Οι πιο ευυπόληπτες επιχειρήσεις παγκοσμίως για το 2018

Της Vicky Valet

​Τα δύο τελευταία χρόνια ήταν τουλάχιστον ταραχώδη, και εάν οι παγκόσμιοι ηγέτες έχουν μάθει κάτι, αυτό είναι πως η υπόληψη είναι εύθραυστη. Γεγονότα που κυμαίνονται από τα διχαστικά αποτελέσματα του Brexit και τις αμερικανικές εκλογές έως την ανάδυση των ψευδών ειδήσεων έχουν σφυρηλατήσει τόσο πολύ τις μεγάλες επιχειρήσεις, που έχουν πάρει ένα σημαντικό μάθημα.

"Η φούσκα της υπόληψης έχει σκάσει", υποστηρίζει ο Stephen Hahn-Griffiths, επικεφαλής του Reputation Institute, μιας εταιρείας καταγραφής και ανάλυσης της φήμης των εταιρειών. Από το 2006, το Ινστιτούτο εκδίδει την ετήσια λίστα των 100 πιο ευυπόληπτων επιχειρήσεων διεθνώς, το Global RepTrack 100. Η φετινή βαθμολόγηση αποκάλυψε μια πτώση 1,4 βαθμών κατά μέσο όρο στη φήμη των 100 εταιρειών της λίστας, την πρώτη σημαντική πτώση από την εποχή του Μεγάλου Κραχ.

"Αντιμετωπίζουμε την κρίση της εμπιστοσύνης", λέει ο Hahn-Griffiths. "Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο φτάσαμε σε ένα στρατηγικό σημείο... Οι άνθρωποι αμφισβητούν. 'Μπορώ να εμπιστευτώ πραγματικά τις επιχειρήσεις;" Και τα δύο τρίτα αυτών απαντούν αρνητικά".

Για να καθορίσει τη λίστα RT100, το Ινστιτούτο διενήργησε έρευνα με πάνω από 230.000 άτομα σε 15 χώρες από τον Ιανουάριο έως τον Φεβρουάριο του 2018. Σε αυτήν περιλαμβάνονται εταιρείες με κέρδη άνω των 50 δισ. δολ., παρουσία σε όλες τις υπό εξέταση χώρες, και το brand τους να είναι οικείο στο 40% τουλάχιστον του γενικού πληθυσμού.

Η μειούμενη τάση στη φήμη των επιχειρήσεων προκαλεί ανησυχία, αλλά αυτή η εικόνα είναι μόνο η αρχή. "Η πραγματική και ουσιαστική επίπτωση είναι πως οι επιχειρήσεις δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των μετόχων και των επενδυτών", τονίζει ο Hahn-Griffiths. Μόνο το 38,5% των ερωτηθέντων εμπιστεύεται τις εταιρείες πως κάνουν τις σωστές κινήσεις, ένα σημαντικό στοιχείο στη συμπεριφορά τους. Μεταξύ των συμπερασμάτων της έρευνας του Ινστιτούτου περιλαμβάνεται η πτώση της τάξης των 8,1 βαθμών ως προς την προθυμία για επενδύσεις -ένα σημάδι που ίσως δείχνει την επερχόμενη μεταβλητότητα στις αγορές-, καθώς επίσης στην πρόθεση για κατανάλωση και στο ενδιαφέρον για απασχόληση.

Ωστόσο, το Ινστιτούτο αποκάλυψε ένα σημαντικό εύρημα: το 51% των συμμετεχόντων κρατά έναν ανοιχτό τρόπο σκέψης. "Ο κόσμος ζητά να τον πείσουμε", σημειώνει ο Hahn-Griffiths. "Οι επιχειρήσεις που αντιπροσωπεύουν καλύτερα τη ρητορική του οργανισμού να κάνουν τον κόσμο καλύτερο, είναι εκείνες που κατακτούν την κορυφή της λίστας".

Μια τέτοια εταιρεία είναι η Samsung, η οποία κατάφερε να ανεβεί 44 θέσεις και να καταλάβει την 26η, συγκεντρώνοντας 73,3 βαθμούς. Μετά από μια σειρά περιστατικών, όπως το Galaxy Note 7 με την προβληματική μπαταρία που έπιανε φωτιά ή τις διώξεις εναντίον του προέδρου της εταιρείας για διαφθορά, ο νοτιοκορεατικός τεχνολογικός κολοσσός κατάφερε να αλλάξει το αφήγημά του. Στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, που έγιναν στην Πιονγκγιάνγκ, διέδωσε το σύνθημα "Κάνε το ακατόρθωτο". Με μια συγκινητική διαφήμιση στην οποία μια γυναίκα με προσθετικό πόδι κατάφερνε (με τη βοήθεια του Samsung VR) να περπατήσει, η εταιρεία πέτυχε να κερδίσει την εμπιστοσύνη που είχε χάσει. "Η Samsung είναι η εταιρεία με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη από όσες μελετήσαμε", σχολιάζει ο Hahn-Griffiths.

Η ηθική συμπεριφορά, η δικαιοσύνη, η αξία των προϊόντων και η διαφάνεια είναι μεταξύ των κριτηρίων που έλαβε υπόψη του το Ινστιτούτο. Έτσι, δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι η Apple έπεσε 38 θέσεις, στην 58η, για το 2018, εξαιτίας των χαμηλών πωλήσεων του iPhone X, της φοροδιαφυγής και της σύγκρουσης με το FBI για την κρυπτογράφηση των iPhone. Η Apple κατάφερε, ωστόσο, να τα πάει πολύ καλά στον τομέα των οικονομικών επιδόσεων, χαρακτηριστικό που δεν πρόκειται να βοηθήσει τόσο τη φήμη της. "Το να θεωρούν ως πολύ κερδοφόρα μια επιχείρηση έχει έναν αρνητικό αντίκτυπο στην εταιρική κοινωνική ευθύνη της", σημειώνει ο Hahn-Griffiths. "Η Apple έχει τιμωρηθεί στο δικαστήριο της κοινής γνώμης".

Η πρόκληση για εταιρείες πως η Apple είναι να δείξουν στον κόσμο πως έχουν έναν σκοπό, όπως η Samsng που ξεκάθαρα έδειξε τη σύνδεση των προϊόντων με την ανθρώπινη εμπειρία. Αλλά αυτός δεν είναι ο μόνος δρόμος. Για κάποιες επιχειρήσεις είναι η θέληση που δείχνει ο ηγέτης της και κάνει τη διαφορά. "Η φωνή του επικεφαλής πρέπει να ακούγεται", υπογραμμίζει ο Hahn-Griffiths. "Αν είσαι πρόθυμος να υποστηρίξεις μια θέση, μπορείς να αυξήσεις τη φήμη της εταιρείας σου".

Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η ηγεσία του Satya Nadella, του οποίου οι θέσεις σε κοινωνικά ζητήματα, όπως το προσφυγικό, έφεραν τη Microsoft στο τοπ 10 των εταιρειών της λίστας. Ο γεννημένος στην Ινδία διευθύνων σύμβουλος της Microsoft είναι θερμός υποστηρικτής του προγράμματος υποδοχής ανηλίκων στις ΗΠΑ, του Deferred Action for Childhood Arrivals που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση Obama και τώρα βρίσκεται στο στόχαστρο της κυβέρνησης Trump. "Από τη θέση του CEO βλέπω κάθε ημέρα τις διαφορετικές παραμέτρους που οδήγησαν τόσους ταλαντούχους νέους ανθρώπους από όλο τον κόσμο στην εταιρεία μας", είχε γράψει τον περασμένο Αύγουστο στο LinkedIn. "Νοιαζόμαστε πολύ για τους DREAMers (σ.σ.: ονομασία όσων προέρχονται από το εν λόγω πρόγραμμα μετανάστευσης) που εργάζονται στη Microsoft και τους στηρίζουμε".

Ναι, η φούσκα της φήμης έχει σπάσει. Αλλά ο Hahn-Griffiths επιμένει πως πρέπει να δούμε αυτή την κατάσταση ως ευκαιρία, ειδικά για τις εταιρείες στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στις μεταφορές και σε άλλους τομείς που δεν είναι γνωστοί για την εταιρική κοινωνική ευθύνη. "Οι εταιρείες που μπορούν να αντέξουν στον ανταγωνισμό και να διαχειριστούν τη φήμη τους είναι αυτές που θα περάσουν τα ταραχώδη νερά. Δεν είναι το τέλος του παιχνιδιού της υπόληψης, αλλά η αρχή του".

Οι 100 πιο φημισμένες εταιρείες

1. Rolex

2. LEGO

3 .Google

4. Canon

5. The Walt Disney Company

6. Sony

7. Adidas

8. Bosch7

9. BMW Group

10. Microsoft

11. Michelin

12. Nike

13. Nintendo

14. Levi Strauss & Co.

15. Intel

16. Goodyear

17. Rolls-Royce

18. Ferrero

19. Philips

20. Bridgestone

21. Visa

22. Giorgio Armani

23. Amazon

24. Netflix

25. 3M

26. Samsung

27. Toyota

28. HP

29. Panasonic

30. Pirelli

31. IBM

32. Marriott International

33. Nestle

34. Danone

35. Hugo Boss

36. Barilla

37. Mastercard

38. Lufthansa Group

39. Colgate-Palmolive

40. Dell

41. LG

42. Kellogg's

43. KraftHeinz

44. L'Oréal

45. Cisco

46. IKEA

47. Caterpillar

48. LVMH

49. Lavazza

50. Ralph Lauren

51. Siemens

52. Honda

53. Whirlpool

54. IHG

55. Boeing

56. FedEx

57. Fujifilm

58. Apple

59. Daimler

60. Emirates

61. Airbus

62. Heineken

63. Estée Lauder

64. Nokia

65. Oracle

66. Hilton

67. Hershey's

68. Electrolux

69. British Airways

70. Natura

71. Ford

72. Johnson & Johnson

73. Xerox

74. Campbell's

75. P&G

76. DHL

77. Novo Nordisk

78. Havaianas

79. Embraer

80. SAP

81. Toshiba

82. Air France KLM

83. Kimberly-Clark

84. Mars

85. General Electric

86. Bayer

87. Unilever

88. Honeywell

89. Bacardi Limited

90. Nissan

91. Roche

92. eBay

93. Carlsberg

94. Hitachi

95. UPS

96. Fujitsu

97. The Coca-Cola Company

98. Sanofi

99. AB InBev

100. Lilly 
 
 
 
capital.gr
 

 

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα