έχουν συμβόλαια κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας με άλλους παρόχους να έχουν πρόσβαση στο COSMOTE TV.

Aυτή τη στιγμή η υπηρεσία COSMOTE TV GO με την εγκατάσταση της ειδικής εφαρμογής προσφέρει πρόσβαση σε έως 44 ψηφιακά κανάλια, αλλά και σε μία σειρά από διαδραστικές υπηρεσίες (COSMOTE REPLAY TV, COSMOTE TV PLUS, National Geographic+, FOX Play, COSMOTE CINEMA ON DEMAND) για όλους τους συνδρομητές της. Ωστόσο, σταδιακά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα «το COSMOTE TV GO θα διατεθεί ως αυτόνομη υπηρεσία που θα λειτουργεί σε οποιοδήποτε δίκτυο Internet σταθερής και κινητής τηλεφωνίας. Με εγγραφή σε κάποιο από τα πακέτα που θα διαθέσουμε, οι χρήστες θα αποκτούν μεγαλύτερη ευελιξία -όσον αφορά στη χρονική δέσμευση και το περιεχόμενο- και ταυτόχρονα θα μπορούν να βλέπουν τα κανάλια μας σε φορητές συσκευές και να κάνουν χρήση των διαδραστικών υπηρεσιών όποιον πάροχο και αν χρησιμοποιούν». Σε επόμενο βήμα, όπως αναφέρει ο κ. Μιχαλάκης, στόχος είναι να διατεθεί η υπηρεσία σε smart TV και σε Android Box.

Από την άλλη, η Nova, εφαρμόζοντας τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τη διασυνοριακή φορητότητα των online υπηρεσιών περιεχομένου στην εσωτερική αγορά, προσφέρει στους συνδρομητές της που ταξιδεύουν στην Ευρώπη ό,τι ακριβώς έχουν και στην Ελλάδα. Για να έχει πρόσβαση ο συνδρομητής στο περιεχόμενο της πλατφόρμας και στην Ευρώπη, το μόνο που χρειάζεται είναι να έχει εγκαταστήσει το Nova GO και να έχει ασύρματη ή ενσύρματη σύνδεση Internet, ενώ μπορεί να ενεργοποιήσει την υπηρεσία από όποια χώρα και αν βρίσκεται.

«Για ένα ακόμη ουσιαστικό βήμα προς την κατεύθυνση της ενιαίας ευρωπαϊκής ψηφιακής αγοράς» κάνει λόγο και ο κ. Αρης Γεωργόπουλος, διευθυντής Καταναλωτικών Προϊόντων της Vodafone Ελλάδας, ως προς την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού για τη φορητότητα των υπηρεσιών διαδικτυακού περιεχομένου στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

«Τους επόμενους μήνες η Vodafone θα εγκαινιάσει μία νέα τηλεοπτική πλατφόρμα, η οποία θα δώσει καινούριες δυνατότητες στο Vodafone TV, καθώς θα έχει χαρακτήρα Οver Τhe Τop, θα παρέχει τηλεοπτικές υπηρεσίες ανεξαρτήτως δικτύων και συσκευών και θα προσφέρει ευελιξία, σύγχρονες τεχνολογίες και περιεχόμενο. Ετσι, όταν η νέα πλατφόρμα του Vodafone TV γίνει σύντομα διαθέσιμη στους πελάτες μας, κάθε συνδρομητής μας θα μπορεί να απολαμβάνει ταινίες, σειρές και αθλητικά οπουδήποτε ταξιδέψει στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Θεωρούμε συνολικά ότι οι εμπορικές και τεχνολογικές εξελίξεις ενδυναμώνουν την εταιρεία ως πάροχο συνολικών υπηρεσιών ψυχαγωγίας και επικοινωνίας. Ηδη το Vodafone TV διαθέτει μεγάλο On Demand κατάλογο, ενώ η πρόοδος της ευρυζωνικότητας και η υλοποίηση των δικτύων νέας γενιάς θα έχουν καταλυτική επίδραση στην περαιτέρω εξάπλωση της συνδρομητικής IPTV.

Επίσης, είχαμε εγκαίρως προβλέψει -και επιβεβαιωθήκαμε γρήγορα- ότι οι εξελίξεις στην αγορά οδηγούν σταδιακά στο να παύσει η αποκλειστικότητα του premium τηλεοπτικού περιεχομένου. Η εμπορική συμφωνία για τη διανομή των καναλιών Novasports ξεκλείδωσε μια ολόκληρη αγορά και επιτρέπει στη Vodafone να παρέχει περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές. Αυτό το μοντέλο αλλάζει σταδιακά τη λειτουργία της αγοράς.

Προσβλέπουμε στον εκδημοκρατισμό του περιεχομένου. Σήμερα ο πελάτης αποκτά φωνή και ζητά να βλέπει ό,τι θέλει, όποτε το θέλει. Θεωρούμε βασική προτεραιότητα πια να προσφέρουμε στους καταναλωτές όσο το δυνατόν περισσότερα από τα προγράμματα που τους ενδιαφέρουν», σημειώνει ο κ. Γεωργόπουλος. Αλλωστε η σχέση των Ελλήνων με το βίντεο είναι ισχυρή. Οι Ελληνες καταναλωτές υιοθετούν γρήγορα τις διεθνείς τάσεις και έχουν από τις υψηλότερες θεάσεις βίντεο στο YouTube (είμαστε από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπης σε κατανάλωση περιεχομένου στο YouTube), την ίδια στιγμή που, σύμφωνα με τα διεθνή στοιχεία, η κατανάλωση βίντεο μέσω smartphones αποτελεί πια το 1/5 τις συνολικής θέασης από όλες της συσκευές. Πολύ κοντά στις ανακοινώσεις για το επίσημο λανσάρισμα της τηλεοπτικής της πρότασης βρίσκεται και η Wind, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Νάσο Ζαρκαλή να δηλώνει προ ημερών, με αφορμή την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εταιρείας, ότι «θα είναι μία ολοκληρωμένη συνδυαστική πρόταση και είναι ήδη σε πιλοτική λειτουργία σε 1.500 χρήστες. Η τηλεόραση θα αποτελέσει έναν τρίτο αλλά πολύ σημαντικό πυλώνα της πρότασής μας για το ελληνικό νοικοκυριό, μετά την κινητή και τη σταθερή».


Οι νέοι κανόνες της Ε.Ε.

Οι νέοι κανόνες της Ε.Ε., που βρίσκονται σε εφαρμογή από την 1η Απριλίου, ανταποκρίνονται άμεσα στις νέες συμπεριφορές και τις νέες συνήθειες των Ευρωπαίων πολιτών που χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες.

Για παράδειγμα, οι καταναλωτικές δαπάνες για συνδρομητικές υπηρεσίες βίντεο αυξήθηκαν, με βάση τα στοιχεία της Ε.Ε., κατά 113 % ετησίως μεταξύ του 2010 και του 2014 και ο αριθμός των χρηστών κατά 56% μεταξύ του 2014 και του 2015. Εκτιμάται επίσης ότι τουλάχιστον 29 εκατομμύρια άτομα, δηλαδή το 5,7 % των καταναλωτών της Ε.Ε., θα μπορούσαν να κάνουν χρήση της διασυνοριακής φορητότητας και ότι ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να αυξηθεί αισθητά στο μέλλον - σε 72 εκατομμύρια άτομα έως το 2020.

Oι Eυρωπαίοι στρέφονται όλο και περισσότερο σε πλατφόρμες συνεχούς ροής στο Διαδίκτυο για να παρακολουθήσουν ταινίες, βίντεο, μουσική κ.ά., ωστόσο οι συνδρομές συχνά... σταματούσαν στα σύνορα.

«Χρειάζεται ένα σύστημα που να επιτρέπει την κινητικότητα, γι’ αυτό η φορητότητα έλυσε το πρόβλημα της διατήρησης της εδαφικότητας, προσφέροντας παράλληλα κινητικότητα για το περιεχόμενο, στο οποίο είναι κανείς συνδρομητής στη χώρα του. Πλέον, θα δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να κατεβάζουν προσωρινά μέσω συνεχούς ροής την ίδια μουσική, τα ίδια προγράμματα και ταινίες οπουδήποτε στην Ευρώπη», αναφέρουν οι επιτελείς της Ε.Ε.. Για παράδειγμα, αν κάποιος ζει στη Γερμανία, αλλά πηγαίνει διακοπές στην Ελλάδα ή πηγαίνει να επισκεφθεί την οικογένειά του ή κάνει ένα επαγγελματικό ταξίδι στην Ισπανία, θα έχει πρόσβαση στις υπηρεσίες που είχε και στη Γερμανία. «Κάθε πλατφόρμα θα μπορεί να ελέγχει τη χώρα διαμονής του συνδρομητή, ζητώντας του, π.χ., μια φορολογική δήλωση, έναν λογαριασμό τηλεφώνου κ.τ.λ.», προσθέτουν.

Σχεδόν το 60% των νέων Ευρωπαίων (έως 24 ετών) δηλώνει ότι η δυνατότητα να χρησιμοποιεί τις συνδρομές του στα ταξίδια του αποτελεί σημαντικό παράγοντα όταν επιλέγει να γίνει συνδρομητές σε επιγραμμικές υπηρεσίες.



newmoney.gr


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα