Πώς οι μικροί λιανέμποροι διεκδικούν μερίδιο στον νέο χάρτη των σούπερ μάρκετ

Της Δήμητρας Μανιφάβα

Στην αντεπίθεση περνούν τα μικρά τοπικά σούπερ μάρκετ, λαμβάνοντας ενεργό ρόλο στη διαδικασία ανακατατάξεων του κλάδου, διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη την τελευταία διετία. Βεβαίως, για να το πράξουν αυτό προηγήθηκε η απόφαση ότι η ισχύς βρίσκεται εν τη ενώσει και η βοήθεια των...ξένων δυνάμεων. Ο λόγος φυσικά για την συμφωνία ανάμεσα στον όμιλο αγορών «Αστέρας» και την ολλανδική αλυσίδα «SPAR» που δημιουργούν τη SPAR Hellas και φιλοδοξούν σε ορίζοντα διετίας να αναπτυχθούν με ρυθμό 20%.

Η συμφωνία SPAR- Αστέρα προβλέπει το rebranding καταστημάτων του ομίλου αγορών, όπως και την πλήρη αναδιοργάνωσή τους βάσει των προδιαγραφών λειτουργίας της SPAR. Μάλιστα, οι σχετικές διεργασίες αρχίζουν άμεσα, εντός του 2017, και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν σε βάθος διετίας. Σύμφωνα με πληροφορίες για το υφιστάμενο δίκτυο των καταστημάτων «Αστέρας» προβλέπονται οι ακόλουθες δύο επιλογές: τα καταστήματα θα φέρουν είτε την επωνυμία «SPAR» είτε την επωνυμία «SPAR» μαζί με το όνομα του λιανέμπορου. Όσα νέα καταστήματα προστεθούν στο δίκτυο θα φέρουν την επωνυμία «SPAR».

Οι τομείς στους οποίους η SPAR θα δώσει έμφαση είναι οι ακόλουθοι: προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, φρέσκα προϊόντα, τοπικά προϊόντα, σύναψη συμβάσεων με τοπικές βιομηχανίες που θα προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την προοπτική διάθεσης των προϊόντων τους σε ξένες αγορές, μέσω του διεθνούς δικτύου SPAR και εκπαίδευση του προσωπικού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η ολλανδική αλυσίδα δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά. Το 1969 είχε συνάψει σύμβαση συνεργασίας η «Βερόπουλος», η οποία τελείωσε όταν το δίκτυο της αλυσίδας στην Ελλάδα πέρασε στον έλεγχο της METΡΟ ΑΕΒΕΕ (συμφερόντων Παντελιάδη). Για ποιο λόγο αποφάσισε να επανέλθει και μάλιστα σε μια χώρα όπου η κατανάλωση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα; Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση που εξέδωσε η «Αστέρας», «η SPAR αποφάσισε την επανατοποθέτησή της στην ελληνική αγορά, αυτή τη φορά όχι μόνο με τη διανομή προϊόντων, αλλά και την ανάπτυξη δικτύου πωλήσεων, θεωρώντας ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα διατηρεί μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, ενώ βρίσκεται σε μια κρίσιμη φάση λόγω έντασης των εξαγορών και συγχωνεύσεων που αλλάζουν το χάρτη του κλάδου, δημιουργώντας μεγάλες ευκαιρίες για δίκτυα τα οποία έχουν παράδοση και εμπειρία στη σχετική αγορά».

Η ιστορία της SPAR ξεκινά το 1932 από τον Άντριαν Φαν Βελ, έναν καινοτόμο Ολλανδό χονδρέμπορο. Το 1932 λειτούργησε το πρώτο κατάστημα με την ονομασία DESPAR, ένα ακρωνύμιο στην πραγματικότητα από το σλόγκαν του Φαν Βελ που περιέγραφε τον οργανισμό: Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig που σημαίνει όλοι ωφελούνται από τη συνεργασία. Η αλλαγή της ονομασίας από DESPAR σε SPAR έγινε στα τέλη της δεκαετίας του '40. Το 1947 έγινε η επέκταση στο Βέλγιο και στη δεκαετία του '50 επεκτάθηκε στην Αυστρία, τη Γαλλία, την Ισπανία, τη Γερμανία, τη Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο. Σήμερα υπάρχουν πάνω από 12.500 καταστήματα SPAR σε πάνω από 44 χώρες σε όλες τις ηπείρους πλην της Αμερικής. Απασχολεί πάνω από 350.000 εργαζόμενους και φέτος ο κύκλος εργασιών της εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 35 δισ. Ευρώ.

Η «Αστέρας Εμπορική», όπως είναι το πλήρες όνομά της, ιδρύθηκε το 1993 και αποτέλεσε την πρώτη κίνηση για συνεργασία ελληνικών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου. Σήμερα ο όμιλος διαθέτει 88 μέλη με το δίκτυο των καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα να ξεπερνά τα 200 και με τον συνολικό τζίρο τους να υπερβαίνει τα 500 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος αγορών έχει αναπτύξει ήδη τέσσερις σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας: τα προϊόντα Agra που είναι τρόφιμα, τα προϊόντα izi home (προϊόντα καθαρισμού και γενικώς είδη σπιτιού), τα προϊόντα izi personal care (προϊόντα προσωπικής φροντίδας) και τα Yum! (τροφές για κατοικίδια ζώα).



businessnews.gr



Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα