Χτίζοντας την υψηλή ελληνική αρχιτεκτονική

Υψηλό επίπεδο. Αυτή η φράση συνοψίζει τα αρχιτεκτονικά έργα που διακρίθηκαν στα βραβεία του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής (EIA) για το 2017. Ισως η φράση ηχεί παράδοξα από τη στιγμή που απονεμήθηκε μόνο ένα βραβείο στις τρεις κατηγορίες του διαγωνισμού, στην πολυκατοικία «Inside Out» του αρχιτέκτονα Νίκου Κτενά, ωστόσο η επιτροπή του ΕΙΑ έκρινε ότι οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες είτε αυτές αφορούν κατοικίες είτε ανακαινίσεις –μια κατηγορία που εμφανίζεται για πρώτη φορά στον διαγωνισμό– μαρτυρούν το υψηλό επίπεδο της ελληνικής αρχιτεκτονικής σε αντίθεση με τα δημόσια έργα και τα κτίρια που έχουν κοινόχρηστο χαρακτήρα.

Το έργο του αναγνωρισμένου αρχιτέκτονα Νίκου Κτενά, μια πολυκατοικία στο Νέο Ψυχικό, διακρίθηκε για τη συνθετική του ποιότητα και τις κατασκευαστικές λύσεις που εφαρμόστηκαν. Τα οροφοδιαμερίσματα μοιάζουν να αναπτύσσονται σε μια κάθετη νοητή συνέχεια με τη γωνία του οικοδομικού τετραγώνου, ενώ ο χώρος της εισόδου αποκτά κεντρική σημασία στην αισθητική του οικοδομικού συνόλου. Η εξωτερική όψη του κτιρίου κάνει ένα ενδιαφέρον «παιχνίδι» με τους όγκους και τα παράθυρα, πλήρως ανοιγόμενα όπως σημειώνει ο αρχιτέκτονας, δημιουργώντας μια εντύπωση «μονολιθική αλλά ταυτόχρονα διαφανή». Ρίχνοντας μια ματιά μόνο στις εικόνες που συνοδεύουν τις ιδιωτικές κατοικίες, όπως το κτίριο Χάνσεν, στα Μέγαρα ή στη Μαγνησία, εξοχικά, όπως το Οrizon στην Αντίπαρο, αντιλαμβάνεται κανείς τα μεγάλα βήματα που έχει κάνει η ελληνική αρχιτεκτονική, η οποία αποσπά διακρίσεις και σε διεθνές επίπεδο.

Ισότιμους επαίνους απέσπασαν τρία έργα ανακαινίσεων, όπως η μετατροπή πρώην καπναποθήκης σε ξενοδοχείο στη Δράμα, η διαμόρφωση γραφείων ναυτιλιακής εταιρείας στον Πειραιά και κατοικίας στην πλατεία Αγίου Γεωργίου. Η φθίνουσα πορεία της οικοδομικής δραστηριότητας έστρεψε το ενδιαφέρον των αρχιτεκτόνων στις ανακαινίσεις και στις μετατροπές χώρων διαφορετικής κλίμακας (ξενοδοχεία, κατοικίες), δημιουργώντας ένα νέο επαγγελματικό πεδίο και μια νέα κατηγορία για τα βραβεία του ΕΙΑ που απονέμονται κάθε τέσσερα χρόνια.

Η ιδιαιτερότητα των βραβείων, όπως επισημαίνει στην «Κ» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ηλίας Κωνσταντόπουλος, είναι ότι η κριτική επιτροπή επισκέπτεται τα προκριθέντα έργα προτού καταλήξει στην κρίση της.

Ίσως και γι’ αυτό η επίσκεψη στα δημόσια και κοινόχρηστα έργα απέδειξε ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται στις μακέτες και στις φωτογραφίες. Η επιτροπή απένειμε μόνο διακρίσεις για το ελαιουργείο της Πύλου, για το πολιτιστικό κέντρο του Δήμου Αμπελοκήπων – Μενεμένης στη Θεσσαλονίκη, για κτίριο παραγωγής καλλυντικών κ.ά. όχι γιατί οι μελέτες δεν ήταν αξιόλογες, αλλά εξαιτίας των προβλημάτων που συνήθως ακολουθούν την εφαρμογή τους. «Στην Ελλάδα οι αρχιτέκτονες συνήθως δεν συμμετέχουν στην επίβλεψη και στην κατασκευή του έργου, το οποίο υποφέρει και από καθυστερήσεις», ώστε το αποτέλεσμα να διαφέρει από την αρχική μελέτη, τονίζει ο κ. Κωνσταντόπουλος.

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

kathimerini.gr
 

 

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα